Stella Donnelly - Beware of the Dogs (2019)

Australië
Pop / Folk
Label: Secretly Canadian

1. Old Man (3:33)
  2. Mosquito (3:11)
  3. Season’s Greetings (2:49)
  4. Allergies (2:55)
  5. Tricks (4:07)
  6. Boys Will Be Boys (4:04)
  7. Lunch (3:40)
  8. Bistro (2:03)
  9. Die (2:54)
  10. Beware of the Dogs (3:35)
  11. U Owe Me (2:40)
  12. Watching Telly (4:45)
  13. Face It (2:16)
avatar van E-Clect-Eddy
Pop / Folk / Singer-Songwriter > gevoelsmatig krijgt de (iele) elektrische gitaar iets meer ruimte t.o.v. de laatste EP (met lelijke hoes).

Vier singles Old Man, Tricks, Boys Will Be Boys en Lunch, slechts drie ervan staan op Spotify, apart.

Lunch wat ingetogen nummer waar Stella's prachtige stem alle ruimte krijgt, favoriet van de 3 singles, ook Old Man bevalt goed. Het klinkt iets 'warmer' vergeleken bij de EP.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Stella Donnelly - Beware Of The Dogs - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Stella Donnelly maakte de belofte van haar eerste EP waar met een album dat laat horen dat ze meerdere kanten op kan

Ik was ruim twee maanden geleden enorm onder de indruk van de eerste EP van de Australische singer-songwriter Stella Donnelly. Het was een EP die indruk maakte met ruwe en opvallend intieme en persoonlijke popliedjes en deed uitzien naar het debuutalbum van de Australische. Dat album is er nu en laat in een aantal songs een wat voller en verzorgder geluid horen. Het is een aangenaam geluid dat makkelijk verleidt, maar het is een geluid dat gelukkig ook nog wordt afgewisseld door de meer ingetogen songs die haar EP zo bijzonder maakten. Die EP liep over van de belofte en wat mij betreft maakt Stella Donnelly de belofte waar.

In de allerlaatste week van 2018 ontdekte ik Thrush Metal, de eerste EP van de Australische singer-songwriter Stella Donnelly. Thrush Metal maakte zoveel indruk dat ik de singer-songwriter uit het Australische Perth direct een grote toekomst voorspelde in 2019 (of eventueel 2020).

Het in eerste instantie alleen op een cassettebandje verkrijgbare Trush Metal was op dat moment al meer dan een jaar oud was, waardoor het niet zo gek is dat Stella Donnelly iets meer dan twee maanden na mijn lovende recensie al weer opduikt met haar eerste album.

Bij beluistering van Beware Of The Dogs is goed te horen dat er flink wat tijd tussen de EP en het album zit, want op haar debuutalbum klinkt de Australische toch anders dan op haar eerste EP.

Bij beluistering van Thrush Metal was ik vooral onder de indruk van de ruwe eenvoud en intimiteit van haar songs. Het deed me denken aan de muziek die een jonge PJ Harvey ooit maakte, maar Thrush Metal raakte ook aan de muziek van momenteel door mij bewonderde singer-songwriters als Julien Baker en Phoebe Bridgers.

Op Beware Of The Dogs kiest Stella Donnelly in een deel van de songs voor een wat voller geluid en een wat nettere productie. Het zijn songs waarin de Australische muzikante hier en daar opschuift richting de indie-rock uit de jaren 90 of naar de dreampop uit dezelfde periode. Het klinkt absoluut lekker, maar het kruipt net wat minder makkelijk onder de huid dan de ruwe en intieme songs op Thrush Metal.

Van de EP keert alleen het indringende Boys Will Be Boys terug op Beware Of The Dogs. De songs sloot vorig jaar al perfect aan bij de opkomende #MeToo beweging en is alleen maar actueler en urgenter geworden. Beware Of The Dogs bevat gelukkig veel meer van dit soort songs. Het zijn songs waarin we het vooral moeten doen met ruimtelijke gitaarlijnen en met de mooie stem van Stella Donnelly, die haar songs vol gevoel vertolkt.

Het zijn songs waarin de Australische singer-songwriter de persoonlijke thema’s niet schuwt en waarin man-vrouw verhoudingen, seksualiteit en seksueel misbruik met enige regelmaat terugkeren, maar ook iets simpels maar ook vervelends als een aantal allergieën een plek krijgt. Ze doet dit op een manier die herinnert aan Liz Phair op het veelgeprezen Exile in Guyville.

Ook in deze meer ingetogen songs klinkt het geluid van Stella Donnelly net wat mooier en verzorgder dan op haar met eenvoudige middelen opgenomen EP, maar de rauwheid, intensiteit en intimiteit heeft Stella Donnelly weten te behouden. In vocaal opzicht heeft de Australische singer-songwriter overigens flinke stappen gezet. Beware Of The Dogs overtuigt in vocaal opzicht meer dan de EP waarmee Stella Donnelly debuteerde.

