Marvin Gaye - You're the Man (2019)

Soul
Label: Motown

1. You're the Man, Pt. I & II [Single Version] (5:46)
  2. The World Is Rated X [Alternate Mix] (3:52)
  3. Piece of Clay (5:11)
  4. Where Are We Going? [Alternate Mix 2] (3:51)
  5. I'm Gonna Give You Respect (2:56)
  6. Try It, You'll Like It (3:57)
  7. You Are That Special One (3:38)
  8. We Can Make It Baby (3:24)
  9. My Last Chance [SalaAM ReMi Remix] (3:40)
  10. Symphony [SalaAM ReMi LP Mix] (2:53)
  11. I'd Give My Life for You [SalaAM ReMi LP Mix] (3:31)
  12. Woman of the World (3:30)
  13. Christmas in the City (3:48)
  14. You're the Man [Alternate Version] (4:41)
  15. I Want to Come Home for Christmas (4:46)
  16. I'm Going Home (4:42)
  17. Checking Out (Double Clutch) (4:53)
avatar van Minneapolis
Mijn eerste gedachte was "de zoveelste overbodige verzamelaar", maar gezien de alternatieve versies is mijn interesse toch gewekt. Ik ben absoluut niet iemand die van al mijn favoriete artiesten op alle uitvoeringen jaagt. Maar de special edition van Here my dear vond ik heel bijzonder (alsof je een nieuw album luistert). Aan de andere kant draai ik de deluxe cd's van What's going on, Let's get it on en I want you bijna nooit. Op wat losse nummers als The World Is Rated X na. Het is te hopen dat dit op Spotify komt om te beluisteren of ik nog verrast word..

Een verloren album uit 1972. Niet verkeerd dat deze alsnog een release krijgt. Het zou de opvolger moeten worden van What's Going On. Een aantal nummers zijn later alsnog terechtgekomen op verzamelaars, maar zoals het nu wordt aangeboden vind ik het wel interessant.

avatar van Poles Apart
Veel van deze nummers stonden al op de Deluxe Edition van "Let's Get It On", zoals het waanzinnige "Where Are We Going?", dat in een ideale wereld een joekel van een hit geworden zou zijn.

Deze uitgave lijkt toch meer een soort van verzamelaar uit die periode (zie ook de kerstnummers die meegenomen zijn) dan een opzichzelfstaande release van een "lost album".

avatar van catdog
My Last Chance is anders wel echt een heerlijk cadeautje. Lekker geproduceerd. Niet al te modern maar toch lekker fris.

Poles Apart schreef:

Lastige.... dan zou deze ook als verzamelaar moeten worden aangeduid (ook een album dat eigenlijk uitgebracht had moeten worden, maar wat niet gebeurde en later alsnog), en eigenlijk geldt dat voor bijna alle postume releases van artiesten wel vind ik. Maar het is ook weer geen verzamelaar als in Greatest Hits, Best Of, B-kanten plus rariteiten.

avatar van Minneapolis
Het is makkelijk het overzicht kwijt te raken met die talloze (niet altijd even sterke) verzamelaars en speciale uitgaven. Zelf heb ik de 2001 deluxe edities van de grote albums, maar i.i.g. van What's going on is ook weer een 40th anniversary versie met extra nummers. Zoals gezegd vind ik sommige losse nummers interessant, maar ik draai de bonus discs nooit als geheel. Het fantastische Here my dear is de grote uitzondering. Ik hield al van dat album, en de totaal anders gemixte 2e disc was een geheel nieuwe kennismaking.

Ik ben toch maar even gaan zoeken naar de nummers van deze You're the man. Het was nieuw voor mij dat dit bedoeld zou zijn als release na What's going on. Lijkt me interessant om daar eens wat meer over te lezen.

