Hand Habits - placeholder (2019)

Label: Saddle Creek

1. placeholder (3:50)
  2. can’t calm down (3:35)
  3. pacify (4:17)
  4. jessica (4:03)
  5. yr heart [reprise] (4:27)
  6. heat (1:04)
  7. are you serious? (3:47)
  8. wildfire (4:09)
  9. what’s the use (2:49)
  10. guardrail/pwrline (3:59)
  11. what lovers do (4:09)
  12. the book on how to change part II (4:51)
avatar van Molemen25!
Placeholder klinkt goed. Iets frisser dan het eerdere werk.

avatar van Linius
Placeholder is mijn eerste kennismaking met deze dame, puur toevallig in een algoritme lijstje van de lokale stream boer. Moet zeggen, aardig onder de indruk. Redelijk sober met een heerlijke gitaar als rode lijn door het nummer. Maar eens haar debuut beluisteren dus.

Hand Habbits is het solo project van meestergitarist Meg Duffy. Deze veelzijdige artiest heeft al een aardig muzikaal avontuur achter de rug, met bijdrages aan tracks van The War On Drugs, en het nu op grotere schaal opgepakte Weyes Blood. Een prominent aandeel is haar toegedeeld als sfeermaker in de begeleidingsband van Kevin Morby. Geboren in het New Yorkse Amsterdam; niet te verwarren met onze hoofdstad en New Amsterdam, maakt Meg nu onder het alter ego Hand Habits een tweede soloplaat. Wist ze met Wildly Idle (Humble Before The Void) al te verrassen door af te wijken van het kenmerkende psychedelische werk, en juist minder de nadruk te leggen op haar artistieke kwaliteiten, gaat ook Placeholder de intieme klein gehouden selfmade kant op. Nog meer krijgt haar geweldige zang de mogelijkheid om gehoord te worden, want die heeft ze ook in haar bezit.

Mooi om te ervaren dat ze met haar sober gespeelde spel weer een ontwikkeling laat horen. Ze tovert grimmige klanken tevoorschijn uit haar instrument, welke zich kunnen hechten aan in de jaren negentig populaire dromerige gitaarbands. Was het debuut nog een zolderkamerplaat, dit kan meer gezien worden als een huiskamer project. Ondanks de deprimerende sound stelt Meg zich meer open voor een groter publiek. Placeholder is persoonlijk, een afgerond dagboek. Met een duidelijke link naar het afsluiten van processen, om een volgende stap in het leven te maken. Er wordt terug gekeken op haar jeugd, oude geliefdes, en de mogelijkheid hiervan afstand te nemen om door te groeien. Dat het allemaal depressief klinkt is dus niet vreemd. Elke vorm van verlaten worden neemt verdriet met zich mee.

Gelukkig zijn er nog die aangename momenten zoals in Can’t Calm Down waar ze de gitaar laat huilen, en de tranen vorm krijgen in schitterende akkoorden. Echt ouderwets scheuren kan ze nog steeds, ongeremd gaat Meg Duffy los in het prachtige Jessica. Ondanks de donkere teksten en tevens net zo zware omlijsting geven de hogere slepende vocalen er een warm harmonieus gevoel aan. Door het overdubben van haar stem krijgt het een aangenaam meerstemmig karakter, en vermijd ze de zoektocht om een passende backing toe te voegen. Al zit ze soms wel op het randje, waardoor het net niet in een galmende massa verdwijnt. Op andere momenten weet ze zich weer aangenaam kinderlijk te presenteren als in het lieflijke What’s The Use. Het enige minpuntje is het vervreemdende intermezzo Heat waar disco afgewisseld worden met vage orgelklanken. Placeholder is een prachtige aanwinst in het alsmaar doorgroeiende singer-songwriter landschap, waarin de vrouwen een steeds belangrijkere rol opeisen.

Hand Habits - Placeholder | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com