Dido - Still on My Mind (2019)

Label: BMG

1. Hurricanes (5:17)
  2. Give You Up (3:21)
  3. Hell After This (3:27)
  4. You Don't Need a God (3:31)
  5. Take You Home (5:05)
  6. Some Kind of Love (4:42)
  7. Still on My Mind (3:04)
  8. Mad Love (2:52)
  9. Walking By (4:31)
  10. Friends (3:23)
  11. Chances (3:31)
  12. Have to Stay (2:43)
  13. Just Because * (4:08)
  14. This Is Love * (2:59)
  15. What am I Doing Here * (3:57)
  16. Hurricanes [Live Acoustic] * (3:26)
  17. Thank You [Live Acoustic] * (2:31)
  18. White Flag [Live Acoustic] * (3:14)
  19. Give You Up [Mark Knight Remix] * (5:57)
  20. Take You Home [Undercatt Remix] * (6:27)
avatar van Angelo
Hoewel de twee voorgaande albums geen commercieel succes waren, vond ik ze zelf wel de moeite waard. Voor dit album loop ik beduidend minder warm. Het klinkt vrij onavontuurlijk allemaal; alsof je drie kwartier naar hetzelfde nummer zit te luisteren. Meer innovativiteit of afwisseling was welkom geweest. De nummers zijn inferieure kopieën van haar eigen, oudere nummers. Slecht is het niet, maar imponeren wil het ook niet.

avatar van NewYorkCityLight
Angelo schreef:

Ik heb dezelfde eerste indruk. 'Hell After This' klinkt wel erg lekker moet ik zeggen.

avatar van MusicFreak
Haar stem blijft prachtig maar muzikaal gezien niet echt iets nieuws onder de Zon.
Gewoon mooi!

avatar van Emile93
Aangenaam album!!!! Have To Stay vind ik werkelijk prachtig!!!! Maar de andere nummers zijn ook prettig!

Oei, wat een lastig album. Er staan een aantal fantastisch mooie platen op. Ik heb altijd wat moeite met zangeressen, maar Dido vind ik echt geweldig te pruimen. Puur, rauw en een engelenstem. Hurricanes, Give You Up, Have To Stay en Walking By zijn bijvoorbeeld top.
Het jammere is dat er echter ook flauwe uptempo album opvullers opstaan. 7 platen was ook prima geweest. Dan had je een 4,5/5 sterren album. Nu blijft het op 4 sterren, omwille van de absolute pareltjes.

Nu ook in Limited Edition uitvoering met bonus tracks...

avatar van Roxy6
Persoonlijk denk ik dat dit album door diverse mensen wordt onderschat -en wellicht daardoor ondergewaardeerd wordt- en dat is jammer.

Maar dit is weer zo'n voortreffelijke verzameling songs, die wellicht niet bij de eerste luisterbeurt al de subtiele geheimen prijsgeven die ze bezitten...
Voorbeeld; bij de prachtige opener, is heel subtiel ~Dido's stem ook als tweede stem ingevoegd.

De melodie lijnen schitteren door eenvoud en vernuft en de muzikale omlijsting is helemaal top.
Arrangementen waar heel goed over nagedacht is.

Dido beschikt over een prachtige, rustig en "zacht' stemgeluid. Haar stem zet ze ook op diverse manieren in waardoor voor mij Dieverse nummers "spannend" blijven, ook na veel luisterbeurten.

Net als op haar vorige album Girl who got away, is ook dit album gevuld met eigentijdse synthesizer sequences en stuwende beats. Ook mooie koortjes en andere stemmen in de achtergrond, maken de nummers divers.

Dido doet gemiddeld vijf jaar over het produceren van een nieuw album en ik vind dat je dat ook terug hoort, er is een duidelijke stijgende lijn in haar oeuvre.

Ook dit album heeft weer enkel bijzondere uitschierters:
Het al genoemde Hurricane - You don't need a God, met een beeldschoon refrein.
Take you home, met een ABBA-esque intro, de ultieme zomerhit. Blijft in je hoofd hangen.
Some kind of love, met ook hier een heel geraffineerd en pakkend refrein, een evergreen!
Mad love, een zwoel-zomer-swing-nummer.
En als altijd de afsluiter, immer bijzonder en ook heerweer, een geweldige gezongen ballad.
Het nummer begint met een eenvoudige bass toon waarover Dido haar prachtige tekst zingt,
dan zwelt de muziek aan en zingt Dido naar een climax op een heel bijzondere manier.

Dido heeft in het moderne muzieklandschap een "eigenheid' die we moeten koesteren, een buitengewoon getalenteerde dame!

Stem verhoogd naar 4,5. Dit album blijft door de tijd groeien en groeien.

avatar van Roxy6
even terug lezend merk ik dat ik het absolute prijsnummer van dit album ben vergeten te noemen -schande- en dat is: Chances.

Een heel subtiel nummer dat groeit en groeit en zich als een oorwurm nestelt tegen het trommelvlies.

Bij vrijwel alle Dido albums gaat de vlag op dat het groeibriljanten zijn, als en langzaam uit de knop verschijnende bloem die vervolgens een volle zomer bloeien.
Dit album gaat heel veel zomers mee.....

avatar van Snaaf
Fan-Tas-Tisch !!!!!! Heerlijke plaat