You're the Man, Pt. I & II
Het bekendste nummer van de plaat, ik meen ook uitgebracht als single. Lekker funky, maar zeker niet zo lekker als Got to give it up (ook zo'n losse niet album track). Past voor mijn gevoel ook goed bij de Trouble man soundtrack uit diezelfde periode.
Staat o.a. op Let's get it on deluxe edition, maar ook op menig verzamelaar. Digitale planets deed hier nog wat leuks mee. Digable Planets - Marvin Gaye you're the man op het tribute album Inner City Blues (1995).

The World Is Rated X
Leerde ik kennen door die Let's get it on deluxe (ook dezelfde mix, zie ik nu). Geweldig nummer, dat ook niet klinkt als "slap aftreksel, of eerdere versie van..". Echt eentje die op één van zijn bekende albums had kunnen staan.

Piece of Clay
Ken ik volgens mij van The Master verzamelbox, maar kan wellicht ook op andere uitgaven staan... Het intro vind ik erg mooi. Een kerkorgel met een elektrisch gitaar; het werkt.. Het gospel-achtige nummer dat volgt is typisch MG qua dubbing van vocalen waardoor hij haast een duet met zichzelf zingt.

Where Are We Going? & I'm Gonna Give You Respect
Heel sympathieke nummers en ik denk mijn favorieten van deze collectie!
Staan beiden ook op Let's get it on-deluxe edition

Try It, You'll Like It / You Are That Special One / We can make it baby
Staan in dezelfde volgorde ook op Let's get it on-deluxe edition.
Echte leftovers wat mij betreft. De sound is oké, maar als nummers zo weinig onderscheidend dat ze zelfs wat flauw klinken.

My Last Chance
Ik heb het even op moeten zoeken, maar dit was het enige nummer wat ik niet kende van de 20th century masters-the 70's, die ik dan ook niet had aangeschaft.
Geen topper, maar wel een opleving. Klinkt als een echt "Let's get it on nummer". Heeft ook wat weg van Distant lover. Deze nieuwe remix staat al op Spotify, en deze (meer ritmische aankleding) bevalt me veel beter dan de kalere versie die ik al kende.

Symphony
Bekend van "Dream of a lifetime" uit '85. Die cd kocht ooit samen met "Romantically yours" (ook uit '85) vol verwachting en in de hoop mooie nieuwe MG albums in huis te hebben gehaald. Deze staan overigens wel bij verzamel aERodynamIC, terwijl dit toch postuum uitgebrachte albums zijn?
Ze waren niet aan mij besteed echter; wat een teleurstelling na al het moois van M.P.G tot aan Midnight love (hoewel In our lifetime en Midnight love al wel stappen terug waren). Enkel het ietwat kitscherige Life's opera (Dream of a lifetime) en I live for you (Romantically yours) vind ik de moeite waard. Maar ik ben benieuwd naar deze versie van Symphony, hoewel de lengte bijna hetzelfde is.

I'd Give My Life for You
Is weer een nummer van Let's get it on-deluxe.
Niet eentje die ik herken trouwens. Misschien nog eens een kans geven.

Woman of the World
Hey, een release van 2 jaar terug die ik heb gemist? Leuke nieuwe aanwinst dit vrolijke nummertje!

Christmas in the City
En gelijk een tweede die ik niet kende. Deze bestaat enkel als instrumentaal nummer?
Daardoor niet heel interessant voor mij, hoewel ik de zwoele funky 70's sound prima vind.

I Want to Come Home for Christmas
Ook onbekend voor mij, en blijkbaar van dezelfde (diverse artiesten) verzamelaars.
Na een korte beluistering: simpelweg nee.

I'm Going Home
Bekend van zowel Let's get it on-deluxe als The Master. Slepend bluesy/ groovy nummertje, maar niet bijzonder.

Checking Out (Double Clutch)
Erg lekker nummer dat ik helaas enkel als mp3 heb. Staat namelijk niet op mijn What's going on deluxe versie, maar wel op de 40e verjaardag versie van het album. Well, these are just a bunch of guys from Detroit. Coole track met een uiterst funky gitaarje!

