Y La Bamba - Mujeres (2019)

Folk
Label: Tender Loving Empire

1. My Death (4:57)
  2. Real Talk (2:50)
  3. Cuatro Crazy (3:56)
  4. Conocidos (3:59)
  5. Lightning Storms (3:53)
  6. Dieciséis (1:26)
  7. Boca Ilena (4:07)
  8. Perder (1:55)
  9. Mujeres (3:18)
  10. Una Letra (4:06)
  11. Santa Sal (0:43)
  12. Bruja de Brujas (4:13)
  13. Follow Your Feet (2:38)
  14. De Lejos * (5:26)
avatar van E-Clect-Eddy
De eerste (echte) release-lawine van 2019 is vandaag al weer een feit maar op deze is het nog twee weken wachten. Kijk uit naar deze want hun vorige Ojos del Sol (2016) stond maar net buiten mijn persoonlijk album Top 10 van dat jaar.

Het ritmisch intense en energieke titelnummer[ i]Mujeres[/i] (vrouwen) was de eerste single met 'empowering' teksten , opmerkelijk staat de 'b-kant' Paloma Negra (zwarte duif) hier niet bij.

Cuatro Crazy was de twee single (cuarto betekent 4 maar is volgens mij ook een genre en een instrument), wat dromerige Pop met licht psychedelische invloeden. Boca Ilena (volle mond).

Het geluid dat de singles bindt is Lo-Fi en flink wat galm op de iele elektrische gitaar wat een psychedelisch effect geeft. Het ligt in verlengde van het vorige album maar lijkt hier nu dieper in ondergedompeld te worden. Het gitaarspel zelf doet iets meer denken aan Cumbia maar ook aan Afrikaanse Jazz uit de 60s. De iele heldere klanken op de achtergrond dringen telkens naar de voorgrond wanneer het ritmisch iets versnelt. Een eigen variant op de 'wall-of-sound' die niet bombastisch klinkt.

avatar van E-Clect-Eddy
Meer dan op hun vorige album is de 'Wereld muziek' die hier zijn stempel op drukt.

Ook meer Spaanstalige teksten en ritmes die niet specifiek in het Latin hokje passen maar verrassend genoeg ook wat Afrikaans klinken.

Veertien nummers in 47 minuten betekent dat er veel korte nummers zijn, genoeg afwisseling en vele energieke nummers maar toch voelt het wat lang aan. Er zit iets te veel herhaling in, al kan ik geen slecht nummer aanwijzen.

Verder een prima album, moeilijker toegankelijk dan de voorganger. Alt. Latin is een hokje dat ze op NPR nog wel eens gebruiken en dat is ditmaal nog meer van toepassing dan op de prachtige voorganger.

Pas 5 keer beluisterd maar vermoed dat deze aan het eind van het jaar niet mee kan strijden om een plekje in de albumeindlijst van 2019.

Voorlopig de favorieten: opener My Death naast de 3 singles: Cuatro Crazy, Boca llena en vooral het titelnummer Mujeres