Art Brut - It's a Bit Complicated (2007)

Label: Fierce Panda

1. Pump Up the Volume (2:54)
  2. Direct Hit (3:32)
  3. St. Pauli (2:56)
  4. People in Love (3:02)
  5. Late Sunday Evening (3:09)
  6. I Will Survive (3:28)
  7. Post Soothing Out (3:13)
  8. Blame It on the Trains (2:59)
  9. Sound of Summer (2:46)
  10. Nag Nag Nag Nag (3:08)
  11. Jealous Guy (3:09)
Na het eerste album had ik een beetje het gevoel dat Art Brut een one-trick-pony was. De eerste keer dat je de liedjes hoort giechel je even, en daarna is het wel gedaan. Dat eerste album vind ik ook zeker niet briljant, maar een aantal nummers blijven toch wel leuk. Dus daarom probeerde ik maar eens de sampler van dit album die inmiddels al een tijdje op internet te vinden is, en daar ben ik toch wel heel erg enthousiast over.

De teksten zijn nog net zo leuk als op het eerste album (Is it so wrong, to break from your kiss, and turn up a pop song?) maar muzikaal zijn ze toch wel wat verbeterd. Op Late Sunday zijn zelfs blazers te horen! Verder zijn Nag Nag Nag Nag, dat een aantal maanden geleden al als single werd uitgebracht, en Direct Hit twee geweldige catchy nummers.

Maar vooral Pump Up the Volume, dat ik al eerder quote, is echt geniaal.

I can't say I'm not enjoying the kissing
But I've a sneaky suspicion, that you're not really listening!

Rolling around amongst our clothes on the floor
I can't help it: "Have you heard this song before?"

avatar van UndahCovah
Yeah! hun debuut heeft een verdiende plaats in mijn top10. Zo snel mogelijk dit album gaan draaien dus!

avatar van KampF
Ik verwacht weer een flinke lading one liners, two liners, en andere briljante grappen en grollen

avatar van Comrade
Aha, een opvolger voor Bang Bang Rock And Roll. Is hij al uit?

avatar van KampF
Het album is weer leuk opgebouwd, alleen de goede grappen en grollen bleven een beetje uitgesteld na de 1e luisterbeurt. I Will Survive, Sound Of Summer zou ik trouwens graag live willen zien, Nag Nag ook wel

Z'n stem wordt wel erg onderdrukt door het gitaarnoise trouwens. Het album is goed gemastered, maar hoe zou het live klinken?

3,0* start.

avatar van UndahCovah
Een aardig leuk album van Art Brut. Waar het vorige album nog ronduit geniaal was is dit album een stuk minder. Ik heb het nu enkele keren dit album gedraait en 1 ding irriteerde me echt: de gitaren zijn echt overpowered. Je hebt af en toe moeite om de zangers geniale stemgeluid te horen omdat de gitaren erdoorheen blairen. Blaim it on the Trains en NAg NAg Nag vond ik erg leuk, maar sommige nummers van hen zijn af en toe zelfs saai. Maar dat maakt niet uit, op het vorige album ontdekte ik ook pas laat de vet-relaxtheid van nummers als Modern Art en Rusted Guns of Milan. Nog een paar keer dit album goed draaien en dan kom ik op mijn definitieve oordeel, voorlopig 3.5*

Punk rock ist nicht tot!

Sorry if my accent's flawed
I learned my german from a seven inch record!

avatar van Comrade
Een goede reden om het uit te maken met je vriendin.

People in love lie around and get fat.
I didn't want us to end up like that.

Ik word nerveus van het gitaarwerk, dus ik begin voorlopig met een 3*

avatar van UndahCovah
St. Paulie, HEAR ME SCREAM!

Echt lekker! ik krijg steeds meer waardering voor deze plaat al blijft het gitaarwerkwerk te overpowere

avatar van bonothecat
Vond ik het debuut erg aanstekelijk, en ook soms erg hilarisch. Deze tweede kan met totaal niet bekoren. 2,5*

avatar van Ploppesteksel
Ik sta verbaasd van de belangstelling die zo goed als nihil is (geworden).

avatar van van elst
art brut ist nicht tot!!!

avatar van cbokhove
Erg lekker

sxesven
obsessed schreef:
Punk rock ist nicht tot!

Sorry if my accent's flawed
I learned my german from a seven inch record!

De teksten lijken alvast weer geniaal te zijn!

avatar van Martin Visser
vind deze plaat een beetje drammerig. en waarom zingt die man niet gewoon. dat zingzeggen word ik na een paar nummers erg zat

Kid A(cid)
I'm grown up now, but I refuse to learn!

