Mahmood - Gioventù Bruciata (2019)

Italië
Label: Island

1. Soldi (3:15)
  2. Gioventù Bruciata (3:17)
  3. Uramaki (2:56)
  4. Il Nilo del Naviglio (3:07)
  5. Anni 90 (3:17)

met Fabri Fibra

6. Asia Occidente (3:49)
  7. Remo (3:08)
  8. Milano Good Vibes (2:58)
  9. Sabbie Mobili (3:10)
  10. Mai Figlio Unico (2:58)
  11. Soldi * (3:06)

met Gué Pequeno

avatar van musicfriek
Winnaar van het San Remo-festival dit jaar, deze Alessandro Mahmoud met een Egyptische vader en Italiaanse moeder. Hij is helemaal 'tha bomb' in Italië en gaat ook zeker doorbreken in Europa met Soldi, het nummer waarmee hij Italië gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in mei dit jaar.

Een mengelmoes van pop, R&B, hip-hop en wat wereld-invloeden maakt dit album voor mij onweerstaanbaar lekker. Nummers als Uramaki, Sabbie Mobili en titelsong krijg ik geen genoeg van, zitten zulke mooie melodieën in.

Hele dikke 4 sterren voor nu, ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!

Soldi is tot nu toe mijn favoriete inzending op het Songfestival van 2019. Toch is dat niet genoeg reden om dan maar gelijk het hele album te beluisteren. Nee, het feit dat Italië dit jaar weer het vakantieland gaat worden gaf de echte doorslag.
De laatste keren dat ik in het land op vakantie was zocht ik ook altijd artiesten uit die het goed deden in de charts en die een mooie soundtrack konden vormen voor een paar weken 'la dolce vita'.
Dus dan maar twee vliegen in één klap: een uitgebreide kennismaking met Mahmood en misschien een leuke soundtrack komende zomer.

Gioventù Bruciata is in september 2018 uitgebracht als EP met zeven nummers. Door deelname aan het Songfestival zijn er nummers toegevoegd om er een volwaardig album van te maken en een officiële releasedatum van 22 februari 2019 te kunnen geven. Nog steeds een kort en bondig album, maar dat is prima. Het mengelmoesje van diverse stijlen stoort nergens en klinkt nergens geforceerd.

Het is mooi dat hij met zijn winst op San Remo en deelname aan het Songfestival het land op z'n kop wist te zetten; zelfs de politiek ging zich ermee bemoeien. Wel of niet gay (hij is er zelf niet duidelijk over, maar werd al snel zo neergezet) en Arabisch is een combinatie die daar niet overal lekker lag.

Het maakt allemaal niks uit. De storm is al weer gaan liggen en ik hoop dat Mahmood heel hoog gaat scoren met Soldi. Daarnaast is het ook gewoon genieten van een prima pop-album in de vorm van Gioventù Bruciata.

avatar van musicfriek
Ben benieuwd of het album in het land voor jou beter tot zijn recht komt, ik vermoed haast van wel

Ik blijf het voorlopig op 4 sterren houden, de bonustrack voegt voor mij niet zo veel toe met rap van Gué Pequeno en ook voor Anni 90 loop ik niet echt warm. Maar de rest is dit album heerlijk om te draaien op een zomerse dag.

Soldi verwacht ik zeker in de top 3 van het songfestival, maar inmiddels is voor mij Conan Osíris uit Portugal Soldi voorbij gegaan. Maar ik gun Mahmood de winst wel.

musicfriek schreef:
Soldi verwacht ik zeker in de top 3 van het songfestival

Is uiteindelijk 2e geworden en terecht, nu een jaar later is die song nog steeds erg sterk.

Zit met smart op zijn 2e album te wachten, hij heeft intussen weer een paar behoorlijke sterke singles uitgebracht: Barrio, Rapide en pas geleden Eternantena, zijn quarantaine-song.

Met Rapide toont hij maar weer eens aan wat voor fenomenale stem hij heeft, vind het persoonlijk zijn beste nummer tot nu toe. Live staat hij zijn mannetje, getuige dit optreden:

MAHMOOD - RAPIDE (LIVE) - YouTube

Arbeidsdeskundige
Deze artiest heeft een bijzonder aanstekelijk stemgeluid. Zijn vocale uithalen zijn heel fraai. Zijn pure en oprechte vertolking van zijn gevoelens komt bij me binnen.