Foxygen - Seeing Other People (2019)

Label: Jagjaguwar

1. Work (3:15)
  2. Mona (4:15)
  3. Seeing Other People (3:02)
  4. Face the Facts (3:20)
  5. Livin' a Lie (4:02)
  6. The Thing Is (3:37)
  7. News (5:05)
  8. Flag at Half-Mast (5:31)
  9. The Conclusion (4:50)
avatar van OscarWilde
Living a lie is een relatief consistent nummer, vergeleken met sommige anderen op de vorige albums, maar weer met een nieuwe twist. Ben hier benieuwd naar. Opnieuw een relatief kort album, zo lijkt.

avatar van juvefc_robin
Het vorige album ‘Hang’ eindigde op de eerste plaats twee jaar geleden. Wat een geweldig bizarre plaat is dat.

Ik kijk dan ook uit naar aanstaande vrijdag!

avatar van ArthurDZ
juvefc_robin schreef:

Ik kijk dan ook uit naar aanstaande vrijdag!

Ken je And Star Power al van deze band? Vind ik nog een stuk meer out there dan Hang, in die zin dat ik Hang zelfs een stapje terug vond qua excentriciteit. Je moet mijn berichtje bij And Star Power maar eens lezen moest je interesse hebben voor meer info!

Naar deze kijk ik eigenlijk een stuk minder uit dan naar Hang destijds. De vooruitgestuurde nummers hebben me nog niet bepaald weten inpakken.

ArthurDZ schreef:

Je had even wat berichten nodig, maar daar was dan uiteindelijk de finale lofzang. Geweldig haha! En inderdaad, dit was ook een grensoverschrijdend album.

Ik vind de twee uitgebrachte singles daarentegen wel erg leuk. Ik weet inderdaad niet of het 'Hang' voor mij gaat overstijgen, maar ik kan Foxygen meestal pas beoordelen na het beluisteren van de gehele plaat. Vrijdag gaat de koptelefoon op, zonnetje erbij en lekker luisteren.

...And Star Power vond ik trouwens te gek, alleen had ik toen meer met hun voorganger: Welcome to the 21st century. Naast 'Hang' heeft deze plaat ook een plekje in mijn 'Hall of Fame'. Wellicht wat jeugdsentiment, dus niet objectief. Maarja, is muziek dat eigenlijk wel...?!

We lezen wel terug wat we van het nieuwe album gaan vinden !

avatar van ArthurDZ
Ja mijn scepsis was onterecht, Sam en Jonathan flikken het 'm weer! Deze keer is de pasticheroulette bij 'disco' gestopt en dat levert weer een paar parels op, vooral van Mona ben ik flink onder de indruk. Wat een prachtig nummer Ik begin met 4*, maar de groeipotentie is er zeker!

ArthurDZ

Ik gooi het gewoon weer op 5*. Heerlijk album.

Even ter verduidelijking, mijn 5* betekent: kans op een top 10 plek op de jaarlijst. Cijfers en muziek vind ik heel lastig te combineren?

avatar van Supersid
Eerste ontdekking met deze band, ondertussen ook al voorgaand werk opgezocht. Enorm leuke plaat, wordt hier erg gelukkig van. In de reacties op vorige platen wel wat kritiek gevonden rond originaliteit, maar dat doet hier naar mijn mening weinig ter zake. Toppertje!

Foxygen weet zichzelf al vijf albums te presenteren als een eigenzinnige band die schaamteloos shopt uit het repertoire van andere artiesten en dit weet te verwerken tot een eigen geheel vol aangename songs. Vergelijkbaar met een in de supermarkt gekochte groentemix waar thuis nog wat extra peper, zout en andere specerijen aan toegevoegd worden. Bij Seeing Other People hoort de getrainde luisteraar de invloed van Bruce Springsteen, Elvis Costello en Orange Juice terug. Maar wat dit zo’n leuke plaat maakt is het feestvierende party gevoel wat er als regenboog boven hangt. Sam France en Jonathan Rado zijn een vreemd duo. Al verschillende malen hebben ze aangegeven te stoppen met dit project, maar als ze dan de volgende dag ontwaken uit hun druggy roes, zijn ze dit alweer vergeten. De discussie of deze uit Californië afkomstige Would Be popsterren een gimmick zijn, of zichzelf als serieuze muzikanten beschouwen, wil ik hier niet aanzwengelen. Daarvoor is hun ontgrondbare karakter met speelse eigenschappen te amusant. Vergeet niet dat Seeing Other People gewoon weer een geweldige bloemlezing uit de popgeschiedenis is.

