Jamila Woods - LEGACY! LEGACY! (2019)

R&B / Hip-Hop

met theMIND en Jasminfire

11. OCTAVIA (3:11)
  12. BALDWIN (3:53)

met Nico Segal

13. BETTY (For Boogie) (4:15)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jamila Woods - LEGACY! LEGACY! - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jamila Woods - LEGACY! LEGACY!
Jamila Woods kleurt flink buiten de lijntjes van de R&B en levert een fascinerend R&B album af dat niet gaat misstaan in de jaarlijstjes over een maand of zes

Ik durf mezelf geen liefhebber van R&B te noemen, maar wordt toch steeds weer verrast door de betere albums in dit genre. Na onder andere Janelle Monáe en Solange is het nu Jamila Woods die een R&B album heeft gemaakt dat je van de eerste tot de laatste noot in een wurggreep houdt. De muzikante uit Chicago schiet op LEGACY! LEGACY! alle kanten op en incorporeert invloeden uit onder andere de soul, jazz en hiphop in haar razend spannende R&B. In muzikaal opzicht is het smullen dankzij de talloze verrassende wendingen en veelheid aan invloeden en ook in vocaal opzicht maakt Jamila Woods indruk op dit album dat het absoluut verdient om gehoord te worden, ook als je niet gek bent op R&B.

Ik volg de R&B zeker niet op de voet, maar probeer de meest intrigerende albums in het genre niet te missen. Het leverde de afgelopen jaren jaarlijstjesalbums op van met name Solange en Janelle Monáe.

Na één keer horen weet ik dat Jamila Woods uit hetzelfde hout is gesneden als Solange en Janelle Monáe. Het deze week verschenen tweede album van de muzikante uit Chicago intrigeert van de eerste tot de laatste seconde en 13 tracks en 49 minuten lang.

LEGACY! LEGACY! is een album dat absoluut in het hokje R&B past, maar net als haar eerder genoemde soortgenoten zoekt Jamila Woods continu de grenzen van het genre op.

LEGACY! LEGACY! Is een buitengewoon ambitieus album. Alle tracks op het album zijn vernoemd naar helden van de Amerikaanse muzikante, die hun voornaam hebben geleend aan de verschillende tracks. Het zijn voornamelijk kunstenaars met een Afrikaans-Amerikaanse achtergrond, onder wie muzikanten als Miles (Davis), Eartha (Kitt), Muddy (Waters), maar ook dichters en schrijvers.

Jamila Woods eert haar helden in songs die meerdere kanten op schieten. R&B vormt de basis van de meeste tracks op het album, maar de bijzondere songs op LEGACY! LEGACY! hebben zich ook laten beïnvloeden door met name jazz, hiphop en soul.

Jamila Woods experimenteert in haar songs op fascinerende wijze met springerige ritmes die vaak aan de hiphop zijn ontleend. De songs worden verder rijkelijk ingekleurd met elektronica, maar zitten door passages waarin organische klanken spaarzaam worden ingezet ook vol dynamiek. Het zorgt ervoor dat je constant op het puntje van je stoel zit om maar geen detail uit het fascinerende klankentapijt van Jamila Woods te missen.

Wat voor de instrumentatie op LEGACY! LEGACY! geldt, geldt ook voor de vocalen die minstens even veelzijdig zijn. Jamila Woods vindt hier en daar aansluiting bij neo-soul en hiphop zangeressen als Erykah Badu en Lauryn Hill, maar verliest ook de R&B en hiphop niet uit het oog met zwoele vocalen of gedreven raps en kan ook nog eens heerlijk jazzy klinken.

Het levert een luistertrip op die constant andere dingen laat horen en die ook nog eens opvalt door een enorme gedrevenheid en urgentie. Waar Solange op haar laatste album koos voor wat fragmentarische tracks, laat LEGACY! LEGACY! van Jamila Woods zich beluisteren als één lange track, waarin één voor één haar helden worden geïntroduceerd, stuk voor stuk met andere klanken en andere invloeden, waarbij af en toe ook nog eens een vleugje Prince opduikt.

Het eerder dit jaar verschenen album van Solange moest ik meerdere keren voor het kwartje viel, maar LEGACY! LEGACY! van Jamila Woods had me direct te pakken en wordt voorlopig alleen maar beter. Ik kan blijven roepen dat R&B meestal niet mijn muziek is, maar pareltjes als deze wil ik echt niet missen. Wat een fascinerend en vaak bloedstollend mooi album. Erwin Zijleman

avatar van overmars89
Ja zeker een hele bijzondere plaat! Ik ben het helemaal eens dat Jamila de grenzen van het R&B genre opzoekt. Ikzelf heb af en toe wel een beetje moeite met haar stem. Alhoewel de combinatie van haar stem met de uitgesproken productie me intrigeert. Ergens vind ik het ook heel tof dat zij uit Chicago komt. Hoeveel talent daar de laatste jaren wel niet vandaan is gekomen. Ze hebben ook allemaal een bepaalde sound waaraan je ze kunt herkennen. Vaak jazzy en allemaal laten ze veel van hunzelf zien in hun teksten. Enkele voorbeelden zijn: Chance The Rapper, Mick Jenkins, Noname, Saba, BJ The Chicago Kid & Joey Purp.

avatar van Film Pegasus
Ik ben niet zo gek van haar stem, maar verder klinkt het album van Jamila Woods best goed. Al doet het niet zo veel bijzonders. Het blijft voor mij wat afstandelijk. Toch niet meteen een artieste waarvoor ik een ticket zou kopen.

avatar van gaucho
En waarom moeten zowel albumtitel als songtitels in die schreeuwerige kapitalen? Omdat Spotify het ook doet? Omdat het achterop de hoes ook zo staat? Als dat laatste het criterium wordt, zijn we nog wel even bezig met andere albums. Discogs doet het ook gewoon in kleine letters. Er lijkt me in dit geval geen enkele reden om alles maar met hoofdletters te schrijven.