Metallica - Helping Hands... Live & Acoustic at the Masonic (2019)

Rock / Metal
Label: Blackened

1. Disposable Heroes (7:29)
  2. When a Blind Man Cries (4:34)
  3. The Unforgiven (7:20)
  4. Please Don't Judas Me (8:06)
  5. Turn the Page (6:23)
  6. Bleeding Me (6:06)
  7. Veteran of the Psychic Wars (5:12)
  8. Nothing Else Matters (6:28)
  9. All Within My Hands (7:03)
  10. Enter Sandman (4:59)
  11. The Four Horsemen (3:33)
  12. Hardwired (4:21)
Deze dubbel LP had ik voorbesteld op de Metallica site. Ik had daarna al 2 fraaie songs gezien/gehoord via YouTube, dus dacht dat het wel goed moest zijn. Toen ik de plaat gisteren op zette, werd ik echter compleet weggeblazen. Wat is dit Live & Acoustic At The Masonic goed tot soms briljant zeg! Dit doet denken aan de Unplugged plaat van Nirvana.

Door de andere arrangementen van de songs, de semi-akoestische setting en de uitbreiding op het podium van de band klinken de nummers zo bijzonder goed. Aanvullend op de band zijn de pedal-steel, keyboards & percussion. Ook covert Metallica 4 prachtige nummers uitstekend van Deep Purple, Nazareth, Bob Seeger & Blue Oyster Cult. Het leidt tot een vrij unieke afwisselende setlist.

Werkelijk prachtig vind ik Disposable Heroes, When A Blind Man Cries, Please Don't Judas Me, Turn The Page, Bleeding Me, All Within My Hands & een compleet andere Enter Sandman. Voor de vinylliefhebbers: het zware vinyl heeft ook nog eens een uitstekende sound. En tot slot: de opbrengsten gaan naar het goede doel. Een klasse project en concert van Metallica.

avatar van Fluvver
Is inderdaad geen verkeerd live album, maar kan naar mijn mening echt niet tippen aan Nirvana Unplugged concert.

Goeie setlijst, goeie covers, maar ik kan me ronduit storen aan Lars zijn drumwerk op dit album.

avatar van Rudi1984
Welke 8-jarige heeft dat artwork ontworpen?

Rudi1984 schreef:
Welke 8-jarige heeft dat artwork ontworpen?

Het oorspronkelijke (prima) artwork staat nu achterop de lp en iemand heeft bedacht om dit hierdoor te laten vervangen. De parkiet van mijn oma heeft nog meer tekentalent.

avatar van Jazper
Inderdaad zeg. De Willemsbrug is helemaal verkeerd getekend..

avatar van Jelle78
Het artwork is inderdaad... nogal lelijk. Dat kan gelukkig niet van de muziek gezegd worden. Het begint werkelijk fenomenaal met Disposable Heroes. Een nummers waarvan je je op voorhand niet kunt voorstellen dat het werkt in een akoestische setting, maar door een vrij radicale verandering van de arrangementen klopt het helemaal. Meteen valt op dat James fantastisch bij stem is en dat zal het hele concert zo blijven. Overigens spelen ook de overige muzikanten bijzonder goed en dat moet ook wel, want in een akoestische setting heb je niks om je achter te verschuilen. En ja, ook Lars kwijt zich wat mij betreft prima van z'n taak. Hier moet wel vermeld worden dat er (voor het eerst?) 4 extra muzikanten op het podium staan om Metallica te helpen. Dat kun je een zwaktebod noemen, maar ik denk dat het alleen maar toevoegt aan de sfeer.

Behalve Disposable Heroes mag The Four Horseman ook gerust als een verrassing gezien worden. Hier blijven de heren dichter bij het origineel en het werkt wonderwel. Ook afsluiter Hardwired wordt nagenoeg hetzelfde gespeeld als het origineel en ik vind het eigenlijk wel grappig om te horen hoe vooral Lars zich moet inhouden. Omdat het intro hetzelfde gespeeld wordt als de elektrische versie, verwacht je dat Lars keihard invalt, maar dat gebeurd natuurlijk niet. Enter Sandman wordt dan weer in een ander arrangement gespeeld, wat tot een heel ander nummer leidt als het origineel, maar wederom werkt het erg goed.
Een nummer wat ook opvallend goed werkt akoestisch is All Within My Hands. Door hun goede doelen organisatie naar dit nummer te vernoemen was Metallica wel verplicht het te spelen en in deze setting blijkt het zowaar een prima nummer te zijn.

Ik wil hier nog wel even melden dat ik Bleeding Me echt een fantastisch nummer vind (zowel in deze akoestische versie als het origineel). Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze dat nummer nooit in een regulier concert spelen. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat Metallica op Fuel na Load en Reload volledig negeren tegenwoordig, maar dat is een ander verhaal.
De covers zijn allen erg goed gekozen en worden goed uitgevoerd, vooral When A Blind Man Cries en Please Don't Judas Me zijn erg mooi.

Ik ben erg blij dat ik het vinyl heb aangeschaft. Het was bepaald niet goedkoop, maar het klinkt fantastisch en het vinyl ziet er ook nog eens erg mooi uit (blue marble). Een vergoeding voor de lelijke voorkant, zullen we maar zeggen. Gelukkig staat de plaat ook op Spotify (en ongetwijfeld andere streamingdiensten), dus iedereen die het vinyl niet wil kopen kan toch van dit geweldige concert genieten.

avatar van buso
Jelle78 schreef:

En diegene die geen vinyl of spotify willen, kunnen die ergens een cd-versie op de kop tikken?

avatar van Edwynn
Op de Metallica webstek kun je daarvoor terecht.

Dit had volgens mij het artwork moeten zijn (staat achterop de LP):
Metallica - Awmh Helping Hands Concert November 3, 2018 / San Francisco, Ca (CDr, Album) | Discogs

avatar van james_cameron
Leuk hebbedingetje voor de fans, dit akoestische live-album, opgenomen voor een goed doel. De songkeuze is soms verrassend (de cover Veteran Of The Psychic Wars bijvoorbeeld), soms hopeloos voorspelbaar (nee, niet weer Nothing Else Matters!). Bepaalde tracks zijn vooral de moeite waard door afwijkende arrangementen, waarbij opener Disposable Heroes het het meest bont maakt. Die is amper meer te herkennen. Beste uitvoering is wat mij betreft die van All Within My Hands, van het verguisde St. Anger-album. In deze uitgeklede versie blijkt het zowaar een mooi nummer te zijn!