The Beatles - Revolver (1966)

Label: Parlophone

1. Taxman (2:39)
  2. Eleanor Rigby (2:07)
  3. I'm Only Sleeping (3:01)
  4. Love You To (3:01)
  5. Here, There and Everywhere (2:25)
  6. Yellow Submarine (2:40)
  7. She Said, She Said (2:37)
  8. Good Day Sunshine (2:09)
  9. And Your Bird Can Sing (2:01)
  10. For No One (2:01)
  11. Doctor Robert (2:15)
  12. I Want to Tell You (2:29)
  13. Got to Get You into My Life (2:30)
  14. Tomorrow Never Knows (2:57)
moviefreak#1
Prachtig album , ik vind vooral Love You Too nog steeds erg mooi (zelfs voor deze tijd) en één vraagje :
Tomorrow Never Knows heb ik onlangs nog gehoord in een nieuw jasje. weet iemand waar ik dat gehoord zou kunnen hebben ?

ps. 4 1/2 ster voor puur briljant album dat zelfs in deze tijd heel erg goed mee kan.

avatar van Zachary Glass
"Let Forever Be" van The Chemical Brothers & Noel Gallagher had wel erg veel weg van "Tomorrow Never Knows".

Paul McCartney heeft op dit album zijn mooiste momenten. Here, there and everywhere, for no one en Eleanor Rigby vind ik echt fantastische liedjes.
Vijf sterren voor deze.

moviefreak#1
Zachary Glass schreef:

Ja dat was m thx

Blij dat ik niet de enige ben die dat vond van Let Forever Be. Op zich niet zo gek met dhr. Gallagher trouwens. Dat de drumbreak totaal niet ouderwets aandoet geeft misschien wel aan dat Ringo niet zo slecht was als iedereen zei..

avatar van titan
titan (crew)
Sterker nog, ik vind het juist een geweldige drummer. Er staan een hoop zeer ingewikkelde drumpartijen op de platen van the beatles.

35 minuten: de tijd van een gemiddelde soap reeks

In deze 35 minuten stopten The Beatles zoveel 24-kwaraatspop dat je er haast van in je arm gaat knijpen.

"Kan dit wel?" - was een vraag die de zestienjarige Karel zich afvroeg toen hij dit voor het eerst hoorde.

Het antwoord is simpel: ja

"Taxman" is een pure liefdesverklaring aan het popliedje met een snerende tekst. Me like that

"Here, There and Everywhere" zou zomaar een song van Cole Porter kunnen zijn.

"She said, She said" is twee en een halve minuut pure, onverdunde onzin. Nu kan ik langer onzin orakelen, maar niet op zo'n manier

"Eleanor Rigby" is een immens mooi nummer over vervreemding binnen onze steeds sneller lopende maatschappij. Teveel beton, teveel autosnelweg ... te weinig "wij"-gevoel. Enfin, dat haal ik uit dat Macca-liedje.

En wat nog mooier is: er hoeft niet eindeloos gepalverd te worden over onderliggende maatschappij-kritische theorieën. Door de immense schoonheid van dit werk gaan de vensters van je hoofd meteen open ...

35 minuten: tegenwoordig duurt een cd 2 x 35 minuten. Minder ideeën - en toch 2 x zo lang.

Hou 't simpel - hou 't kort

Ik vind Setting Sun ook wel iets weg hebben van Tomorrow Never Knows... (als ik me goed herinner, heb SS lang niet gehoord)

avatar van T.O.
Is Zachary misschien een 'Nowhere Man', ik voel me meer thuis bij de tekst van 'I'm only sleeping'.

Please don't spoil my day, I'm miles away, and after all, I'm only sleeeeeeeeping

T.O. schreef

Hoo - maar ik kan me daar ook héél erg in thuis voelen. Ik denk soms dat ik al 23 jaar aan 't slapen ben met af en toe en flits van allesverlichtende helderheid (bij het zien van een mooie meid )

Zachary Glass schreef:

Het nummer gaat over een LSD trip die Lennon en Peter Fonda samen beleefden. Fonda bleef maar roepen 'I know what it's like to be the dead'. échte onzin is het dus niet, het is gewoon een beschrijving van een trip.

Wat betreft het album zelf: Na Abbey Road is dit mijn favoriete Beatles album. Elk nummer is gewoon heel erg goed.

Wat een album!!!

Ongelooflijk experimenteel, briljant en lekker!

And your bird can sing is zo lekker, die gitaren het ritme..alles..

Lennon op zijn best.....ook McCartney is lekker bezig hier...al is hij wat minder origineel (alhoewel Eleanor rigby) maar For no one vind ik erg lekker...

Here, There and Everywhere is ook zo goed, misschien wel een van de betere Lennon/McCartney composities...met natuurlijk A day in the life...

