Matt Andersen - Halfway Home by Morning (2019)

geen stemmen

Canada
Blues
Label: True North

1. What Would Your Mama Say (4:40)
  2. Free Man (3:06)
  3. Something to Lose (4:48)

met Amy Helm

4. The Bed I Made (3:38)
  5. Give Me Some Light (4:32)
  6. Better Than You Want (4:48)
  7. Gasoline (2:34)
  8. Over Me (4:30)
  9. Help Yours Elf (3:54)
  10. Long Rider (3:57)
  11. Take Me Back (4:13)
  12. Been My Last (3:44)
  13. Quarter on the Ground (A Song for Uncle Joe) (3:36)
avatar van Lura
Volharding loont wel degelijk. Matt Andersen heeft zijn huidige bekendheid te danken aan zo’n twee decennia keihard werken. Aanvankelijk optredend in kleine achterafzaaltjes wist hij met zijn imposante stem en podiumpresentatie luisteraars te overtuigen en deze zorgden door mond-tot-mondreclame voor het vergroten van zijn populariteit.

Hier in Nederland deed vooral Johan Derksen een duit in het zakje door hem in VI op te laten treden en Matt zelfs thuis bij hem te laten overnachten. Intussen mag hij hier in Nederland optreden op festivals als Ramblin’ Roots en Moulin Blues. Ook werd hij intussen internationaal bedolven onder de nodige prijzen.

Zijn laatste album Honest Man verkocht vooral in thuisland Canada erg goed. Dat album werd in maar liefst acht studio’s opgenomen, dat is nu praktisch beperkt tot een, The Henhouse Studio in Nashville. Deze studio vormde tijdelijk het tweede thuis van Matt. Hij beschrijft de sfeer tijdens het opnemen als buitengewoon gemoedelijk, wat duidelijk zijn weerslag heeft gehad op het eindresultaat.

Net als op de voorganger schreef hij, op één na, alle liedjes met iemand anders. Met daaronder rijzende ster Amy Helm, dochter van de legendarische zanger/drummer Levon Helm van The Band. Amy is te horen in het heerlijke Something to Lose, vooral het orgel is hier onweerstaanbaar.

Muziekliefhebbers, die net als ik van soulvolle achtergrondkoortjes houden komen hier volledig aan hun trekken. Koortjes die verzorgd worden door de onvolprezen McCrary Sisters. Maar ook de blazers vormen geregeld een belangrijk ingrediënt en daarnaast leidde Steve Dawson als producer alles in goede banen. Diens gitaar- en orgelspel zijn trouwens regelmatig om je vingers bij af te likken.

Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat afsluiter Quarter on the Ground het album zou halen. Het liedje is een ode aan zijn overleden oom Tony. Matt nam het op met alleen The McCrary Sisters en was bedoeld als een emotioneel cadeautje voor zijn moeder. Zijn manager wist hem uiteindelijk toch te overtuigen het liedje ook met de buitenwacht te delen.

Overigens is het album opgedragen aan oom Tony, zijn aller trouwste fan, die van al zijn albums vijf exemplaren kocht en vervolgens nooit uit het cellofaan haalde. Gevraagd naar het waarom, antwoordde hij dan “ooit worden ze veel geld waard”.

Het zeer soulvolle Halfway Home by Morning is intussen zijn tiende album en nu al mijn favoriete uit die reeks. Aanstaande woensdag komt de sympathieke zanger zijn album presenteren in TivoliVredenburg. Het publiek zal vooraf een half uur lang opgewarmd worden door de uitstekende Belgische singer-songwriter Dries Bongaerts.

Matt Andersen live:

20-03 UTRECHT: TivoliVredenburg support act Dries

avatar van Hendrik68
Matt Andersen wint sowieso de prijs voor meest sympathieke artiest, maar als ik op de nummers af ga die nu op Spotify staan dan komt er nog her en der wel een prijsje bij. Wat weer een brok oprechtheid die van de nummers afstraalt. Als hij nog door de deur past komt hij vast nog wel een keer langs de Amer binnenkort. Zijn vorige optreden aldaar is een van de mooiste concerten die ik daar zag. Laat maar komen dat album, maar laat vooral de concerten komen. Hoewel de toeters en bellen op dit album prima smaken is hij solo met zijn gitaar verreweg op zijn sterkst.