Jonny Polonsky - Hi My Name Is Jonny (1996)

Label: American

1. Love Lovely Love (2:53)
  2. Truly Ugly and Dead Too (1:47)
  3. In My Mind (4:16)
  4. Evil Scurvy Love (1:37)
  5. Gone Away (2:36)
  6. Down Low (1:42)
  7. Half Mind (4:04)
  8. It's Good to Sleep (1:48)
  9. I Don't Know What to Dream at Night (1:23)
  10. Uh-Oh (2:02)
avatar van Vinck
Een essentiële documentaire voor de Jonny Polonsky fans hier op MuMe:

Hi my Name is Jonny Polonsky - Kijk gratis online | VRT NU

avatar van RockAround
Een schrijnende, maar tegelijk prachtige documentaire is dat. Als 18-jarige hoorde Otto-Jan Ham dit album in een Brusselse platenzaak en was meteen verkocht. Vierentwintig jaar later slaagt hij erin Jonny Polonsky naar België te halen en een aantal optredens voor hem te regelen. Maar het publiek kent Jonny niet of niet meer, en bij de man zelf is de fut er duidelijk ook uit.

En dat is jammer, want Hi My Name Is Jonny is zeker geen slecht album, dat je verbazingwekkend genoeg zelfs op Spotify vindt (al komt dat niet helemaal overeen met de tracklijst hierboven: It's Good to Sleep en I Don't Know What to Dream at Night zijn omgewisseld, Uh-Oh ontbreekt en I'm Incontinent is toegevoegd). Het heeft rammelende rockers van een typisch jaren negentig-kaliber, zoals de eerste drie nummers. Er is maffe humor over incontinentie. Maar net zo goed vind je hier het Nirvana-achtige Half Mind terug, dat met heerlijk gitaarwerk in je hoofd blijft rondspoken. Of het zonnigere Gone Away, met een ritme dat iets Zuid-Amerikaans heeft waar ik de vinger niet kan opleggen. En dat allemaal gespeeld met jeugdige branie en onversneden enthousiasme.

Ik ging naar de eerste kleuterklas in 1996. Ik was er dus niet bij toen Jonny Polonsky heel even aan het venster kwam piepen en meteen weer uit de schijnwerpers verdween. Waarom maakt de ene artiest het waar en de andere niet? Waarom moet Jonny vierentwintig jaar na zijn debuut spelen voor anderhalf man en een paardenkop in een tochtige Limburgse kelder en een smoezelige Amsterdamse kroeg? Ik heb geen idee. De wereld is al even raar als Jonny Polonsky zelf.

avatar van JoaMuse
Al drie stemmen en twee (nu drie) berichten bij dit album sinds de docu werd uitgezonden. Misschien zit de doorbraak er nog in.

Ik heb het album ondertussen beluisterd op Spotify, iemand die weet of dat de echte versie is? Er staat immers (The Demos) achter en de hoes is anders.

avatar van RockAround
De lieve man heeft ook alle nummers op YouTube geplaatst

avatar van Dibbel
Ik heb dit CD-tje (ooit voor een knaak meegenomen bij Music Machine dacht ik) en zowel de hoes als de tracklisting die hier staat is hetzelfde.
Ik heb hem nu uit zijn rekje gehaald en ik zal het dan maar een keer gaan draaien ook, want als ik het al ooit gedraaid heb, kan ik het me niet meer herinneren.