The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
avatar van Aazhyd
Wow, die versie van The Mission is wel heel verschrikkelijk.

avatar van mm65
Ga na al het mooi en nieuw uitgebracht materiaal (Pepper & the White Album), dit mooie album weer zo enorm waarderen. Waar blijft die mooie box van dit album? Kunstwerkje van ongekende hoogte. Ben erg gecharmeerd van de variatie en toch het totale groepsgeluid. Verder vind ik alles met sitar mooi, smullen hier dus!

Met dit album bewijzen The Beatles dat goede nummers niet per se lang hoeven te duren. Nummers die langer duren dan 3 minuten komen niet voor. And your bird can sing en For no One springen er wat mij betreft boven uit. Maar ook de rest van het album is pure klasse. Over Yellow Submarine zijn de meningen nog weleens verdeeld maar ook dat nummer kan ik wel waarden.

5 sterren

avatar van Jelle78
Dit blijft een wisselvallig album voor mij. Het begint werkelijk fantastisch, maar als we bij Yellow Submarine aankomen stort de hele boel genadeloos in elkaar. Wat een ongelofelijk slecht nummer. Onbegrijpelijk dat er niemand in de studio was om ze te vertellen dat dit allemaal heel grappig is, misschien nog als een b-kant, maar zeker niet voor op een album.
Daarna komt het wat mij betreft ook niet meer goed. She Said, She said is redelijk, good day sunshine is totaal nietszeggend, and your bird can sing lijkt leuk te binnen, maar is uiteindelijk toch weer nietszeggend. En dan opeens, bijna uit het niets lijkt het wel, is er het prachtige for no one. Hoe is het toch mogelijk dat een band op één album schoonheid als dit kan combineren met de treurnis van yellow submarine? En ook het volgende nummer dr. Robert is weer vrij treurig. Dan krijgen we nog I want to tell you, wat weer in de categorie nietszeggend valt, got to get you into my life is leuk en dan sluiten we fantastisch af met tomorrow never knows.

Het is niet dat ik The Beatles niet kan waarderen, want als het goed is, is het meteen geweldig (geniaal zelfs). Maar als het minder is, is het meteen slecht. En alle Beatles albums, op Sgt. Peppers na, zijn zo ontzettend onevenwichtig. Totaal geen eenheid of consistentie. Vandaar dat ik mij wat de Beatles betreft grotendeels beperkt tot de rode en blauwe verzamelaar en Sgt. Peppers. Dan heb ik (op een aantal nummers na) de essentie van de band wel te pakken vind ik.

Mssr Renard
Yellow Submarine is m.i. inderdaad wel hun slechtste nummer. Wat een meligheid. Maar She Said, She Said en Good Day Sunshine vind ik wel erg goed.

Maar ik snap de opmerking over onevenwichtig wel.

Ringo was mateloos populair bij de fans en dus kreeg hij ook een liedje. Niet de meest hoogstaande nummers

Mssr Renard
bikkel2 schreef:
en inderdaad wel melig. Het stoort mij niet zo. Het hoort er bij.

Gezongen door Ringo maar geschreven door Lennon/McCartney.

avatar van Jelle78
bikkel2 schreef:
en inderdaad wel melig. Het stoort mij niet zo. Het hoort er bij.

Zo denken de echte fans. Die vergeven hun helden een wat minder nummer. Dat heb ik ook met de Stones. Gelukkig zetten The Beatles genoeg fantastische muziek tegenover hun slechte nummers. Ik kan er alleen niet over uit hoe het toch mogelijk is dat het kwaliteitsverschil tussen de nummers op één albums zo ontzettend groot kan zijn.

Mssr Renard schreef:

Gezongen door Ringo maar geschreven door Lennon/McCartney.

Klopt. Zij schreven op maat voor Ringo.

avatar van Arbeidsdeskundige
Eleanor Rigby en I'm Only Sleeping zijn briljante nummers vanwege de heerlijke samenzang en bijzonder fraaie geluiden.

avatar van captino
Revolver is voor mij het eerste (in chronologische volgorde gezien) Beatle album waarvoor ik 'rechtop ga zitten'. Goede, evenwichtige plaat in mijn ogen. Niet alles is heel erg goed, maar in totaal klopt alles wel.