J.S. Ondara - Tales of America (2019)

Pop / Folk
Label: Verve Forecast

1. American Dream (3:59)
  2. Torch Song (4:10)
  3. Saying Goodbye (3:50)
  4. Days of Insanity (4:29)
  5. Television Girl (3:43)
  6. Turkish Bandana (3:42)
  7. Lebanon (3:26)
  8. Good Question (3:38)
  9. Master O'Connor (3:47)
  10. Give Me a Moment (3:34)
  11. God Bless America (3:48)
avatar van clayhill
Mooie plaat, doet me aan David Gray denken.

Een wat soulachtige David Gray idd, met een snufje Tallest Man. Fijn plaatje wel.

Zoals zo vaak trekt een hoes mijn aandacht. Bij Tales of America was dat dus weer eens het geval. Dan is het tegenwoordig zo eenvoudig als wat om online wat nummers te vinden, en deze waren al genoeg om met heel veel nieuwsgierigheid hiernaar uit te kijken.

J.S. Ondara ging zijn dromen achterna. Afkomstig uit Kenia, terechtgekomen in Minneapolis, leerde hij zichzelf zingen, spelen en componeren met Jeff Buckley en Bob Dylan als inspiratie. Een wonderlijke combinatie zou je haast zeggen. Niks soulplaat (alhoewel de man dat wel degelijk bezit) of Minneapolis sound, maar folk waar de akoestische gitaar de opvallende zang ondersteunt. Want opvallend is het zeker. Even is er de vertwijfeling of je nu naar een man of vrouw aan het luisteren bent. Tracy Chapman is een naam die bij iedereen te binnen schiet en dat is niet heel onterecht. Niet eens zozeer zijn zang (Ondara zingt hoger), maar de nummers en de sfeer zelf ervan.

Tales of America gaat nog over de 'good old American Dream'. Hij is er blijkbaar nog. Misschien maar goed ook in deze verwarrende tijden. J.S. Ondara komt in elk geval met een puur album, waar je makkelijk snel verliefd op kunt worden. Ongetwijfeld zit er meer in en komt er ooit een perfect album, helemaal in balans, maar misschien is het ontbreken daarvan juist wel de charme van dit debuut. Je hoort een artiest die nog een beetje zoekende is en dat maakt het voor mij juist mooi.

avatar van MusicFreak
Mooie heldere stem is eigenlijk de hele tijd wat ik denk als ik luister naar 'Tales of America'
En ook mooie liedjes, een beetje in de stijl van de al eerder aangehaalde Tracey Chapman

Fijne sound! In 'Days of Insanity' hoor ik in eens Ray LaMontagne voorbij komen...

avatar van Tonio
Maakte op mij bij de eerste tonen al een verpletterende indruk. Maar dat zegt nog niet veel, want soms wordt dat na 20 maal luisteren wel eens veel minder. Maar dat is bij J.S. niet het geval. Het blijft spannend. En ook de overige nummers zijn van een goed niveau. Met als ander hoogtepunt het a capella gezongen Turkish Bandana.

avatar van Edgar18
De plaat weet me nog niet echt te grijpen maar is wel interessant genoeg om nog een paar kansen te grijpen. Net als Eric werd ik gegrepen door de bijzondere hoes, die nodigt w.m.b. wel echt uit tot luisteren.