The Beatles - Revolver (1966)

4,34

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
1551 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van royals
geplaatst: 25 november 2016, 15:27 uur [permalink]
heartofsoul schreef:
royals: wel curieus dat je de instrumentale versie van Eleanor Rigby prefereert...

Ja, die op Anthology 2 staat. Daar staat ook een prachtige instrumentale take op van Tomorrow Never Knows die ik ook beter vind. Ik vind het mooier om de strijkers of muziek soms alleen te horen.

avatar van iHateDolphins

geplaatst: 14 december 2016, 17:11 uur [permalink]
Franck Maudit schreef:
Respect voor klassiekers kan wel tot vreemde omstandigheden leiden. Zo heb ik al menigmaal The Beatles verdedigd jegens mensen die het maar zo-zo vonden. Maar waarom? Ik kan immers geen enkel album van hen opnoemen die het voor mij helemaal doet. Mocht ik stemmen uitdelen (mss doe ik het op een dag) gaf ik de albums die ik ken waarschijnlijk allemaal een 7: ik hoor het graag maar ben er zeker niet stuk van. Waarom zijn er dan zoveel mensen die dit top notch vinden? Wat mis ik? En waarom stel ik de status van een album boven mijn eigen beleving? Zoveel vragen om 's nachts te beantwoorden. Ik ga ze ongemoeid laten

Haha ik heb iets vergelijkbaars. Vooral in de vragen die je stelt kan ik me vinden. Ik wil het snappen, waarom vinden zoveel mensen dit de allerbeste muziek ooit? Ik bedoel het cijfer en het aantal stemmen liegt er niet om.

Maar elke keer als ik het weer probeer houd ik het niet de helft van het album vol. Op het eerste gehoor vind ik 90% van de liedjes flinterdunne popliedjes die ook nog eens maar 2 minuten duren.

Maar dan lees je dit onder jouw quote:

meneer schreef:
maar besef dat dit album al 49 jaar oud is. Hier staan nummers op die zoveel andere groepen beïnvloed hebben.

En dan denk ik ook: 'Ja fair enough, goed punt'.

Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd met the beatles maar misschien moet ik maar accepteren dat dit gewoon niet mijn muziek is, maar wel het respect en de dankbaarheid hebben dat ze inspiratiebron zijn van ontzettend veel muziek die ik wel geweldig vind.

Dus bij deze: bedankt Beatles

geplaatst: 26 december 2016, 10:55 uur [permalink]
Revolver is mijn favoriete beatlesplaat. Op de een of andere manier lijkt hij vier keer zo lang te duren als sgt pepper. Het is een film zonder einde, terwijl je bij sgt pepper vanaf het begin weet dat het ergens heengaat. Daarom vind ik revolver spannender. Deze lp heeft mij echt gemaakt, samen met Rubbel Soul, toen ik net ontdekte wie The Beatles en Bob Dylan waren. Als strawberry fields en penny lane op sgt pepper hadden gestaan, dan was dat misschien mijn favoriete beatlesplaat geweest, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik dan nog steeds vaker revolver zou draaien.

Overigens vind ik strawberry fields en penny lane beter op revolver passen dan op sgt pepper, qua sound, denk ik.

avatar van Sanderzzz
geplaatst: 14 januari, 22:39 uur [permalink]
Strawberry fields en penny Lane is toch te horen op Magical Mystery Tour ?

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 15 januari, 13:10 uur [permalink]
'Strawberry Fields' en 'Penny Lane' vind ik hier dan weer totaal niet tussen passen. Is net weer dat stapje verder in de psychedelica. 'Rain' had dan wel weer prima op deze schijf gepast. Wat is dat trouwens een geweldige single, maar dat terzijde. Ik zit dan wel zwaar te twijfelen wat ik hier weg zou laten, dit album is al vrijwel perfect.

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari, 13:41 uur [permalink]
Ik vind 6, 8 en 11 toch wel erg zwak, Beatles-onwaardig. Met Rain en Paperback Writer was dit album veel beter geweest.

geplaatst: 15 januari, 15:51 uur [permalink]
Stijn_Slayer schreef:

Revolver is een allergaartje, maar juist die verschillende invalshoeken bevallen mij wel.
Yellow Sumbarine hadden ze misschien beter alleen op single uit moeten brengen.
Is wat te Sing-Along natuurlijk, maar de aanwezigheid er van heb ik nooit als storend ervaren.
Lennon's bijdragen zijn allemaal sterk imo.
McCartney zoekt het meer in de diversiteit.
Good Day Sunshine is Paul meets Vaudeville.
Niet de laatste keer. Ik mag het wel.

buizen
geplaatst: 15 januari, 15:55 uur [permalink]
"Beatles onwaardig"..
Man man man.

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari, 16:01 uur [permalink]
Hee, Rob Geus ook op MuMe?

geplaatst: 15 januari, 16:10 uur [permalink]
He Stijn, 11 is misschien wel het beste nummer op deze klassieker! Kan het niet vaak genoeg horen. Alleen jammer van de plotselinge fade out.