De wat lichtvoetigere songs op de plaat verleiden makkelijk, zeker voor een ieder die, net als ik, een zwak heeft van de dreampop van bijvoorbeeld The Sundays, maar de meer ingetogen songs vind ik toch het mooist. Het zijn songs die misschien net wat gepolijster klinken dan op de EP, maar de songs van Stella Donnelly komen nog altijd uit het hart en komen weer behoorlijk aan.

Toen ik Thrush Metal voor het eerst hoorde vond ik het direct een meesterwerk. Beware Of The Dogs hinkt wat op twee gedachten en maakt hierdoor niet direct een onuitwisbare indruk, maar steeds als ik de plaat beluister is hij weer wat beter, al is het maar omdat de lichtvoetigere songs ook vol verrassende en eigenzinnige wendingen blijken te zitten. Al met al maakt het debuutalbum van Stella Donnelly de enorme belofte van haar eerste EP wat mij betreft waar. Erwin Zijleman

avatar van Kimmyboy
Deze plaat bezorgt me steeds meer kippenvel, in het bijzonder sinds ik haar live zag in Brussel. Lijstjeswaardig!

De tijd dat boze feministen van zich laten horen in luidruchtige confronterende demonstraties ligt al mijlenver achter ons. Pamfletten worden vervangen door sterke blogs en statements die zich via internet verspreiden. De macht om zich aan een grote groep te binden is alleen maar toegenomen. Al roept deze anonieme vorm wel de nodige breekbaarheid op. Via Social Media wordt je met gemak aangevallen en monddood gemaakt. Als je dan ook nog in de positie van kwetsbare vrouw verkeerd, kan het lastig verlopen. Door de hele #MeToo kwestie wordt er terecht aandacht besteed aan het machtsmisbruik van de man en de onderschikte rol van de vrouw in hun maatschappelijke posities. Een vruchtbare voedingsbodem voor artistieke kunstenaressen die hiermee de aandacht op deze beweging weten vast te houden, en met scherp gevijlde nagels verbaal de aanval in durven te zetten.

Ook de uit het Australische Perth afkomstige singer-songwriter Stella Donnelly haalt de inspiratie voor haar debuutalbum Beware of the Dogs uit de oprukkende terecht toegeëigende vrouwenrechten. De titel kan gemakkelijk staan voor de verslindende platenbazen en ander heersend onbetrouwbaar gespuis, die als hongerige honden neer kijken op de kansloze positie van een jong hulpeloos meisje, welke carrière wenst te maken. Dit thema werkt ze nog geheel uit in het daarop aansluitende met sfeervol gitaarwerk opgeleukte Tricks. Het naakte vrouwenlichaam op de albumhoes die door een mannenhand een stuk zeep krijgt aangereikt, is met gemak te herleiden tot een slachtoffer die zich na een ongewenste vrijpartij met haar partner schoon moet wassen.

Verder put ze veel uit persoonlijke ervaringen, waarmee ze de shockerende verkrachting van een vriendin weet te verwoorden in het heftige Boys Will Be Boys. Hier overheerst wel het kippenvel moment, door de trieste gedragen zang, welke zich passend als teleurgang in deze rol weet te mengen.

Your father told you that you’re innocent
Told ya, “Women rape themselves”
Would ya blame your little sister
If she cried to you for help?

Ja, dat wil wel direct scherp binnen komen.

Met de luchtig gestemde gitaar akkoorden en lieve stem wil het vervolgens helaas allemaal minder overtuigen. Bij Old Man vraagt ze aan de gerichte toehoorder of ze angstgevoelens bij hem oproept.

Oh, are you scared of me, old man?
Or are you scared of what I’ll do?.

Om heel eerlijk te zijn. Er zit geen gepassioneerde kwaadheid in haar voordracht. Geen geschreeuw, geen gegil, nergens een overslaande stem. De teksten weten wel degelijk te overtuigen, maar het is het dromerige in de uitvoering waarmee ze niet genoeg indruk maakt. Dat ze het vervolgt met een heus slaap wiegend liefdesliedje in de vorm van Mosquito wil ook niet mee werken. Met een overdosering van vriendelijk gezongen scheldwoorden en seksuele handelingen slaat ze dan ook finaal de plank mis. Alsof ze stiekem iets heel stouts doet, in de hoop dat niemand het ontdekt. Als boegbeeld voor de gekwetste doelgroep weet ze zich niet te presenteren.

Buiten dit gegeven heeft Stella Donnelly wel een heel prachtig stemgeluid. Zoals ze bijna klassiek de hoogte in weet te gaan bij Allergies is adembenemend mooi. Daar ligt het dan ook niet aan. Het is puur de wat gemaakte wijze waarmee ze de teksten aan de man (sorry, ik kan het niet laten) brengt. Soms wil het perfect werken om juist averechts de lyrics tot uiting te brengen. Dit is een duidelijk voorbeeld waarbij dit niet opgaat. Alleen bij het titelstuk Beware of the Dogs is het enigszins in evenwicht.

Stella Donnelly - Beware of the Dogs | Pop | Written in Music - writteninmusic.com