New Model Army - The Ghost of Cain (1986)

Label: EMI

8. Heroes (4:06)
  9. Ballad (3:55)
  10. Master Race (3:00)
JonnieBrasco
Hey Peacekeeper! Door jou ingevoerd en 5 sterren gegeven. Kun je zeggen waarom dit album zo goed is? Ik ken alleen 51st State en dat is in ieder geval een geweldig nummer!

Tsja, waarom is dit zo geweldig? New Model Army had tot dit album altijd al zeer goede nummers maar voor The Ghost Of Cain gingen ze aan de slag met producer Glyn Johns en dat is een meesterzet: ik ken geen mooiere rocksound dan op dit album (dat drum geluid!). Johns was/is een befaamde jaren 70 producer/engineer van Led Zeppelin, Rolling Stones, The Who, The Faces, The Eagles.
Verder zijn ook de zang en teksten van Justin Sullivan op een bijzonder hoog niveau en houd ik van een albums die een strakke uniforme eenheid presenteren. Andere albums van New Model Army zijn ook aan te raden maar dit is mijn absolute favoriet.

JonnieBrasco
Oké, thanks, dat is erg verhelderend. Hou ik ook wel van: albums met nummers met strak uniform geluid. Blijkbaar denkt Sander B. er ook zover. Dan ga ik hier zeker eens kennis mee maken!

JonnieBrasco
Om kennis te maken hun best-of genaamd "History"maar eens even gekocht...

Wat een superplaat is dit toch eigenlijk! Ik zit er weer bijna dagelijks naar te luisteren ben weer helemaal los

johnbo
Deze plaat is echt geweldig!
20 jaar oud en ik krijg er nog steeds kippevel van.

avatar van Red Sail
Opzetten is nog altijd 35 minuten doorluisteren. Wat een melodieen en wat een strijdbaarheid! Met "the Hunt" voor mij als absolute topper (trouwens ooit nog eens een keer gecoverd door Sepultura).

Sheplays
Bijna twee jaar geen enkele reactie bij dit album.

Ballad is echt een prachtig nummer!

avatar van dix
dix
doen we er toch nog een reactie bij

35 minuten NMA, ze gaan voorbij alsof het er twintig zijn.
10 puntige nummers, 10 maal bulls-eye....

Sheplays
Reden voor mij om het album aan de haak te slaan!

wijsneus
Sheplays schreef:
Bijna twee jaar geen enkele reactie bij dit album.

En alweer bijna 2 jaar géén bericht .

Door de release van Today Is A Good Day in september vorig jaar draai ik deze ook weer regelmatig. Op dit album klinkt NMA op zijn strijdvaardigst !

Sheplays schreef:
Ballad is echt een prachtig nummer!

Niet alleen Ballad is een prachtig nummer; er staat nog veel meer moois op ! Er zijn maar 2 nummers op die ik zo-zo vind. Daarom géén 5 sterren in de waardering.

peacekeeper schreef:
ik ken geen mooiere rocksound dan op dit album (dat drum geluid!)

Helaas stond in het boekje van mijn recent aangeschafte digitale exemplaar dat Robert Heaton in 2008 overleden is .

wijsneus schreef:

Ik denk dat er iets niet klopt in dat boekje. Robert Heaton is in 2004
overleden, manager Tommy Tee overleed in december 2008. In het boekje bij mijn CD staat alleen "In Memory of Robert Heaton".

wijsneus
Klopt, je hebt gelijk. Ik haalde 2 dingen door elkaar. Dat krijg je als je het uit je hoofd probeert te doen, WN...........

In het boekje bij TiAGD staat idd 2008 Tommy Tee, en in het boekje van TGoC wat jij schreef.

Zephyr
Deze fantastische plaat hoort zonder meer hier thuis.

New Model Army : Rock met een grote R. Een band met een groot hart, en schitterende songs zonder poespas.

Luister naar het intro van The Hunt, met die fantastische basgitaar, en als je dan niet verkocht bent, ben je geen muziekliefhebber.

Op kant 2 staan bovendien ook nog eens 2 prachtige rustige nummers; Lovesongs en Ballad.
Kippenvel gegarandeerd !

