menu

Y La Bamba - Mujeres (2019)

mijn stem
4,00 (5)
5 stemmen

Verenigde Staten
Folk
Label: Tender Loving Empire

  1. My Death (4:57)
  2. Real Talk (2:50)
  3. Cuatro Crazy (3:56)
  4. Conocidos (3:59)
  5. Lightning Storms (3:53)
  6. Dieciséis (1:26)
  7. Boca Ilena (4:07)
  8. Perder (1:55)
  9. Mujeres (3:18)
  10. Una Letra (4:06)
  11. Santa Sal (0:43)
  12. Bruja de Brujas (4:13)
  13. Follow Your Feet (2:38)
  14. De Lejos * (5:26)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 42:01 (47:27)
zoeken in:
avatar van E-Clect-Eddy
4,0
De eerste (echte) release-lawine van 2019 is vandaag al weer een feit maar op deze is het nog twee weken wachten. Kijk uit naar deze want hun vorige Ojos del Sol (2016) stond maar net buiten mijn persoonlijk album Top 10 van dat jaar.

Het ritmisch intense en energieke titelnummer[ i]Mujeres[/i] (vrouwen) was de eerste single met 'empowering' teksten , opmerkelijk staat de 'b-kant' Paloma Negra (zwarte duif) hier niet bij.

Cuatro Crazy was de twee single (cuarto betekent 4 maar is volgens mij ook een genre en een instrument), wat dromerige Pop met licht psychedelische invloeden. Boca Ilena (volle mond).

Het geluid dat de singles bindt is Lo-Fi en flink wat galm op de iele elektrische gitaar wat een psychedelisch effect geeft. Het ligt in verlengde van het vorige album maar lijkt hier nu dieper in ondergedompeld te worden. Het gitaarspel zelf doet iets meer denken aan Cumbia maar ook aan Afrikaanse Jazz uit de 60s. De iele heldere klanken op de achtergrond dringen telkens naar de voorgrond wanneer het ritmisch iets versnelt. Een eigen variant op de 'wall-of-sound' die niet bombastisch klinkt.

avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Meer dan op hun vorige album is de 'Wereld muziek' die hier zijn stempel op drukt.

Ook meer Spaanstalige teksten en ritmes die niet specifiek in het Latin hokje passen maar verrassend genoeg ook wat Afrikaans klinken.

Veertien nummers in 47 minuten betekent dat er veel korte nummers zijn, genoeg afwisseling en vele energieke nummers maar toch voelt het wat lang aan. Er zit iets te veel herhaling in, al kan ik geen slecht nummer aanwijzen.

Verder een prima album, moeilijker toegankelijk dan de voorganger. Alt. Latin is een hokje dat ze op NPR nog wel eens gebruiken en dat is ditmaal nog meer van toepassing dan op de prachtige voorganger.

Pas 5 keer beluisterd maar vermoed dat deze aan het eind van het jaar niet mee kan strijden om een plekje in de albumeindlijst van 2019.

Voorlopig de favorieten: opener My Death naast de 3 singles: Cuatro Crazy, Boca llena en vooral het titelnummer Mujeres

avatar van erwinz
4,0
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Y La Bamba - Mujeres - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Y La Bamba - Mujeres
Y La Bamba neemt je mee op een rollercoaster ride langs 1001 invloeden en het is een ritje dat evenveel vermaakt als intrigeert

Mujeres is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Amerikaanse band Y La Bamba en het is een kennismaking die naar veel meer smaakt. Frontvrouw Luz Elena Mendoza is niet vies van een invloed meer of minder en voert de luisteraar mee op een buitengewoon intrigerende reis langs folk, dreampop, lo-fi, psychedelica en flink wat invloeden uit de wereldmuziek. Mujeres klinkt totaal anders dan de andere albums die ik dit jaar heb beluisterd en maakt het me niet altijd makkelijk, maar na enige gewenning liet dit bijzondere album me niet meer los. Sindsdien is het album van Y La Bamba me alleen maar dierbaarder geworden.

