Yngwie Malmsteen - Blue Lightning (2019)

Zweden
Rock / Metal
Label: Mascot

1. Blue Lightning (4:51)
  2. Foxey Lady (4:50)
  3. Demon's Eye (3:46)
  4. 1911 Strut (2:39)
  5. Blue Jean Blues (6:59)
  6. Purple Haze (3:54)
  7. While My Guitar Gently Weeps (5:46)
  8. Sun's Up Top's Down (4:02)
  9. Peace, Please (3:43)
  10. Paint It Black (4:06)
  11. Smoke on the Water (3:18)
  12. Forever Man (2:49)
  13. Little Miss Lover * (3:13)
  14. Jumping Jack Flash * (3:50)

avatar van Zagato
Ik hou mijn hart vast. Marching Out blijft mijn favoriete album van onze Zweedse vriend. Erg veel meuk uitgebracht na die tijd.

avatar van Edwynn
Inspiration uit 96 was anders een heel aardig coveralbum. Een uitzondering op de regel wat mij betreft. Maar ja, toen was Malmsteen nog 'on fire' met Magnum Opus koud in zijn achterzak en Facing The Animal nog in de pijplijn. De laatste jaren is hij wel een heel erg goedkope gitaarpornohandelaar geworden. Maar wie weet...

Edwynn schreef:

Klopt ik scheer een beetje te veel over één kam.

avatar van Faalhaas
Voor de 2e keer Demon's Eye coveren... dan zit je wel heel erg zonder inspiratie

Of zijn dit gewoon bij elkaar geschraapte opnames van jaren terug? Zou me niks verbazen aangezien alles bij Malmsteen zo goedkoop mogelijk moet tegenwoordig.

avatar van The_CrY
Sun's Up Top's Down staat al op Spotify. Productie is weer tergend slecht, maar fijn dat Yngwie weer eens wat andere dingen doet. Jammer dat het alleen covers zijn.

The_CrY schreef:
Productie is weer tergend slecht

Het valt me bij dit bluesy nummer nog mee, dat mag wel een beetje rauw klinken. Wel is de gitaar te hard ingemixt.

Van wie is het origineel eigenlijk? Kan er niks over vinden.

avatar van The_CrY
Ik had het verkeerd begrepen. Volgens deze bron is dit een nieuw nummer van Malmsteen zelf. Het is dus een mix van covers en eigen werk. Dat is al aanzienlijk interessanter.

En ja, ik erger me gewoon kapot aan de manier hoe Yngwie drums programmeert. Klinkt nergens naar in mijn bescheiden optiek.

avatar van Faalhaas
Ja die getriggerde drums ben ik ook geen fan van. Doet ie vlgs mij sinds War To End Al Wars? Sindsdien klinkt het allemaal erg goedkoop iig.

avatar van Faalhaas
Dit is echt tenenkrommend. Wel knap hoe hij elke vorm van gevoel om zeep heeft weten te helpen.

avatar van Jazper
Vrij ernstig inderdaad. Zo iemand heeft toch ook oren zou je zeggen?

avatar van Leptop
Oeps, per ongeluk geluisterd. Ofwel: ontluisterend.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Met zelfs een albumtrailer, begot. Damn it, zoveel Ferrari's... en gitaren.

Yngwie Malmsteen - Blue Lightning (Album Trailer) - YouTube

avatar van lowieke
Als Yngwie Malmsteen boven aan staat op musicmeter... dan denk ik dat we in een transitie zitten op het gebied van 'een album uitbrengen'

avatar van pos
pos
Ten tijde van het Inspiration cover album heb ik Yngwie nog zien spelen in Paradiso. Dat was nog een hele aardige plaat met echte zangers. Dit wat ik hier hoor is echt van een zorgwekkend niveau voor iemand met zijn verleden. Het werkt vooral op de lachspieren als ik zo'n video zie met een rode ferrari en een batterij aan gitaren op een rijtje. Hij gelooft als enige nog in zichzelf vrees ik.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Sir Spamalot schreef:
Met zelfs een albumtrailer, begot. Damn it, zoveel Ferrari's... en gitaren.

Yngwie Malmsteen - Blue Lightning (Album Trailer) - YouTube
Vergeet de overmaat aan borsthaar niet.

