RPWL - Tales from Outer Space (2019)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. A New World (8:38)
  2. Welcome to the Freak Show (6:15)
  3. Light of the World (10:08)
  4. Not Our Place to Be (6:06)

met Guy Pratt (Bas)

5. What I Really Need (5:20)
  6. Give Birth to the Sun (8:58)
  7. Far Away from Home (4:33)
Wat schrijf je over een album waar je al zo lang op wacht en waarvan de verwachtingen dan ook hoog zijn. Als enorme fan kan ik eigenlijk bij voorbaat niets "slechts" schrijven over deze geweldige band. Dat betekend niet dat er niet kritisch wordt geluisterd en gelezen. Maar ik betrap me erop dat ik steeds weer terug grijp op hun albums. Muziek die blijft kleven aan gebeurtenissen of herinneringen. Je komt er niet los van. Inmiddels ruim 19 jaar lang.
Wederom pakken de heren van RPWL me helemaal in met hun warme eigen sound, en thema van het album. Dit keer geen echt concept album maar wel een overkoepeld thema waarmee je heerlijk kunt uitpakken op verschillende manieren. RPWL ontwikkelt zich steeds meer tot een band die visueel heel veel te bieden heeft. De kwaliteit van de video van A New World is buitenaards. Eerder deden ze dit al met theater (Wanted en A New Dawn) op het podium en verkleedpartijen bij Beyond Man and Time.
De single "A New Day" was 11 januari al op YouTube verschenen met een prachtig gemaakte video erbij. Eind februari verschijnt er nog een track op YouTube met video. Echt de moeite waard om te kijken!
Een heerlijk nummer met zeer stuwende gitaar en dito Moogsolo (zoals altijd!) Onmiskenbaar hoor je hier RPWL.
De tracks op dit album doen me terugdenken aan de songopbouw van de "vroegere RPWL". De langste track: "Light of the World" doet me denken aan een combinatie van Hole in the sky, Home Again en 3 Lights. De gitaarpartijen van Kalle op dit nummer gaan diep onder de huid! Terwijl "Give Birth to the Sun" herinneringen oproept aan "Gentle Art of Swimming".
Op de eerste albums van RPWL konden de heren je nog al eens op het verkeerde been zetten. Je hort het nummer, denkt dat het een bepaalde kant op gaat maar wordt toch weer anders dan je dacht. Deze muziek verveelt me nooit! Bekende sounds als mellotron en moog zijn terugkerend maar zeker ook op dit album weer nieuwe geluiden.
"What I really Need" is meer uptempo en toegankelijk. Je moet dan denken aan tracks als: Unchain the Earth en "Perfect Day" van de laatste 2 studio albums.
Het album sluit af met een heerlijk melancholische track: "Far Away from Home". Een echte afsluiter.
Tales From Outer Space is te koop in 4 verschillende kleuren vinyl: rood, groen, blauw en oranje. Op CD uiteraard en als Collector Box met een heuse korte "Comic" van het album, getekend door een Colombiaanse tekenaar en nog wat extra's dingetjes.
Het is lang wachten tot het 22 maart is, maar zeker de moeite waard! Hou de video's op YouTube in de gaten om alvast een goede impressie te krijgen! Dit is wederom een TOP Album!

avatar van pos
pos
A New World is in ieder geval alvast een ijzersterke kennismaking met dit nieuwe album. Volgende week uit zie ik, dus wat wordt weer iets om naar uit te kijken.

avatar van clayhill
Beste album tot nu toe wat mij betreft ! Vreselijke hoes (wederom).