Brother Ali - Shadows on the Sun (2003)

Label: Rhymesayers

1. Room with a View (3:50)
  2. Champion... (4:06)
  3. Star Quality (5:20)
  4. Prince Charming (4:35)
  5. Win Some Lose Some (3:24)
  6. Pay Them Back (2:53)
  7. Blah Blah Blah (4:20)

met Slug

8. Shadows on the Sun (4:36)
  9. Prelude (1:17)
  10. Forest Whitiker (3:00)
  11. Bitchslap! (3:19)
  12. Back Stage Pacin' (3:51)
  13. When the Beat Comes In (4:31)
  14. Missing Teeth (1:54)

met Slug

15. Dorian (3:50)
  16. Soul Whisper (1:49)
  17. Picket Fence (5:10)
  18. Victory! (Come Forward) (4:09)
rico-bballer
Kom op saaie beats en eentonige flow dat is iets wat ik niet vaak hoor tesamen met brother ali en ant beats.

Social_Mask
sn@ke schreef:
Erg eentonige flow als mc en chronisch saaie beats en refreins , geen enkele hook bleef hangen of wist te boeien. Tekstueel nog niet echt veel op gelet , daarvoor klonk dit veel te doorsnee voor mij. Zal het nog paar kansen geven , al twijfel ik eraan of ik dit ooit goed ga vinden. Voorlopig **.

Dit album vind ik ook niet heeel erg goed. Ik heb hier 'slechts' 3,5* voor gegeven, al neigt het naar de 3*. Maar ik raad je ten zeerste zijn nieuwste album aan:

The Undisputed Truth

Daar heb ik 4,5* voor gegeven..misschien vind jij dat een beter album dan SOTS, zoals ik. De beats zijn heel anders, zo ook de teksten. Daar vind ik Ali ook een stukken beter klinken met die beats. Probeer eens dat album. In mijn ogen 1 van de beste albums van dit jaar.

avatar van Niek
The Undisputed Truth beviel mij ook beter. Moet die nog een paar keer luisteren voor ik een beoordeling uitbreng. Deze geef ik ook 'slechts' een 3. Wordt inderdaad snel eentonig.

avatar van BoordAppel
Wat een blasfemie allemaal hier zeg. Shadows on the Sun is natuurlijk beter dan The Undisputed Truth, wat ook een erg goed album is. Verder heeft Brother Ali een fantastische flow en geweldige teksten. De beats maken het geheel helemaal af. De refreintjes zijn trouwens opmerkelijk voor een underground artiest, erg catchy en ze blijven meteen hangen.

avatar van MJ_DA_MAN
BoordAppel schreef:
Shadows on the Sun is natuurlijk beter dan The Undisputed Truth

Is geen feit hoor, vind dit album top maar The Undisputed Truth vind ik nóg beter. Verder groet Ali uit tot een van mijn favoriete MC's, zijn flow is geweldig, just like his lyrics. Zelfs zijn refreinen zitten idd lekker in elkaar, wat ook weer het geval is op The Undisputed Truth. Typisch voorbeeld van heerlijke hiphop, Ali's muziek.

avatar van BoordAppel
Als ik het zeg is het een feit .

Het gaat er bij mij vooral niet in dat iemand dit album een 3 kan geven en The Undisputed Truth vervolgens een 4,5. Zoveel verschillen deze albums namelijk niet van elkaar.

avatar van MJ_DA_MAN
BoordAppel schreef:
Als ik het zeg is het een feit .
Sorry, vergeten.
Vind ik ook opmerkelijk ja.

avatar van Osiris Apis
Volgens MuMe zijn ze allebij even goed. Ze staan beide op 3,92*. Maar ik vind dit album ook een niveau beter. Hij is wel sinds kort gedaald in mijn top 10 naar plaats 7. Deze heb ik 5* gewaardeerd en Undisputed Truth 4*.
Dat zijn nieuwste minder sterren krijgt, komt voornamelijk door de productie van Ant. Die vind ik daarop minder houdbaar, naarmate ik hem vaker heb gehoord. Maar nog steeds wel van goed niveau.

avatar van J.M.
Ik vind deze ook beter, maar vind ze niet veel van elkaar verschillen inderdaad. Kwa stijl bedoel ik dan.

avatar van Reijersen
Fijn cd'tje. De stem en flow van Brother ALi liggen mij wel en de beats zijn vaak erg sterk. Lekker simpel gehouden en recht voor z'n raap. Luister dit niet al te vaak, maar als ik het doe vind ik het altijd relaxed.

3,5 ster.

Gringoflash
De meest persoonlijke release van Brother Ali, met nummers als 'Picket Fence' die echt door merg en been gaan.

"Shit we don't have Bar Mitswas
we become man the first time our father hits us."

Room With A View is ook een van mijn all-time favorieten, kan voor mij zeker naast een 'NY State of Mind' staan wat sfeerschapping en vibe betreft. En die flow!

