menu

Our Native Daughters - Songs of Our Native Daughters (2019)

mijn stem
4,09 (16)
16 stemmen

Verenigde Staten
Folk / Blues
Label: Smithsonian Folkways

  1. Black Myself (3:54)
  2. Moon Meets the Sun (4:07)
  3. Barbados (5:52)
  4. Quasheba, Quasheba (4:42)
  5. I Knew I Could Fly (3:41)
  6. Polly Ann's Hammer (2:59)
  7. Mama's Cryin' Long (2:11)
  8. Slave Driver (4:41)
  9. Better Git Yer Learnin’ (3:56)
  10. Lavi Difisil (2:30)
  11. Blood and Bones (4:45)
  12. Music and Joy (3:19)
  13. You're Not Alone (5:36)
totale tijdsduur: 52:13
zoeken in:
5,0
Allison Russell komt van Po’Girl en Birds of Chicago.

Ik vind dit album een prachtig samengaan van stemmen over een nog altijd lastig thema: racisme.

avatar van erwinz
4,0
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Our Native Daughters - Songs Of Our Native Daughters - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Our Native Daughters - Songs Of Our Native Daughters
Vier gelouterde muzikanten bundelen de krachten en komen met een krachtig statement en bovenal met geweldige Amerikaanse rootsmuziek

Van muzikanten met de naam en faam van Rhiannon Giddens, Leyla McCalla en Allison Russell verwacht je een grootse plaat en dat is ook precies wat je krijgt. Samen met Amythyst Kiah vormen de drie gelouterde muzikanten Our Native Daughters en het debuut van de band is een fascinerende plaat. In muzikaal opzicht worden de tradities van de traditionele Amerikaanse rootsmuziek en de Afrikaanse muziek op fraaie wijze geëerd, in vocaal opzicht is het steeds weer smullen en Songs Of Our Native Daughters geeft ook nog eens een krachtig statement af over rassenongelijkheid in de Verenigde Staten uit het verre verleden, maar ook in het heden. Indrukwekkend.

Als ik de minst aansprekende cover moet kiezen van de platen die ik afgelopen week in handen kreeg, kom ik absoluut uit bij Songs Of Our Native Daughters van Our Native Daughters. De covert art van het debuut van deze heuse ‘supergroep’ ziet er nogal goedkoop uit en wekt niet direct de indruk dat het gaat om een plaat vol bijzondere muziek.

“Don’t Judge A Book By It’s Cover” zegt een wijs Engels gezegde en het is een gezegde dat zeker op gaat voor het debuut van dit bijzondere viertal.

Ik had het al over een ‘supergroep’ en dat is een predicaat dat zeker van toepassing is op Our Native Daughters. Het viertal bevat minstens drie muzikanten van naam en faam, want wat te denken van Rhiannon Giddens, Leyla McCalla en Allison Russell.

De eerste twee kennen we natuurlijk van het roemruchte Carolina Chocolate Drops, maar zowel Rhiannon Giddens als Leyla McCalla timmeren inmiddels ook aan de weg als solomuzikant. Allison Russell kennen we van Po' Girl en Birds of Chicago en ook zij heeft haar sporen in de muziek inmiddels ruimschoots verdiend. De mij onbekende Amythyst Kiah maakt het bijzondere kwartet compleet.

Rhiannon Giddens, Leyla McCalla, Allison Russell en Amythyst Kiah zijn alle vier jonge zwarte vrouwen met een hartstochtelijke liefde voor traditionele Amerikaanse rootsmuziek en het zijn ook vier vrouwen die uit de voeten kunnen op de banjo, waardoor het niet zo gek is dat ze alle vier een banjo in hun handen hebben op de cover van hun gezamenlijke debuut.

