Downfall of Gaia - Ethic of Radical Finitude (2019)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. Seduced By... (2:43)
  2. The Grotesque Illusion of Being (5:53)
  3. We Pursue the Serpent of Time (9:38)
  4. Guided Through a Starless Night (9:29)
  5. As Our Bones Break to the Dance (4:54)
  6. Of Withering Violet Leaves (7:30)
avatar van Don Cappuccino
Beluister de volledige plaat: Ethic of Radical Finitude

avatar van Don Cappuccino
Downfall of Gaia levert met Ethic of Radical Finitude weer een fantastische plaat af. De band houdt het redelijk kort (40 minuten), maar is wel een stuk ambitieuzer dan op Atrophy. De blackmetalsound van deze band is er een die echt een eigen sfeer en dynamiek heeft en dat is toch behoorlijk knap in deze tijden. Drummer Michael Kadnar draagt daar behoorlijk aan bij met zijn fenomenale spel: fantastische fills, subtiele details in blastbeats en enerverende grooves. Het soort drumwerk dat mij inspireert als muzikant.

De inmiddels typerende openingstokkeltjes met het aanwezige drumwerk van Kadnar blijven om van te watertanden. Het gitaarwerk is mistroostig en guur met weids akkoordenwerk en galmende tremololijnen die in combinatie met de doorleefde vocalen fantastisch werken. Het begin van Of Withering Violet Leaves heeft zelfs best wel een new wave sfeer en doet me denken aan The Cure ten tijde van Disintegration. Ook experimenteert de band met lage cleane vocalen op die track en krijgen we op As Our Bones Break to the Dance een smaakvolle gitaarsolo te horen. Daarmee klinkt Downfall of Gaia vertrouwd, maar levert toch weer genoeg variatie af om van betekenis te zijn in de gehele discografie. Downfall of Gaia is een van de beste blackmetalbands die er momenteel rondlopen.