Ritual Howls - Rendered Armor (2019)

Label: Felte

1. Alone Together (4:43)
  2. Mother of the Dead (3:49)
  3. Love Cuts (3:23)
  4. The Offering (4:05)
  5. Devoured Decency (4:15)
  6. I Can Hear Your Tears (5:03)
  7. Thought Talk (5:24)
  8. All I've Known (4:42)
avatar van Alicia
Na Alone Together is nu ook Thought Talk te beluisteren op Bandcamp en Spotify!?

*de pinto? alvast losknoopt*

avatar van Alicia
Ik luister nu naar de derde vrijgegeven track en wow... je hebt er ongewild weer enkele naargeestige beelden bij! Dadelijk het hele album...

avatar van Alicia
Alone Together, Thought Talk en het naargeestige Devoured Decency waren de eerste drie vrijgegeven tracks en dit zijn tevens de meest indrukwekkende songs op deze spiksplinternieuwe schijf van deathrock formatie Ritual Howls uit Detroit. Na enige tijd blijkt Alone Together zelfs een geniepige hersenspook te zijn. Oftewel... Alone Together is een oorwurm van wereldformaat! In een ander universum zou dit nummer zomaar een hele grote hit kunnen worden!

Over de resterende tracks, op het mistroostige, maar zeer dansbare The Offering en hekkensluiter met dichtvallend slot All I've Known na, heb ik echter nog wat twijfels. Het surrealistische, door het koude maanlicht beschenen landschap van Turkish Leather, de inktzwarte luchten en de troosteloze dieptes van Into the Water en de macabere danceclub ritmes op Their Body, je vindt het allemaal op dit album wel weer ergens terug. Alleen lijkt het geluid nu kaler, met als gevolg dat de liedjes in de eerste instantie wat minder spectaculair klinken. Ook kent Rendered Armor in tegenstelling tot de laatste drie voorgangers een tweetal flauwe composities, namelijk Mother of the Death en het drammerige Love Cuts

Het machtige spaghetti-western geluid compleet met huilende gitaren, dreigende synths, ultra strakke elektronische beats en de heerlijk duistere bariton van Paul Bancell maakt echter dat deze Ritual Howls ’light’ nog altijd met kop en schouders boven het gros der huidige goth/industrial/dance-deathrock bandjes uitstijgt.

Jean-Maurice
De drie vrijgegeven liedjes vallen me eigenlijk ook een beetje tegen zo op het eerste gehoor (ik heb ze er hier bijgezet). Als ik jouw recensie dan lees durf ik het album bijna niet meer te bestellen. Ik ga eens zoeken of ik nog andere songs kan vinden....en hier (Rendered Armor - YouTube) de rest van het album gevonden. Ik moet zeggen dat ik de andere liedjes wel wat sterker vind. De nadruk ligt hier duidelijk op de synths in tegenstelling tot de drie voorgangers, daarnaast neigt dit album meer naar cold wave vanwege de ijzige beats. Groeiplaat denk ik.

avatar van Alicia
Zes van de acht songs zijn prima. Het nieuwe album vind ik minder dan Turkish Leather en weer iets fijner en wat luchtiger dan Into the Water. Alone Together en Thought Talk zijn voor mij de uitschieters op dit album, maar dat is slechts mijn mening natuurlijk. Ik heb nu bijna alle albums en op twee songs na, staat Ritual Howls hier op repeat! Ik ben verliefd op dat gitaartje! Ja, het is een groeiert! Dat heb ik trouwens bij alle albums van deze band gehad.

Vandaag binnen gekregen. Mooi album. Gitaarwerk doet bij flarden denken aan Madrugada.

Een boeiende experimentele plaat. Het is nogal minimalistisch op het eerste gehoor maar bij vaker luisteren hoor je steeds meer variatie mede ook dankzij dat typische gitaarwerk. Interessant album van een band die eens wat nieuws probeert en daardoor buiten het pure postpunk-gothic idioom treedt. Het is nog steeds donker maar neigt naar een soort dark electronics-country-synthpop. De zang doet me telkens weer denken aan Johnny Cash wat het geluid ook weer heel apart maakt. Diepzinnige lyrics!

Het is knap als je als hedendaagse band nog een beetje origineel weet te klinken. De muziek die ze maken is natuurlijk niet nieuw maar toch herken je deze band qua sound uit de vele nieuwkomers in het genre en dat is op zijn minst opmerkelijk. Hoe vaker je het album luistert hoe beter het wordt. Het is een groeialbum en dat zijn vaak de beste. Misschien omdat ze juist buiten de kaders van het typische postpunk idioom weten te treden. Sterk album!