Stephen Malkmus - Groove Denied (2019)

Electronic / Pop
Label: Matador

1. Belziger Faceplant (4:24)
  2. A Bit Wilder (3:15)
  3. Viktor Borgia (3:33)
  4. Come Get Me (2:29)
  5. Forget Your Place (3:33)
  6. Rushing the Acid Frat (2:27)
  7. Love the Door (3:09)
  8. Boss Viscerate (2:40)
  9. Ocean of Revenge (3:30)
  10. Grown Nothing (4:20)
avatar van Gewoon Pim
Toen Stephen Malkmus deze plaat in 2017 voor het eerst presenteerde bij platenlabel Matador, waren ze niet bijster enthousiast. Te elektronisch, teveel rare geluidjes, en vooral te weinig gitaarwerk. Dat zouden zijn fans na drie jaar stilte wellicht niet kunnen waarderen. Malkmus werd daarom aangespoord eerst een nieuwe plaat met The Jicks op te nemen—het succesvolle Sparkle Hard— en dit solowerk naar de toekomst te schuiven. De (tijdelijke) afwijzing van het platenlabel heeft de plaat zijn toepasselijke titel gegeven: zijn groove was denied.

De zorgen van het platenlabel lijken in eerste instantie terecht. Keyboards, stemvervormingen en samples afkomstig uit drum software: dat is hoe Malkmus de luisteraar tot zijn plaat introduceert in openingsnummer Belziger Faceplant. Een hoop noise op de achtergrond geeft de track een nachtelijk New York-gevoel mee. Het is een suikershot van jewelste. Toch zit de typische Malkmusiaanse klungeligheid er heel duidelijk in. Het is allemaal maar moeilijk serieus te nemen en dat is ook niet de bedoeling. Juist de onbeholpen uitstraling van Malkmus is wat zijn nummers altijd de juiste sfeer heeft gegeven en dat is op Groove Denied niet anders.

De eigenheid van Malkmus is dan ook waar de plaat over de gehele lengte op moet rusten. Een overkoepelende thematiek of boodschap lijkt Groove Denied verder namelijk niet te hebben. De nummers staan op zichzelf, een logisch gevolg van het feit dat ze over een periode van twaalf jaar geschreven zijn. Wel zit er een lijn in de gepresenteerde volgorde. Na een diepe duik in de elektronica op de eerste helft wordt de tweede weer duidelijker vormgegeven door gitaren. Afsluiters Ocean of Revenge en Grown Nothing liggen dicht bij ander werk van Malkmus. Alsof Malkmus wil zeggen: het was een uitstapje, we zijn nu weer terug op bekend terrein.

Het eerste vijftal nummers, experimenteler van aard, laat zich misschien het beste samenvatten door single Viktor Borgia. Een lullige elektronische beat drijft Malkmus een verlaten club in, waar hij een virtuele danswedstrijd houdt met een willekeurige zakenman en Ariana Grande. Het is een plek voor creatieve zonderlingen en andere maatschappelijke abnormaliteiten. ‘There’s patient Larry / With his canary / He’s here every week / On a big winning streak / Boys are raining on him‘. Ariana Grande weet de wedstrijd overtuigend te winnen, al verslaat Malkmus de zakenman gelukkig nog wel.

Groove Denied verdient een bijzonder plekje in het grote en invloedrijke oeuvre van Malkmus. De dope vibes van een nummer als Viktor Borgia of het op new wave geïnspireerde A Bit Wider; het zijn geslaagde experimenten waar Malkmus op een nieuwe manier uiting geeft aan zijn creativiteit, zonder daarbij de essentie van een Stephen Malkmus-nummer uit het oog te verliezen. Matador Records zag dat gelukkig ook wel in, toen ze in 2017 het album voor eventjes parkeerden. Nu is de tijd echter wel rijp voor deze nieuwe groove. Vergeet vooral je freak-modus niet aan te zetten tijdens het luisteren.

Van mijn recensie op Nieuweplaat:
Stephen Malkmus - Groove Denied - nieuweplaat.nl