Dakota - Here's the 101 on How to Disappear (2019)

Label: Sinnbus

1. Four Leaf Clover (3:17)
  2. Sorry (3:20)
  8. Window (3:17)
  9. Alike (3:08)
  10. Sand (3:32)
  11. Lungs (1:31)
  12. Stranger Things (3:23)
  13. Icon (4:07)
avatar van jorro
Door 'Oor' op het spoor gezet van deze nederlandse band. Pakkende popsongs. Uitschieters zijn Notice en Dreams. Aanrader!

avatar van RadioMad
Inderdaad een wonderschoon debuutalbum, helaas wel meteen hun laatste

avatar van Arrie
Jeetje, wat heftig.

avatar van Zwaagje
Wat een lekker aanstekelijk plaatje zeg. Zit muzikaal lekker in elkaar, bijzondere arrangementen en lekker dromerig. Ook de zangeres heeft een herkenbaar en eigen geluid. Doet me een beetje denken aan Sarah Blasko. Jammer van de psychische problemen.
Ga eerst nog even luisteren en dan stemmen.

RadioMad schreef:
Inderdaad een wonderschoon debuutalbum, helaas wel meteen hun laatste

Helaas wordt om die reden de muziek niet fysiek uitgebracht. Eeuwig(?) zonde, want wat een debuut is dit!

avatar van jorro
Inderdaad jammer dat we niet meer albums kunnen verwachten. Ik verhoog naar 4,5.

jorro schreef:

Nog even en ik ga naar 5*; Ik ontdek steeds meer in de muziek.

avatar van Mausie
Eerste indruk is erg positief. Het klinkt fris en er valt veel te ontdekken in de nummers. Daarnaast ook nog erg catchy en melodieus. Zonde dat ze meteen uit elkaar zijn gegaan, hopelijk komen ze hier nog op terug.

avatar van GrafGantz
Mausie schreef:

Afgaande op het artikel dat RadioMad hierboven geplaatst heeft hoop ik eigenlijk van niet.

Grappig, ik hoor overeenkomsten met de Nederlande formatie (the)Mo, vooral instrumentaal en een klein beetje in de vocalen. (NB: te vinden op joetjoep).
Ik vind, bij nader luisteren de liedjes sferisch en muzikaal technisch toch wel een tikkie sterker dan Mo. Met name 101, zit goed in elkaar.
Verdere bijzonderheid: Eerste frontvrouw van Mo, werd na de release van het eerste album vervangen door een nieuwe zangeres.... Wie weet.....

koosknook schreef:
Ik vind, bij nader luisteren de liedjes sferisch toch wel een tikkie sterker dan Mo. Met name 101, zit goed in elkaar.

Ik snap wat je bedoeld, alhoewel ik die link niet had gelegd; hoorde meer Sarah Blasko in de stem.
Wat betreft het vervangen van de zangeres....het verschil is dat de zangeres bij Dakota de teksten schrijft en dat de band een hechte groep vriendinnen is voor zover ik het begrijp. Bij Mo lag dat anders; voor zover ik nog weet schreef de zangeres niet mee aan de muziek. Was het niet zo dat ook hier de zangeres bezweek onder de druk? Ga ik eens opzoeken.
Ik hoop ook op een doorstart van Dakota.

avatar van WoNa
Eind voorjaar 2018 heb ik Dakota zien optreden op een afstudeerpresentatie van het Amsterdamse conservatorium. Dat klonk zeer overtuigend. Ik ben benieuwd hoe het op plaat klinkt.

avatar van Woutout
Komt deze echt niet fysiek uit? Inderdaad eeuwig zonde dan.. Wat....een....plaat!

avatar van dons
Lekker plaatje hoor.

avatar van blur8
Als afstudeerproject is dit natuurlijk veel te goed. Wel jammer dat er nu een zweem van depressie overheen hangt. Kan me levendig voorstellen dat als je niet lekker in je vel zin, je dit materiaal niet zelfverzekerd kan spelen, want heel opbeurend is het nu ook weer niet. De uptempo nummers zijn meest beluisterbaar, dus Had meer 'Dreams' er ingestoken zou je bijna zeggen. Veel moois, maar luister liever naar iets met meer levensdrang.

avatar van Erikpol
koosknook schreef:
Ik hoor overeenkomsten met de Intergalatic Lovers.
Four Leaf Clover is echt heel fijn.

blur8 schreef:
Als afstudeerproject is dit natuurlijk veel te goed.

Wat ik zo bewonder in de band is de subtiliteit. Luister bijvoorbeeld naar het geweldige drumwerk. Niet op de voorgrond en harde klappen op de snare, maar prachtige subtiele accenten buiten de vierkwarts maat om. Dat is het fundament waarin ook de ander instrumenten aansluiten
Heerlijke bas, eigen gitaar geluid. Werkelijk subliem; zeker een geslaagd afstudeer project.
Ik kan hier na vele luisterbeurten nog steeds van genieten.

avatar van WoNa
Eerste indruk is heel goed, met hier en daar een kleine aarzeling. Wordt vervolgd.

avatar van overmars89
Ja, ik moet toch wel echt zeggen dat dit een vermakelijk album is geworden. De meiden doen me wel aan een aantal dingen denken: Een beetje Warpaint, Een beetje Beach House en af en toe zelfs een beetje Real Estate. Ze maken lekkere toegankelijke dromerige licht psychedelische rockliedjes.

De enige aanmerking die ik heb is dat ik vind dat de sound van de band een beetje "middle of the road" is. Niet erg uitgesproken, maar wel heel subtiel. Wat totaal niet erg is overigens en de uitvoering is daarnaast ook nog is heel goed. Even kijken of deze plaat nog voor mij groeit.