Weekend at Waikiki - Sonar (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Hannah Returns (4:14)
  2. Hal (4:57)
  3. Turn Back the Time (4:18)
  4. All Is Over Now (4:42)
  5. Angels (4:42)
  6. Hannah (4:09)
  7. Lies (3:34)
  8. Alaska (3:57)
  9. On Fire (4:24)
  10. New Start (3:50)
avatar van reptile71
Een eigen beheer release van vorig jaar die de meesten niet opgemerkt zullen hebben. Ik kwam ook pas gisteren bij toeval achter het bestaan van deze release. Op 12 mei vorig jaar heeft de band een releaseparty gehouden, waar dit album (als cd) werd gepresenteerd samen met het graphic novel Hannah met daarin artwork van de Friese kunstenaar en Waikiki gitarist Gert-Jan Veenstra.

Van hun website: "Het verhaal van Sonar begon 25 jaar geleden. De Waikiki’s waren onderweg met een boot op de Wolga van Moskou naar de Kaspische Zee. Er werden legendarische concerten gegeven in de deels gesloten steden aan de Wolga. Op 30 juli 2016 speelde Waikiki weer aan de oevers van de machtige Wolga in Nizhny Novgorod, het vroegere Gorki. Voor meer dan 30.000 mensen, waaronder Hannah…"

Het heeft ze in elk geval geïnspireerd om nieuwe nummers te schrijven en op te nemen. En waarom zou ik nou de moeite nemen om dit allemaal op te schrijven? Omdat deze plaat echt zeer de moeite waard is. Wie Weekend at Waikiki uit de jaren 80 van de vorige eeuw kent, zal ze associëren met hoekige new wave. Dit is toch wel andere koek. Mooie melodieuze uitgesponnen knap geproduceerde nummers met naar mijn idee een flinke dosis Bowie-invloed en dan met name Bowie's latere werk herken ik terug in een aantal nummers. Vind ik dat vervelend? Nee! Sterker nog, ik ontvang dat met open armen. Het is een mooi luisteralbum om op weg te dromen geworden.

Tom Holkenborg (Junkie XL), die de productie en gitaarwerk heeft gedaan voor hun vorige album (Sputnik uit 1994) is trouwens niet meer van de partij. Deze plaat klinkt dan ook compleet anders dan Sputnik.

avatar van donthiesco
Mooi verhaal van 'reptile71' over onze plaat SONAR en ja die vergelijking met Bowie horen wij al meer dan 30 jaar en dat vinden wij helemaal niet erg. De stemmen van Thijs en Wijnand Helfrich roepen bij veel mensen die associatie op en wij zijn allemaal opgegroeid met het hele oeuvre van Bowie. Tom woont al een flink aantal jaren in LA (USA) en heeft verder geen bemoeienis met de nieuwe muziek van Waikiki. We zijn wel nog steeds dikke vrienden en supertrots op wat hij allemaal in de filmwereld voor elkaar krijgt.
Weekend at Waikiki bestaat nog steeds, in vrijwel de gehele originele bezetting en geeft sporadisch ook nog concerten. Het album SONAR heeft Waikiki in eigen beheer opgenomen in Studio Spitsbergen. De studio is de thuisbasis van de band. De band komt elke week bij elkaar in de oefenruimte in Grijpskerk. Hier wordt gewerkt aan nieuwe projecten en songs. Meer informatie over Waikiki vind je op weekendatwaikiki.nl en de facebook pagina van de band.

avatar van reptile71
donthiesco schreef:
Mooi verhaal van 'reptile71' over onze plaat SONAR...

Dank je wel en leuk dat je hier bent, Thijs. Door jouw reactie ben ik weer op jullie site gaan kijken en zag ik de aanbieding van de singles. Heb direct besteld.