Ben allang afgehaakt bij Yngwie. Inspiration vind ik wel een top album, want daar zet hij een paar kanjers van covers neer. Ook in Alcatrazz vind ik hem goed spelen, maar alleen maar gitaargepiel ging mij vervelen.

pos schreef:

Vergeet zijn vrouwtje niet he. En als ze dat niet doet krijgt ze de nodige klappen naar het schijnt...

Malmsteen is al jaren niet meer dan een marginaal schertsfiguur, omringd door een paar ja-knikkers en zodoende volledig de grip op de realiteit kwijt.

Ik zet I Am A Viking maar weer eens op.

avatar van liefkleinhertje
Nou heet ik geen Shakespeare maar dat nummer (tekst) I Am A Viking is toch wel beneden alle peil
Deze meneer is een kleine 20 jaar geleden compleet de weg kwijtgeraakt maar daarvoor was het zo slecht nog niet behoudens sommige teksten (I Am A Viking)

liefkleinhertje schreef:

Wat is er mis met een simpele maar doeltreffende tekst? Een Shakespeariaanse insteek was veel te pretentieus geweest voor zo'n heerlijk logge rocksong. Ik vind dat tekst en muziek hier perfect samenvallen.

avatar van Germ
Eigenlijk jammer dat Yngwie nooit een sterke band heeft kunnen formeren zoals bijvoorbeeld Rainbow. Goed gedoseerd in sterke songs zou zijn gitaarspel waanzinnig goed tot zijn recht gekomen zijn. Nu is het veelal egotripperij en gitaaracrobatiek wat de man al 30 jaar ten gehore brengt.

Exact Germ!

Germ schreef:

Zal iets met zijn persoonlijkheid te maken hebben.

avatar van namsaap
Germ schreef:

Op zijn vroege (betere) werk weet hij wel degelijk goede mensen om zich heen te verzamelen. Eén daarvan speelt tegenwoordig in Rainbow .

Sinds hij vindt dat hij beter alleen af is, gaat het wel erg snel bergafwaarts qua niveau. Ik ken zijn latere werk niet goed genoeg om te beoordelen of Blue Lightning een dieptepunt is, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij nog slechter werk heeft uitgebracht.

namsaap schreef:

Hij heeft met meerdere oud Rainbow leden gespeeld. Cozy Powell, Joe Lynn Turner, Graham Bonnet, Doogie White om er een paar te noemen.

In de jaren 80 en 90 had ie idd een hele sterke band om zich heen, wel steeds in wisselende samenstelling maarja dat was bij Rainbow niet anders

avatar van Edwynn
Heb maar niet de illusie dat er ooit bandleden waren die mr Yngve ergens van konden overtuigen.

avatar van vielip
Ik zag een tijdje terug een foto of filmpje van zijn laatste tournee waarvan de tranen me over de wangen liepen van het lachen. Of was het toch van verdriet? Yngwie had het hele podium voor zichzelf ingeruimd. Dus ik dacht; waar is zijn band dan? Nou die had meneer ergens in de fietsenstalling geparkeerd. Helemaal aan de zijkant van het podium stonden 3 man stijf op elkaar gedrukt wat te spelen. Echt, ongelofelijk!
En dat terwijl ik onlangs nog wat oude albums van 'm op de platenspelert heb geslingerd en me bedacht dat hij toch best verdomd goede albums heeft gemaakt. Ooit...

Edwynn schreef:

Als je kijkt naar de songwriting credits dan werkte hij in de jaren 80 en 90 wel nauw samen met zijn zangers. Dus blijkbaar wist men hem toen nog wel te overtuigen dat alles zelf doen niet altijd het beste is.

vielip schreef:

Daar heb ik onlangs ook vol verbazing naar zitten kijken. Malmsteens verschijning riep ook wat vragen op trouwens, alsof ie een keer soort beroerte heeft gehad ofzo, viel me ook al een tijdje op bij interviews.

avatar van Edwynn
Ja. Daar heb je een punt
Die vent is gek. Zou hij dan nooit eens terugdenken aan de tijd dat hij er wél toe deed?Meestal komt wijsheid met de jaren..