Metallica - Helping Hands... (2019)

Alternatieve titel: Live & Acoustic at The Masonic

Rock / Metal
Label: Blackened

1. Disposable Heroes (7:29)
  2. When a Blind Man Cries (4:34)
  3. The Unforgiven (7:20)
  4. Please Don't Judas Me (8:06)
  5. Turn the Page (6:23)
  6. Bleeding Me (6:06)
  7. Veteran of the Psychic Wars (5:12)
  8. Nothing Else Matters (6:28)
  9. All Within My Hands (7:03)
  10. Enter Sandman (4:59)
  11. The Four Horsemen (3:33)
  12. Hardwired (4:21)
Deze dubbel LP had ik voorbesteld op de Metallica site. Ik had daarna al 2 fraaie songs gezien/gehoord via YouTube, dus dacht dat het wel goed moest zijn. Toen ik de plaat gisteren op zette, werd ik echter compleet weggeblazen. Wat is dit Live & Acoustic At The Masonic goed tot soms briljant zeg! Dit doet denken aan de Unplugged plaat van Nirvana.

Door de andere arrangementen van de songs, de semi-akoestische setting en de uitbreiding op het podium van de band klinken de nummers zo bijzonder goed. Aanvullend op de band zijn de pedal-steel, keyboards & percussion. Ook covert Metallica 4 prachtige nummers uitstekend van Deep Purple, Nazareth, Bob Seeger & Blue Oyster Cult. Het leidt tot een vrij unieke afwisselende setlist.

Werkelijk prachtig vind ik Disposable Heroes, When A Blind Man Cries, Please Don't Judas Me, Turn The Page, Bleeding Me, All Within My Hands & een compleet andere Enter Sandman. Voor de vinylliefhebbers: het zware vinyl heeft ook nog eens een uitstekende sound. En tot slot: de opbrengsten gaan naar het goede doel. Een klasse project en concert van Metallica.

avatar van Fluvver
Is inderdaad geen verkeerd live album, maar kan naar mijn mening echt niet tippen aan Nirvana Unplugged concert.

Goeie setlijst, goeie covers, maar ik kan me ronduit storen aan Lars zijn drumwerk op dit album.

avatar van Rudi1984
Welke 8-jarige heeft dat artwork ontworpen?

Rudi1984 schreef:
Welke 8-jarige heeft dat artwork ontworpen?

Het oorspronkelijke (prima) artwork staat nu achterop de lp en iemand heeft bedacht om dit hierdoor te laten vervangen. De parkiet van mijn oma heeft nog meer tekentalent.

avatar van Jazper
Inderdaad zeg. De Willemsbrug is helemaal verkeerd getekend..

avatar van Jelle78
Het artwork is inderdaad... nogal lelijk. Dat kan gelukkig niet van de muziek gezegd worden. Het begint werkelijk fenomenaal met Disposable Heroes. Een nummers waarvan je je op voorhand niet kunt voorstellen dat het werkt in een akoestische setting, maar door een vrij radicale verandering van de arrangementen klopt het helemaal. Meteen valt op dat James fantastisch bij stem is en dat zal het hele concert zo blijven. Overigens spelen ook de overige muzikanten bijzonder goed en dat moet ook wel, want in een akoestische setting heb je niks om je achter te verschuilen. En ja, ook Lars kwijt zich wat mij betreft prima van z'n taak. Hier moet wel vermeld worden dat er (voor het eerst?) 4 extra muzikanten op het podium staan om Metallica te helpen. Dat kun je een zwaktebod noemen, maar ik denk dat het alleen maar toevoegt aan de sfeer.