"Try very hard to picture this shit
Walk through where I live at
Where parents are embarassed to tell you they raise they kids at
you need some half and half of an 8-ball, you can get that
Fuck with Little Rodney and you'll get all of your ribs cracked"

Ik vind de Unisputed Truth een pak minder dan deze en Champion EP, maar ik moet zeggen dat ik veel recente dingen uit de Rhymesayers stal niet echt meer dig. Atmosphere ging voor mij vanaf Seven's Travels ook een beetje achteruit (dit terzijde).
Nu moet ik wel toegeven dat er nogal veel filler op dit album staat:
nummers als Blah Blah Blah, Missing Teeth, Victory, zijn wel echt minder.
Vandaar dat ik mijn stem van 4,5 naar 4 heb verlaagd, omdat het niet zo'n constistent album is.

EDIT: Voor mij is dit ook geen album dat ik relaxed op de achtergrond opzet, het is echt een intense luisterervaring.

avatar van Modder-Eter
Dat maar 2 mensen het hier hebben over Picket Fence

Dit is toch echt duidelijk het beste nummer op deze plaat, zelfs beter dan Room With A View, wat imo toch wel de op een na beste track is.

Overigens vind ik The Undisputed Truth toch ook stiekem een stukje beter dan dit album. De productie van dat album is in mijn ogen toch een stuk lekkerder, waar Brother Ali ook wat minder brag-and-boast tracks heeft (geen zelfs?)

avatar van prodi9y9
picket fence vind ik zelf ook de sterkste track. hij gooit er alles eruit op die plaat! de productie van the undisputed truth id idd wat ''voller''. toch past dit helemaal bij zijn stijl vind ik zelf

Rene1979
Forest Whitiker = Legendarisch

avatar van René.
Ik ben het album nu aan het luisteren.

Prince Charming

avatar van Niek
Halfje omhoog. Productioneel een van de sterkere platen jaren '00. Blah Blah Blah heerst en Forest Whitiker natuurlijk ook. When I look in the mirror I see sexy ass me .

To everyone out there, who's a little different,
I say damn a magazine, these are gods fingerprints

Word.

avatar van thgryda
Deze heb ik vroeger te snel links laten liggen omdat ali's stemgeluid me niet echt goed lag. Sinds ik hem op up weer een kans gaf en ik dat uiteindelijk een sterk album vind, ben ik ook zijn oude dingen aan het herontdekken. Erg sterke cd dit, goeie producties van ant en ali toont zijn kunnen. Hij kan zowel op de meer bombastische beats (die met zijn stemgeluid ideaal zijn voor hem) als op de iets relaxtere atmosphere achtige beats overtuigen en zijn lyrcis sowieso 4.5

avatar van thgryda
Maak er maar 5 van, ik blijf dit album maar luisteren wordt helemaal niet saai. Dit album is zelfs nog net beter als the undisputed truth hetgeen ik aanvankelijk een sterker album vond... Dit album is echter nog wat sterker dus een 5 en wellicht binnekort in de top 10

avatar van Booyo
Prima album, maar bij mij sluipt de verveling er in als ik het in zijn geheel beluister. Begin ben ik vol aandacht, maar na een tijdje weet ik dat er helaas niet meer bij te houden, en moet ik vaak even terug zappen om te luisteren hoe het vorige nummer ook alweer ging. Niet echt een goed teken dus.. Ik beaam zeker dat Brother Ali heerlijk rapt, goede flow en evenzeer goede teksten. Misschien ben ik niet hip-hop liefhebber genoeg om het 65 minuten uit te houden, dat kan natuurlijk ook. Maar af en toe een paar nummertjes kan me zeker bekoren, en een plaat als Forest Whitiker is ronduit geweldig!

avatar van IrishBastard
een 3.5 het is een goed album.

avatar van IrishBastard
een 4.5 bedoel ik ik heb wat dingen fout gerate maar dat komt omdat ik nog niet zo heel bekent was op deze site en dus had ik de ratings verkeerd ingeschat. mijn excuses daarvoor.

avatar van Silky & Smooth
Vet album. Brother Ali snijdt persoonlijke onderwerpen aan en rapt erg mooi hierover, met als hoogtepunt Forest Whitiker. Ook de producties zijn heerlijk en nemen je mee in het leven van Brother Ali. Eerder vond ik zijn stem meestal een nadeel, maar daar ben ik inmiddels wel overheen. Erg mooi album!

avatar van No Surrender
Voor het eerst dat ik nummers van Brother Ali hoor, en zeker niet slecht. Heb twee nummers (Forest Whitaker en Blahblahblah) gehoord en vind voor de laatste echt goed. Komt vooral door de jazzy beat en door Slug (wat een geweldige rapper is dat toch). Eerst genoemde nummer is echter ook heel goed. Misschien dat ik dit album ooit een kans geef...

avatar van Kos
Kos
Ben van de rapper (met name zijn stem) niet echt fan, maar de producties mogen er zijn.