Heeft de heer Argos stiekem nog iets geleerd in vergelijking met het debuut?

avatar van Reint
Haha, dit is geweldig. De vraag is wanneer het flauw wordt, maar hij is nog steeds even scherpzinnig.

avatar van UndahCovah
Yeah! ik heb kaartje voor 5 oktober! Iedereen die een ongelooflijk maf feest wil meemaken en echt een avondje dolle pret wil hebben moet nu ook bestellen. 15 eutjes is geen geld voor een band van dit kaliber.

Dit album gaat btw niet vervelen, ik was er bang voor maar de grappen toveren na 20 keer nog steeds een glimlach op mijn gezicht

avatar van otherfool
1,0
Hartstikke leuk natuurlijk dat deze jongens met de ene na de andere oneliner komen, alleen jammer dat ze er niet een paar leuke liedjes omheen hebben gebouwd, zoals bijvoorbeeld de Arctic Monkeys of de Rifles wel hebben gedaan. Een enkel nummertje (ik denk vooral aan Direct Hit) trek ik nog wel, maar verder is dit totaal niet aan mij besteed...

1*.

avatar van UndahCovah
Onzettend rete-vet concet in Tivoli de Helling gister!

1 van de beste concerten waar ik ooit geweest ben. Het ene hoogtepunt na het andere! Er was geen voorprogramma maar dat was in principe ook niet nodig. Ze begonnen leuk met 'Pump Up The Volume'. Daarna pakten ze gelijk goed uit met 'Bang, Bang, Rock & Roll'. Ze speelden afwisselend nummers van het oude en nieuwe album. De nummers van de oude albums deden het toch het best bij het publiek.

Vooral Modern Art en op het eind Good Weekend waren echt hoogtepunten. Jammer dat alleen een gedeelte van het publiek er maar echt een feeste van bouwde. Alleen pakweg 30 man die mid vooraan stonden gingen echt helemaal uit hun dak. Daar omheen stond iedereen maar een beetje te staan. Ik heb zelden zoveel zweet verloren in zo'n korte tijd. Helemaal uitgeput maar toch voldaan ging ik naar huis...

Art Brut! Top of the pops!

TSP7
Na een aantal luisterbeurten wil dit album maar niet blijven hangen. Wat dan overblijft zijn niet zo bijzondere gitaarriffjes en de toch wat zeurderige/ op den duur vervelende stem van de zanger.
Het is jammer wéér te moeten bekennen dat een van de leukste bands van 2005/2006 geen leuke opvolger kan maken.

Toch nog 2,5* dankzij Direct Hit (want dat is wél een goed nummer)

avatar van blur8
Wat enorm spijtig dat de frontman niet kan zingen, want daarom zijn de energieke popsongs gedoemd te sterven in het harnas. Al na 1 nummer is de stem al zo irritant dat ik snel op zoek ga naar iets wat wel beluisterbaar is.

avatar van MyLittlePony
blur8 schreef:

Dat is toch hetgene waardoor Art Brut zich onderscheidt van andere bands... als Eddy Argos wel zou kunnen zingen zou het een gewoon engels bandje waar er al zoveel van zijn....

avatar van UndahCovah
Dat is natuurlijk een ontzettende drogreden. Er zijn legio Engelse bandjes waarvan de frontman niet echt kan zingen. Dus Art Brut onderscheid zich totaal niet van andere bandjes op dat gebied.

Blur8, ik heb beide albums van Art Brut talloze malen gedraaid maar ik heb de frontman nooit betrapt op zingen. Technisch gezien zingt hij namelijk helemaal niet. Het is een soort melodieus praten op muziek. Ik kan je aanraden om het nummer 'Formed a Band', het 1e nummer op hun 1e cd, te luisteren. Daarin zegt Argos: "And yes, this is my singing voice, it's not irony, it's not rock-n-roll. We're just taling tot the kids'. Hiermee onderscheid hij zich zangtechnisch van andere bands door zijn manier van 'zingen'.

Verder moet je Art Brut draaien omdat het zo ontzettend lekker is. Wie kan nou niet genieten van de briljante grappen die je elke keer weer tegen komt op dit album:

My trousers are in the washing machine, but i rather be damned then seen in jeans

avatar van De Luisteraar
Een van de beste albums die er in deze nog korte eeuw zijn uitgebracht. Voel je je down? Draai It's a bit complicated!

Prachtige parlando zang. Het zou me verbazen als de zanger niet gewoon zou kunnen zingen. Goede parlando kan tenslotte lang niet iedereen. Freek de Jonge doet het ook, en beduidend minder goed dan de zanger van Art Brut.

Goede harde muziek, fantastische teksten, hoewel mijn leeftijdsgenoten (60-ers) er niets aan vinden.