Al vanaf de kenmerkende ritmische jaren tachtig samplers van Work zit je al direct in het fluorescerende kleurige tijdperk van goedkope haarlak en ozonlaagaantasting. Inhoudelijk net zoveel te bieden als een luchtige zomerse aardbeientaart, maar wat wordt je hier vrolijk van. Geweldig hoe Sam hier in de tekst een sneer uitdeelt naar zijn collega Jonathan. Het conflict dat aanzet tot songwriting wordt hier volledig satirisch uitgewerkt. Met Mono begeven ze zich op het veld van afgekeurde retro soundtracks. Niemandalletjes die dienst doen om clichématige b-films op te leuken. Met de diepere vocalen imiteren ze de white soul uit vergaande glorie tijden. Sensueel werkt Sam zich door Seeing Other People heen, je gaat bijna geloven dat het een aangenaam liefdesliedje betreft. De humorvolle lyrics gaan in principe weer nergens over, heerlijk dat dit gewoon mogelijk is. De funkende discostamper Face The Facts laat weer een andere schizofrene uiting zien van deze vroegrijpe pubers, die als een Siamese tweeling met een vreemde hersenenkronkel aan elkaar verbonden lijken te zijn. Vaak heb je het gevoel dat er vooral naar woorden en zinsdelen gezocht worden die voor de vorm prima op elkaar aansluiten. Het quasi intellectueel klinkende Livin’ a Lie inclusief sentimenteel intermezzo is daar een duidelijk voorbeeld van.

Het potige The Thing Is laat de mouwen flink opstropen om de spierballen te laten zien. Deze arbeidersrocker wil chauvinistisch Amerika vol trots laten paraderen met hun Stars and Stripes. Met een lekkere flow bluft Sam France zich door de foute synthesizerbegeleiding van News heen, al kan ik niet ontkennen dat de vette bas en solerende gitaar er wel heel strak doorheen klinken. Met de gospel betuiging van Flag at Half-Mast raken ze de juiste snaar, al is die wel heel losjes aangespannen. Ergens tegen het einde lijken er onbewust nog wat vrijgekomen melodietjes tussen gestopt te worden, vanwege het ontbreken van een passend einde. Opgepompte funk mag op een Funkadelic wijze het stoere The Conclusion swingend laten afsluiten. Een gewaagd nummer om de te verwachten reünietournee over twee jaar mee te starten. Zoals te verwachten is Seeing Other People alles behalve origineel, maar slecht wordt het nergens. Foxygen is zo’n band waarvan men verwacht dat ze tot veel meer in staat horen te zijn. Volgens mij weten ze juist hun beperktheid te camoufleren door de komische invulling van de songs.

Foxygen - Seeing Other People | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van overmars89
Ik was eigenlijk een beetje uitgekeken op de band Foxygen. Ik vond "Hang" veels te melodramatisch en over de top. Daarnaast viel het concert mij toentertijd ontzettend tegen. Ik vond de muziek van Foxygen altijd al balanceren tussen geniaal en gestoord. Dus opzich was een misstap niet onverwacht. Tevens vinden heel veel mensen dat album juist heel goed van ze. Smaken verschillen, gelukkig .

Dus met lage verwachtingen (veels te laat) dit is opgezet en het valt me niet tegen. Het speelse valt erg op en het bijna musical achtige overdrevenheid is er een tikkeltje van af.