Gaahls Wyrd - GastiR - Ghosts Invited (2019)

Noorwegen
Label: Season of Mist

1. Ek Erilar (5:34)
  2. From the Spear (4:37)
  3. Ghosts Invited (4:23)
  4. Carving the Voices (7:26)
  5. Veiztu Hve (6:41)
  6. The Speech and the Self (5:02)
  7. Through and Past and Past (2:59)
  8. Within the Voice of Existence (5:25)
Zo, die 42 minuten vlogen voorbij!
Een afwisselende plaat, in zowel instrumentatie als vocaal.

Er staan geen zwakke nummers op de plaat. Alleen heb ik wat moeite met de cleane vocalen in het nummer Ghosts Invited. En het laatste nummer lijkt een niemendalletje totdat op het laatst de drums en gitaren invallen. Eigenlijk zou het zevende nummer het afsluitende nummer moeten zijn. Wat is dat een lekker razend en snel nummer!

Laat je niet afschrikken door het etiket black metal. De muziek ademt sfeer en zal de wellicht wat meer progressief ingestelde metalfan zéker aanspreken.

avatar van Dr.Pat
Vlagen van Old school thrash komen links en rechts voorbij in een werkelijk heerlijke mix van Black. Onder de huid kruipende melodieën en thema’s die zich later ontpoppen tot oorwurmen! Één na laatste nummer is hier een goed voorbeeld van, maar eigenlijk is de hele plaat door een heerlijke ervaring. Vanaf het eerste invallen van de muziek en het dreigende “praten” word ik er echt ingetrokken. Persoonlijk vind ik het dreigende laatste nummer wel de perfecte afsluiter van deze fantastische plaat, even wat gas terug en de sfeer het einde laten bepalen.