Eigenlijk is New Model Army wel te vergelijken met Killing Joke.
Beide bands hebben een frontman die gefrustreerd is over het wel en wee in de wereld.
Jaz Coleman gaat steeds meer de hardere confronterende kant op, terwijl er in Justin Sullivan meer een romantische idealist schuilt.
Altijd kritisch, maar net wat minder in de aanval.
Ten tijden van The Ghost of Cain was hij een stuk jonger, en geloofde er nog in dat hij met zijn muziek een bijdrage kon leveren in de bewustwording van de medemens.
Persoonlijk vond ik deze bandopstelling het sterkste Justin Sullivan (zang, gitaar), Jason Harris (bas) en Robert Heaton (drum).
Hun beste album Thunder and Consolation, welke hierna kwam is samen met The Ghost of Cain in deze samenstelling gemaakt.

avatar van frolunda
Één van hun sterkste albums,al moet ik er nog wel enkele aan een luisterinspectie onderwerpen.Ghost of Cain is in ieder geval wel de plaat die ik van hun oeuvre het meeste draai.
IJzersterke combinatie ook,van weerbarstige rock,wonderschone ballads en maatschappelijk geëngageerde teksten.
New model army komt daarnaast op de proppen met prachtige melodieën en riffs die uiteindelijk resulteren in een aantal van hun beste songs.De tien nummers vallen dan ook in de categorie zeer goed tot uitstekend en een wanklank zit er niet tussen.
Bovendien een prima klinkende productie van Glyn Johns (onder andere bekend door het debuut van the Eagles en zijn werk met de Rolling stones en the Who) en een goede balans en veelzijdigheid in de sound en songs.51st state blijft wel mijn favoriet van het album maar voor het overige wisselt het nog al qua voorkeur.
Wel is duidelijk dat Ghost of Cain ook in 2019 nog steeds staat als een (erg solide) huis..

avatar van aerobag
Ik heb dit album een paar keer beluisterd, meestal probeer ik wat favorieten te ontdekken, maar ik blijf moeite houden om de nummers van elkaar te onderscheiden. Ik vermoed dat het komt doordat de meeste nummers een soortgelijke drive kennen (Love songs en Ballad uitgezonderd) en vergelijkbare structuren hanteren met zanglijnen waar steeds naar een pakkend en herkenbaar refrein gewerkt wordt. Dat gezegd hebbende, vind ik het wel een sterke verzameling van melodieuze punk anthems en geniet ik zeker wel van elke luisterbeurt. Leuke ontdekking.

avatar van Alicia
Nu eens even een keertje wat serieuzer in het oeuvre van New Model Army gedoken en daar heb ik natuurlijk helemaal geen spijt van. Er wacht mij dus weer een aangename en boeiende trip door oud post-punkland in het goede gezelschap van een zeer veelzijdige band en betreft het - en hoe leuk is dit - voor de verandering een band die al een behoorlijk tijdje meegaat.

Voorlopig kan ik alvast wel zeggen dat deze The Ghost of Cain, maar zeker ook opvolger i]Thunder and Consolation[/i] tot de favorieten zullen gaan behoren.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
In mijn herinnering een wat minder spectaculair New Model Army-album uit de klassieke periode, maar ik had hem al een tijd niet meer gehoord. Vandaag heb ik hem weer eens opgezet.

De herinnering bleek voor mij nog wel vrij accuraat. 51st State is klassiek en tekstueel spot-on, maar muzikaal heb ik ze memorabeler gehoord. En dat geldt eigenlijk voor het hele album; Master Race is nog wel een typerende afsluiter. Met elk een paar forse uitschieters liggen voorganger No Rest for the Wicked en opvolger Thunder and Consolation mij meer.

avatar van Rainmachine
Een van mijn favoriete bands uit de jaren 80 en ook de band die ik het vaakst live heb gezien. Zeker in de jaren 90 was dit voor mij een live favoriet. Dit album kan ik dromen en los van de mooie hoes ook een toonbeeld waar NMA voor stond. Ze zouden tegenwoordig wappies worden genoemd want ze schopten behoorlijk (terecht) tegen het zere been van de politici en goegemeente. Justin Sullivan had zelfs een verbod om naar Amerika te reizen. En dat was allemaal PRE corona. Top album, maar zoals Justin zou zeggen: Not for the faint-hearted. De tekst van Ballad is ook nu nog van toepassing en wordt door verschillende Mumers terecht genoemd als een fantastisch nummer.

When they look back at us and they write down their history
What will they say about our generation?
We're the ones who knew everything and still we did nothing
Harvested everything, planted nothing.