Behalve Disposable Heroes mag The Four Horseman ook gerust als een verrassing gezien worden. Hier blijven de heren dichter bij het origineel en het werkt wonderwel. Ook afsluiter Hardwired wordt nagenoeg hetzelfde gespeeld als het origineel en ik vind het eigenlijk wel grappig om te horen hoe vooral Lars zich moet inhouden. Omdat het intro hetzelfde gespeeld wordt als de elektrische versie, verwacht je dat Lars keihard invalt, maar dat gebeurd natuurlijk niet. Enter Sandman wordt dan weer in een ander arrangement gespeeld, wat tot een heel ander nummer leidt als het origineel, maar wederom werkt het erg goed.
Een nummer wat ook opvallend goed werkt akoestisch is All Within My Hands. Door hun goede doelen organisatie naar dit nummer te vernoemen was Metallica wel verplicht het te spelen en in deze setting blijkt het zowaar een prima nummer te zijn.

Ik wil hier nog wel even melden dat ik Bleeding Me echt een fantastisch nummer vind (zowel in deze akoestische versie als het origineel). Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze dat nummer nooit in een regulier concert spelen. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat Metallica op Fuel na Load en Reload volledig negeren tegenwoordig, maar dat is een ander verhaal.
De covers zijn allen erg goed gekozen en worden goed uitgevoerd, vooral When A Blind Man Cries en Please Don't Judas Me zijn erg mooi.

Ik ben erg blij dat ik het vinyl heb aangeschaft. Het was bepaald niet goedkoop, maar het klinkt fantastisch en het vinyl ziet er ook nog eens erg mooi uit (blue marble). Een vergoeding voor de lelijke voorkant, zullen we maar zeggen. Gelukkig staat de plaat ook op Spotify (en ongetwijfeld andere streamingdiensten), dus iedereen die het vinyl niet wil kopen kan toch van dit geweldige concert genieten.

avatar van buso
Jelle78 schreef:

En diegene die geen vinyl of spotify willen, kunnen die ergens een cd-versie op de kop tikken?

avatar van Edwynn
Op de Metallica webstek kun je daarvoor terecht.

Dit had volgens mij het artwork moeten zijn (staat achterop de LP):
Metallica - Awmh Helping Hands Concert November 3, 2018 / San Francisco, Ca (CDr, Album) | Discogs

avatar van james_cameron
Leuk hebbedingetje voor de fans, dit akoestische live-album, opgenomen voor een goed doel. De songkeuze is soms verrassend (de cover Veteran Of The Psychic Wars bijvoorbeeld), soms hopeloos voorspelbaar (nee, niet weer Nothing Else Matters!). Bepaalde tracks zijn vooral de moeite waard door afwijkende arrangementen, waarbij opener Disposable Heroes het het meest bont maakt. Die is amper meer te herkennen. Beste uitvoering is wat mij betreft die van All Within My Hands, van het verguisde St. Anger-album. In deze uitgeklede versie blijkt het zowaar een mooi nummer te zijn!

avatar van Edwynn
Leuk geprobeerd. Metallica probeert weer eens anders te zijn door wat te rommelen met de arrangementen alvorens de akoestische bewerking ten gehore te brengen. Maar als Disposable Heroes een paar tellen onderweg is met zijn wat al te frivool getimede ritme, gaan bij mij de irritatiemetertjes langzaam hun weg naar het rode gedeelte beklimmen.

James schijnt al een poosje nuchter te zijn maar hij klinkt weer erg als een vervallen countryster die pas in beweging komt als de Jack Daniel's fles de bodem laat zien.

Dat geldt min of meer ook voor deze uitvoering van When A Blind Man Cries. Die is al veel beter gedaan door anderen. (Richie Sambora ftw)

Natuurlijk moeten we ook nog verveeld worden met Nothing Else Matters en Enter Sandman. Hou maar op. Daar zeg ik hier niks meer over.

Blijft over Veteran Of The Psychic Wars omdat dat een leuke keuze is, Bleeding Me omdat het ondergewaardeerde Load een beter lot verdient en tot slot All Within My Hands als verrassende keuze van het verguisde St Anger om het irritatiemetertje wat te drukken. Het woordje 'meh' omschrijft deze opname wel adequaat voor mij.

avatar van notsub
Het is voor een keer best leuk deze alternatieve versies van de bekende krakers te horen, maar dit voegt natuurlijk weinig tot niets toe aan die klassiekers. Daarvoor klinkt het allemaal te losjes uit de pols, hoewel die spontaniteit ook wel zijn charmes heeft.

avatar van namsaap
Met gekromde tenen heb ik geluisterd naar dit album. Op houterige wijze, gespeend van elke vorm van subtiliteit, werkt Metallica zich door eigen en andermans repertoire. Lichtpuntjes op dit album zijn voor mij Bleeding Me en The Four Horsemen, dat verrassend goed uitpakt.