Mujeres van Y La Bamba lag denk ik al een maand of drie op de virtuele stapel, maar een paar dagen geleden kwam ik dan eindelijk toe aan het album van de mij onbekende Amerikaanse band. Het blijkt een bijzonder intrigerend album, dat in een paar dagen tijd is uitgegroeid tot een album dat hier nog vaak door de speakers of door de koptelefoon zal komen.

De naam Y La Bamba zei me eerlijk gezegd niets, maar de band rond de uit Portland, Oregon, afkomstige Luz Elena Mendoza bestaat al een aantal jaren en maakte een vijftal albums, die met name in de alternatieve Amerikaanse muziekpers konden rekenen op zeer positieve recensies.

Luz Elena Mendoza heeft Mexicaanse ouders, maar groeide zelf op in de Verenigde Staten. Invloeden uit de Mexicaanse muziek duiken echter met enige regelmaat op in het werk van Y La Bamba. Het zijn zeker niet de enige invloeden, wamt Mujeres blijkt een vat vol tegenstrijdigheden.

Het album opent met bijna pastorale folky klanken, maar die slaan al snel om in een vol klinkend popliedje met een vleugje dreampop en gitaarakkoorden vol zonnestralen. Het is een popliedje van het soort waar Y La Bamba van mij het hele album had mogen vullen, maar Luz Elena Mendoza wil graag ook nog 1001 andere invloeden kwijt. Fluitende vogeltjes verbinden de eerste twee tracks op Mujeres, maar het zijn tracks die totaal verschillend klinken. Na de volle en zonnige openingstrack klinkt de tweede track rauw en kaal. Het is een track met een hoog lo-fi gehalte, maar het is ook een track die ondanks de eenvoud van de gitaarlijnen en de stem de aandacht vast weet te houden.

Track nummer drie verrast met jazzy gitaarlijnen die me herinneren aan de jaren 80 en klinkt weer zwoel en zomers, waarna in de vierde track zwoele ritmes domineren en Luz Elena Mendoza het Engels verruilt voor het Spaans. De muziek van Y La Bamba wordt opeens een stuk ongrijpbaarder en combineert invloeden uit de wereldmuziek met een flinke dosis psychedelica. Het is even wennen, maar het intrigeert hopeloos.

De vijfde track van het album is weer van grote schoonheid en combineert het vleugje dreampop dat we al eerder hoorden met een sfeertje dat doet denken aan zwoele filmmuziek uit de jaren 70. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd zal zijn van het vat vol tegenstrijdigheden dat Mujeres is, maar na enige gewenning valt er heel veel op zijn plek.

Ook in de tracks die volgen schiet Mujeres van Y La Bamba alle kanten op. In de ene track ben je bij een Mexicaanse hoge mis belandt, waarna Luz Elena Mendoza je richting Cuba en Zuid-Amerika sleept en dansbare ritmes hun intrede doen of Mujeres toch weer opschuift richting folk of dreampop.

Met name de dromerige songs op het album zijn van grote schoonheid, waarbij het me niet zoveel uitmaakt of Luz Elena Mendoza in het Engels of in het Spaans zingt, al klinkt de meeste emotie door wanneer voor het Spaans wordt gekozen.

Mujeres bevat maar liefst 14 songs, maar waar het album in eerste instantie vooral energie slurpt, was ik na een aantal luisterbeurten flink verslaafd aan het nieuwe album van Y La Bamba. Het is een album dat lijkt op geen enkel album dat ik de laatste tijd heb beluisterd en het is een album dat niet past in de hokjes die we met zijn allen hebben bedacht. Van psychedelisch en overvol tot intiem en bijna leeg. Y La Bamba neemt je mee op een rollercoaster ride die in eerste instantie verbazing wekt, maar al snel heel veel respect afdwingt. Erwin Zijleman

avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Ondertussen teruggekomen op mijn oorspronkelijke kritiek... er valt veel meer te genieten aan dit album.

Beschouw deze als gelijkwaardig aan de voorganger en staat deze ook hoog in mijn voorlopige album Top 10 van dit jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:15 uur

geplaatst: vandaag om 15:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.