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 15 januari, 16:52 uur [permalink]
Elk nummer heeft wel wat bijzonders eigenlijk. Ik vind die koortjes aan het eind van "Good Day Sunshine" dus wel echt briljant. Docter Robert heeft dan weer een heerlijk riffje. Yellow Submarine kan je dan wel over discussiëren. Maar ik heb de aanwezigheid nooit echt als storend ervaren, je moet het niet te serieus nemen. Maarja de prijsnummers zijn eindeloos, Taxman, Eleanor Rigby, Love You To, Here There and Everywhere, She Said She Said, For No One, Got To Get You Into My Life and Tomorrow Never Knows. Bizar eigenlijk, logisch dat het niveau soms van geniaal naar erg goed zakt Zeker gezien het feit dat The Beatles zo productief waren. Er moest ook nog wat genialiteit voor de opvolgers over blijven.

Trouwens, Revolver 4,33 en Sgt. Pepper 4.32, het is eindelijk gebeurd! Alleen Abbey Road nog

geplaatst: 15 januari, 17:36 uur [permalink]
buizen schreef:
"Beatles onwaardig"..
Man man man.

Maak dat je weg komt hier buizen! verboden gebied voor jou.

geplaatst: 16 januari, 16:14 uur [permalink]
Obscure Thing schreef:

Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik kom er op terug, bij deze. De albums zijn goed, en zo niet, perfect, zoals ze zijn.

avatar van brandos
geplaatst: 24 februari, 15:32 uur [permalink]
Zelfs het ietwat flauwe "Yellow submarine" kan niets meer van mijn 5 sterren afsnoepen, zoveel overpunten levert de rest op. Jan Donkers had de nodige bezwaren tegen 'Taxman'; het sierde the fab four niet om bij hun verworven status over het Engelse belastingklimaat te gaan klagen. Ik vind het echter gewoon een leuk nummer met een snedige tekst. En 'She said' had b.v. zomaar een New wave-classic kunnen zijn, terwijl 'Good day sunshine' met ultiem spelplezier de rhythm-and-blues exploreert; indicatief voor zoveel muzikale rijkdom op deze plaat. Vergeet 'Sgt. Peppers'; neem 'Revolver' (& 'Rubber soul')!

avatar van kühnekxs
geplaatst: 24 februari, 16:23 uur [permalink]
brandos schreef:
Vergeet 'Sgt. Peppers'; neem 'Revolver' (& 'Rubber soul')!

Revolver heeft op musicmeter ook de tweede hoogste waardering van alle Beatles-albums (achter Abbey Road). En terecht; het album is nagenoeg perfect voor een popalbum.

avatar van nlkink
geplaatst: 24 februari, 17:54 uur [permalink]
brandos schreef:

Jan Donkers moet niet zo zeuren. Als je in de zestiger en zeventiger jaren succesvol was dan was de hoogste 'belastingschijf' effectief 90%. Ik zou meneer Donkers wel eens willen horen als hij € 0,90 van elke € 1,-- naar de belastingdienst mocht brengen.
In dat licht beschouwd is het helemaal niet vreemd dat een aantal Britse artiesten naar Frankrijk of Ierland zijn verhuist in die periode.

geplaatst: 24 februari, 20:32 uur [permalink]
Waar heeft Jan Donkers dat gezegd over Taxman? Naast een belachelijk hoge belasting penalty hadden ze ook niet het meest fantastische platencontract getekend. Ik snap George Harrison wel.

avatar van brandos
geplaatst: 27 februari, 09:49 uur [permalink]
caravellezegt:
Waar heeft Jan Donkers dat gezegd over Taxman?
Jaren terug publiceerde Donkers zijn 100 favoriete albums in weekblad de 'de Tijd'. Uit deze overigens voor mij zeer inspirerende lijst blijkt een voorkeur voor de vroege Beatles ('for sale' was dacht ik zijn favoriet). Voor mij zijn echter Rubber soul en Revolver dus het ideale midden tussen het 'pretentieloos spelen' op de vroege platen en het (soms doorgeslagen meligheid en) experimenteren op de latere platen. Ik vind los van de belastingaanslag van Harrison 'Taxman' gewoon een vakkundig nummer, je zou het zelfs als een ode aan de vindingrijkheid van de fiscus kunnen beschouwen. Gezegend zijn trouwens de staten met een goed werkende belastingdienst.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 28 februari, 10:15 uur [permalink]
heartofsoul schreef:
De discussie hoort eigenlijk bij het goede album gevoerd te worden

Berichten inderdaad verplaatst naar The Beatles - Beatles for Sale (1964)

geplaatst: 3 maart, 13:26 uur [permalink]
Ik zat gisteren op de tribune om de halve finale van de KNVB beker tussen AZ en Cambuur te aanschouwen. Zowel de harde kern van AZ als Cambuur hadden een eigen interpretatie van Yellow submarine. Ik vind dit eigenlijk het minste nummer van Revolver maar daarentegen (zoals gisteren dus bleek) misschien wel het nummer met de meeste eeuwigheidswaarde. Zeker in de top 5 van meest gezongen liedjes in stadions waarbij iedere club zijn eigen versie heeft. De wedstrijd was trouwens zeer boeiend met als kers op de taart Twist and shout van The Beatles snoeihard gedraaid door het gehele stadion na de eerste 45 minuten voetbal. Kippevel momentje. AZ won overigens.