Gewoonweg een superalbum...

heerlijk album!

love you to is één van mijn favoriete!

gr Olaf

[quote]moviefreak#1 schreef:

of bedoel je die van Our Lady Peace??

[quote]HiLL schreef:

Op die vraag was al antwoord gegeven. Let Forever Be van The Chemical Brothers.

avatar van andré
ik heb vorig jaar Living Colour nog een fantastische uitvoering van Tomorrow Never Knows zien geven tijdens hun optreden in De Kade in Zaandam. Het blijft toch een krankzinnig fenomenaal nummer, m.i. een van de hoogtepunten uit het Beatles-oeuvre.

avatar van El Duderino
HiLL schreef:

Ongelooflijk experimenteel

Motiveer a.u.b.

lol ik zou zeggen, gooi die cd eens in je speler

Motiveer a.u.b.

Tomorrow Never Knows, Love You To. Als dat geen experimentele jaren '60 muziek is, dan weet ik het ook niet meer.

gemaster schreef:

Ja inderdaad ik denk laat ik hem zelf eens wat luisteren...voordat ik inderdaad deze briljante titels ga opnoemen.

Eleanor Rigby btw ook....en ja als die Dude nu zelf eens de geschiedenisboekjes induikt, dan zal hij lezen waarom dit album nou zo goed is.

Dit is zeker een geniaal album, maar "ongelooflijk experimenteel" hooguit bij vlagen. Aan experimentele jaren '60 muziek denk ik vooral aan een album als dit, waarvan de muziek een jaar eerder werd opgenomen.

avatar van gemaster
Ongelooflijk experimenteel is inderdaad wat teveel van het goede, maar het valt niet te ontkennen dat hier toch een paar experimentele nummers op staan.

avatar van HiLL
ok ok ik verander het in, toch ook wel lekker experimenteel

Ok?

avatar van El Duderino
Heel leuk allemaal, maar van zowel Hill als Gemaster nog steeds geen echte motivatie/argumenten (het WAAROM!!) gehoord.
By the way, ik lever nooit commetaar (positief alswel negatief) bij albums die ik nooit zelf (goed) heb beluisterd. Jullie wel????????????

El Duderino schreef:

Ok agressiefje...ik denk toch wel dat ik mijn onderbouwing had gegeven.

Nee albums die ik nooit heb beluisterd geef ik geen comments over nee..

El Duderino schreef:

Wat voor argumentatie wil je nu eigenlijk? Ik zeg toch dat ik dit een experimentele plaat vind omdat er enkele experimentele nummers op staan, die ik vervolgens bij naam noem. Maar goed we gaan dieper:

'Love You To' is bij mijn weten het eerste nummer in de westerse popmuziek dat echte Indiase invloeden heeft(ik geloof dat er op 'Rubber Soul' ook nog een nummertje staat dat een beetje Indiase invloeden heeft, maar dat is lang niet zoveel als bij dit nummer)

'Tomorrow Never Knows' is zo'n beetje defenitie van experimenteel. Ongelooflijk dat dat nummer al in 1966 is gemaakt. Hier werd volgens mij een eindeloze loop gebruikt en dat was ook voor 1 van de eerste keren.

Dus het album bevat experimentele dingen.

gemaster schreef:

Klopt dat was Norwegian Wood (A bird has flown)

avatar van HiLL
laten we ook niet de terugwaardse solo in I'm Only Sleeping vergeten..zeker voor toen.......

(net toen Stereo zo'n beetje uit kwam)

avatar van Brain Stew
Wat een album zeg! McCarney, Lennon én Harrison allemaal in topvorm. Maar vanaf dit album begin je wel een beetje te merken dat de Beatles een beetje uit elkaar groeien. Waren ze op Rubber Soul nog een eenheid, hier lijkt het wel of er 3 (of 4) solo-artiesten bezig zijn. Wat de pret niet drukt, sterker nog hierdoor een prachtig gevarrieerd album.
Geen enkel skipmoment hier, zelfs niet bij Yellow Submarine:p.

Dikke 5 sterren

Ik vind het vooral een plaat met een paar geweldige nummers, uitschieters als Taxman, I'm Only Sleeping, She Said, And Your Bird..., brilliante beatkrakers die net weer een stapje verder gaan dan het voorgaande, beetje experimenteel, maar nog net niet psychedelisch.
Er staan ook duidelijk een aantal mindere nr's op (met Yellow Submarine als grootste stinker) en daarom vind ik een LP als Rubber Soul of Help of Hard Days Night in hun geheel vele malen beter.
Wel heeft de plaat een lekker vet geluid en zou goed als voorbeeld kunnen dienen voor al die gladde rommel die ik vandaag weer op m'n werk op de radio gehoord heb!