Sunn O))) - Life Metal (2019)

Metal / Avant-Garde
Label: Southern Lord

1. Between Sleipnir's Breaths (12:39)
  2. Troubled Air (11:46)
  3. Aurora (19:07)
  4. Novæ (25:24)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sunn O))) - Life Metal - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sunn O))) - Life Metal
De drones van Sunn O))) denderen weer over je heen, maar wat is er dit keer veel moois verstopt in al het geweld

Sunn O))) maakt al jaren muziek die vooral bestaat uit door elektrische gitaren gegenereerde drones. Dat is over het algemeen genomen zware kost en uitsluitend geschikt voor de echte liefhebber, maar het onlangs verschenen Life Metal klinkt net wat minder duister dan de vorige albums van de band. Het album werd prachtig opgenomen door topproducer Steve Albini, die ieder detail wist te vangen, en verder verrijkt door een aantal gastmuzikanten. Geef je over aan de drones van Sunn O))) en de muziek van de Amerikaanse band neemt bezit van je, om je vervolgens pas na 70 minuten weer los te laten. Het levert een luisterervaring op die zijn weerga niet kent.

Ik heb me in het verleden slechts een paar keer gewaagd aan de albums van de Amerikaanse band Sunn O))). De band uit Seattle, Washington, ooit begonnen als een Earth tribute band, bestaat al sinds het eind van de jaren 90 uit de gitaristen Stephen O'Malley en Greg Anderson en heeft inmiddels een stapeltje albums op haar naam staan.

Het zijn albums die niet makkelijk in een hokje zijn te duwen, wat een vreemde mengelmoes aan bestaande en nieuw gecreëerde hokjes heeft opgeleverd. De albums van Sunn O))) krijgen net zo makkelijk etiketten als avant garde en ambient als labels als noise en metal opgeplakt, waarbij het laatste nog wordt voorzien van voorvoegsels als doom, experimental of alternative.

Het is allemaal niet voldoende om de muziek van Sunn O))) in een hokje te duwen dat de muziek van de band recht doet of dat de lading enigszins dekt. De muziek van de band uit Seattle bestaat voornamelijk uit zogenaamde drones. Drones zijn tonen of geluiden die lang worden aangehouden en in het geval van Sunn O))) worden ze gemaakt met elektrische gitaren. Stephen O'Malley en Greg Anderson spelen niet al te veel akkoorden, maar alles dat ze spelen wordt lang uitgerekt, waardoor de muziek van Sunn O))) vaak duister en bezwerend klinkt.

Ik heb de muziek van Sunn O))) in het verleden wel eens donkerder gehoord dan op het onlangs verschenen Life Metal, maar verwacht geen zonnige of lichtvoetige deuntjes van Stephen O'Malley en Greg Anderson. Life Metal, dat in eerste instantie alleen op Record Store Day verkrijgbaar was, maar nu gelukkig toch nog binnen ieders bereik komt, bevat slechts vier tracks die in lengte variëren van bijna 12 tot ruim 25 minuten muziek. In totaal krijg je bijna 70 minuten drones voor de kiezen en dat zal niet iedereen als lichte kost ervaren.

Life Metal werd niet alleen door Stephen O'Malley en Greg Anderson gemaakt, want in de studio kreeg het tweetal onder andere gezelschap van zangeres en celliste Hildur Guðnadóttir van de IJslandse band Múm, van bassist Tim Midyett en van de Australische geluidskunstenaar Anthony Pateras en zijn Nederlandse evenknie Tos Nieuwenhuizen. Minstens even belangrijk was het aanschuiven van levende legende Steve Albini als producer.

Steve Albini, die een CV heeft om bang van te worden, nam de drones van Sunn O))) analoog op en is er in geslaagd om de muziek van de Amerikaanse band wat minder duister te laten klinken dan in het verleden. Makkelijk is het allemaal niet, maar stel je open voor de muziek op Life Metal en de drones van Sunn O))) doen iets met je. De lang aanhoudende gitaarakkoorden hebben bij voldoende aandacht een bijna benevelende werking op de luisteraar en transformeren langzaam maar zeker van een bak herrie in klanken van een bijzondere schoonheid.

Steve Albini heeft de gitaarakkoorden prachtig opgenomen en vervolgens op subtiele wijze verrijkt met onder andere de stem of de cello van Hildur Guðnadóttir of de pianoklanken en elektronica van Anthony Pateras en Tos Nieuwenhuizen. Zeker bij beluistering met flink volume of bij beluistering met de koptelefoon heeft de muziek van Sunn O))) razendsnel een bijzonder effect. De zich langzaam voortslepende gitaar drones brengen je vrijwel onmiddellijk in een andere gemoedstoestand, waarna de in eerste instantie als ruis ervaren klanken tot leven komen en steeds weer net wat andere tonen aan de oppervlakte brengen.

Steve Albini verdient een standbeeld voor de wijze waarop hij de muziek van Sunn O))) heeft opgenomen, want iedere keer hoor je weer andere details of subtiele accenten in het gitaargeweld dat als een tsunami over je heen blijft denderen. Ik kan me voorstellen dat lang niet iedereen met de muziek op Life Metal uit de voeten kan, maar geef de muziek van Sunn O)) de tijd om te groeien en de bezwerende klanken worden mooier en mooier. Stephen O'Malley en Greg Anderson, Steve Albini en de gastmuzikanten namen overigens nog een album op, dat later dit jaar zal verschijnen. Nu al iets om naar uit te kijken. Erwin Zijleman