Al met al niet een plaat om te kopen voor mij. Bijna alles heb ik al, maar vooral omdat ik het na de eerste 5 toppers een stuk minder vind (op My Last chance, Woman of the world en Checking out/ Double clutch na).
Gek genoeg had ik 'm waarschijnlijk wel gekocht als het een enkele lp met 12 nummers was geweest.

Voor de overige nummers hadden dit mij mooiere kandidaten geleken:
When i had your love
It's a Desperate Situation (maar zo staan er nog wel een paar mooie op Lost & found: Love starved heart)
Lucky Lucky Me
I Live for You
Got To Give lt Up (zou ik ook wel eens op vinyl willen hebben)

Minneapolis schreef:
Piece of Clay

Die ken ik alleen als cover van Carleen Anderson, te vinden op Blessed Burden. Gelijk het origineel maar eens gaan beluisteren en dat beviel me ook goed.
Minneapolis schreef:

Dat vind ik niet zo gek, ik probeer albums met bonustracks vaak te vermijden, of ik moet wanhopig fan zijn

Toch ga ik deze juist wel kopen omdat, zoals gezegd, ik helemaal geen deluxe albums van Marvin bezit en dan is dit wel weer mooi. Geen aanvulling op bijvoorbeeld Let's Get It On, maar een op zichzelf staande release, met blijkbaar het verhaal dat dit album ooit gepland stond (wat daar ook echt van waar is natuurlijk). Ik heb wel wat verzamelaars als mp3 waar deze nummers op terug te vinden zijn, maar zo voor op vinyl: toch best aardig. Inderdaad: die bonus-achtige tracks hadden ze ook op deze release achterwege mogen laten voor mij. Maar ja: zo vang je wel meer geld he, nu het een dubbelaar is

Lekkere plaat. Toch maar een verzamelaar van gemaakt ook al verkopen ze het als 'verloren album'.

avatar van Cannabooze
Toegegeven: ik ben gezwicht voor de marketingtruc dat dit een "veloren album" "zou zijn. Achteraf gezien niet zo erg, want ik had dit materiaal nog niet.
Deze verzamelaar heeft erg veel fijne liedjes. Maar ik moet toch even die SalaAM mixen benoemen. Wat zijn die tergend slecht zeg!
Marvin's stem is zo vervormd; het kan zo in een Daft Punk lied. Dat zijn dus wel 3 skip momentjes.

avatar van gaucho
Cannabooze schreef:
Toegegeven: ik ben gezwicht voor de marketingtruc dat dit een "verloren album" "zou zijn. Achteraf gezien niet zo erg, want ik had dit materiaal nog niet.

Ik ben ook van plan deze te kopen. Ik heb veel reguliere Gaye-albums, maar weinig tot geen deluxe-versies, dus de meeste nummers hiervan heb ik ook nog niet.

Inderdaad, het is natuurlijk een fake-idee dat dit album zo in 1972 uitgebracht had kunnen worden, maar toch geeft de hele opzet, inclusief de vormgeving, met een mooie, in de tijdgeest passende albumcover, mij wel die gedachte. En wat mij betreft werkt het ook.

Maar ik vind het net als Cannabooze wel verbijsterend dat ze drie nummers in het hart van de plaat zo merkwaardig hebben geremixt. Die drums op die Salaam mixen klinken werkelijk nergens naar en halen heel de 70s sfeer uit het album. En met Marvins stem is ook gerommeld, zodanig dat het niet meer klinkt als een authentieke opname, maar zo'n autotune-ding uit het heden.

Ik kan me voorstellen dat je er uit het oogpunt van kwaliteitsverbetering en authenticiteit mee aan de slag gaat, maar dit slaat nergens op. Welke briljantino dacht dat het een goed idee was om zo nadrukkelijk aan de vocalen van een van 's werelds grootste soulzangers te gaan sleutelen? Dat is inderdaad wel een heftig minpunt van dit album...

avatar van Cannabooze
gaucho schreef:

Dit dus!
Schandalig.

aERodynamIC schreef:

Marvin Gaye - Dream of a Lifetime (1985) is ook een twijfelgeval.