Leuk dat Metallica na al die jaren nieuwe wegen blijft bewandelen, maar ik mag hopen dat deze weg doodloopt.

avatar van gaucho
buso schreef:

Was ook mijn idee: te weinig interessant, te lelijke hoes en vooral te kostbaar om op vinyl aan te schaffen. De CD voor een zacht prijsje, dat vind ik nog te overwegen.

Nou, dan ben je aardig in de aap gelogeerd. Hou je vast: de officiële release is een een CD-R (recordable), alleen de Russische counterfeits zijn echte CD's. Nou, dan heb ik zomaar een vermoeden welke kant het op gaat bij mijn eventuele aanschaf. Je wordt als muziekliefhebber als het ware de illegale markt op gedreven. Way to go, jongens...

Overzichtje van alle releases:
Helping Hands... Live & Acoustic At The Masonic | Discogs

namsaap schreef:

Het is inderdaad best een kutband dat Metallica. Live stelt het ook niks voor.

gaucho schreef:

Overzichtje van alle releases:
Helping Hands... Live & Acoustic At The Masonic | Discogs

Het idee was een gelimiteerde LP uit te brengen waarbij de opbrengsten ten goede komen aan de door de All Within My Hands foundation gesteunde projecten. Heb je daar geen zin in en wil je die krakkemikkig gespeelde meuk toch horen, dan kun je je wenden tot Spotify e. d. Niet gek toch?

avatar van gaucho
Edwynn schreef:

Mwah, toch wel een beetje, vind ik. Ik vind het lovenswaardig dat ze de opbrengst aan een goed doel schenken, maar ten eerste vind ik dat idee van een gelimiteerde uitgave enigszins strijdig met het streven naar een zo hoog mogelijke opbrengst. Daarnaast zou die opbrengst extra verhoogd kunnen worden door een officiële cd-release, al dan niet gelimiteerd.

Ik koop zowel LP's als CD's, maar laat vaak overwegingen als 'een must-have', de prijs van de verschillende opties, de schoonheid van de hoes e.d. een rol spelen bij mijn afwegingen. Ik heb Metallica als band ook niet verschrikkelijk hoog staan, maar vind deze opnamen rommelig-charmant klinken en ik houd van akoestische live-albums. Daarom sluit ik een fysieke aanschaf niet uit.

Maar om genoemde redenen - plus de prijs, het begint zo'n beetje vanaf 45 dollar ex verzenden, zie ik op diverse sites - vind ik deze release niet het aanschaffen waard op vinyl. Een CD van 10, hooguit 15 euro, zou ik wel een optie vinden, maar dat moet dan natuurlijk geen CD-r zijn, want dan ga ik even bij onze Russische vrienden buurten...

Spotify is leuk, maar de ervaring leert mij dat ik hier dan snel op uitgeluisterd ben en er zelden meer op teruggrijp. Bovendien levert het hen van mijn kant niks op, want ik heb een gratis account. En volgens mij sta ik niet alleen in deze benadering. Tja, tel uit je winst...

avatar van Edwynn
Net als elke liverelease via hun eigen Blackened kun je deze idd alleen via de website als cdr en mp3 kopen. Wellicht volgt een release op cd bij genoeg vraag.

avatar van namsaap
west schreef:

Het is inderdaad best een kutband dat Metallica. Live stelt het ook niks voor.

Inderdaad vind ik Metallica live niet zo geweldig (meer), vooral dankzij de bijdragen van Ulrich en Hammett. Dat houdt mij overigens niet tegen om het studiomateriaal te kunnen waarderen.