Songs Of Our Native Daughters is geworteld in de traditionele Amerikaanse folk, maar gaat ook aan de haal met blues, bluegrass, gospel, soul en nog wat varianten binnen de Amerikaanse rootsmuziek. Het debuut van het viertal opent heerlijk bluesy, waarbij direct opvalt dat knap snarenwerk fraai wordt gecombineerd met vier stemmen die bij elkaar passen.

De vier jonge zwarte vrouwen van Our Native Daughters zijn opgegroeid in een tijd waarin ras gelukkig een minder grote rol speelt dan in de tijd van hun voorouders, maar iedereen die het Amerikaanse nieuws volgt, weet dat ras er nog steeds toe doet en ongelijke kansen eerder regel dan uitzondering zijn.

Rhiannon Giddens, Leyla McCalla, Allison Russell en Amythyst Kiah spreken zich nadrukkelijk uit over ongelijkheid in de Verenigde Staten in de 21e eeuw, maar gaan ook terug naar de tijd van de slavernij; een hoofdstuk uit de Amerikaanse geschiedenis dat niet vergeten mag worden.

Songs Of Our Native Daughters is in muzikaal opzicht een interessante plaat. De vier leden van de gelegenheidsband kunnen op meerdere instrumenten uit de voeten en etaleren hun kunsten op grootse wijze. Ook qua invloeden is het debuut van de vier een fascinerende plaat. Invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek staan centraal, maar ook invloeden uit de Afrikaanse muziek, die werden doorgegeven door de voorouders van de vier muzikanten, hebben een plekje gekregen op de plaat.

Het wordt gecombineerd met flink wat vocaal vuurwerk. Our Native Daughters herbergt vier uitstekende zangeressen met nogal verschillende stemmen. Het zijn stemmen die fraai het voortouw nemen, maar die ook prachtig bij elkaar kleuren. Vanwege de thematiek is Songs Of Our Native Daughters een plaat vol passie en emotie en dit geeft de songs op de plaat nog wat extra lading. Ondanks de vele instrumenten, stemmen en lading is het debuut van de vier topmuzikanten ook een ingetogen plaat vol ruimte.

Het is een plaat die je met grote regelmaat het verre, verre verleden van de Amerikaanse rootsmuziek in sleept, maar oubollig klinkt het geen moment. Op basis van de reputatie van minstens drie leden van de band verwacht je een plaat die flink boven het maaiveld uitsteekt en dat is ook precies wat je krijgt. Een krachtig statement van vier geweldige muzikanten. Erwin Zijleman

avatar van Lura
4,5
Begin mei is voor de meeste Nederlanders een tijd van bezinning en het vieren van de vrijheid. Het album Songs of Our Native Daughters is een uitstekend hulpmiddel om dat mee te doen.

De supergroep Our Native Daughters bestaat uit de gelouterde zangeressen Rhiannon Giddens, Amythist Kiah, Leyla McCalla en Allison Russell. Het album kwam onder mijn aandacht dankzij een uiterst lovende recensie in Popmagazine Heaven.

Het repertoire behandelt vooral slavernij en discriminatie, men voert zowel bestaand als eigen werk uit. Zo is er een fraaie cover te vinden van Bob Marleys Slave Driver. Maar ook het door Allison Russell geschreven Quasheba, Quasheba.

Allison leerde haar biologische vader(uit een gezin van 13 kinderen) en diens familie pas op haar dertigste kennen. Quasheba blijkt een verre voorouder van Allison te zijn. Ze werd vanuit Ghana als slavin naar Grenada verscheept en ter werk gesteld op een suikerbonenplantage. Meermaals werd ze doorverkocht en verkracht en de daar uit geboren kinderen werden haar afgenomen en doorverkocht.

Zoals we van Smithsonian Folkways gewend zijn worden alle songs uitvoerig toegelicht in het zesendertig pagina’s tellende boekje. Het album werd geproduceerd door Dirk Powell en Rhiannon Giddens in Powells studio Cypress House Studio.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:12 uur

geplaatst: vandaag om 07:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.