Matt Andersen - Halfway Home by Morning (2019)

Canada
Blues
Label: True North

1. What Would Your Mama Say (4:40)
  2. Free Man (3:06)
  3. Something to Lose (4:48)

met Amy Helm

4. The Bed I Made (3:38)
  5. Give Me Some Light (4:32)
  6. Better Than You Want (4:48)
  7. Gasoline (2:34)
  8. Over Me (4:30)
  9. Help Yours Elf (3:54)
  10. Long Rider (3:57)
  11. Take Me Back (4:13)
  12. Been My Last (3:44)
  13. Quarter on the Ground (A Song for Uncle Joe) (3:36)
avatar van Lura
Volharding loont wel degelijk. Matt Andersen heeft zijn huidige bekendheid te danken aan zo’n twee decennia keihard werken. Aanvankelijk optredend in kleine achterafzaaltjes wist hij met zijn imposante stem en podiumpresentatie luisteraars te overtuigen en deze zorgden door mond-tot-mondreclame voor het vergroten van zijn populariteit.

Hier in Nederland deed vooral Johan Derksen een duit in het zakje door hem in VI op te laten treden en Matt zelfs thuis bij hem te laten overnachten. Intussen mag hij hier in Nederland optreden op festivals als Ramblin’ Roots en Moulin Blues. Ook werd hij intussen internationaal bedolven onder de nodige prijzen.

Zijn laatste album Honest Man verkocht vooral in thuisland Canada erg goed. Dat album werd in maar liefst acht studio’s opgenomen, dat is nu praktisch beperkt tot een, The Henhouse Studio in Nashville. Deze studio vormde tijdelijk het tweede thuis van Matt. Hij beschrijft de sfeer tijdens het opnemen als buitengewoon gemoedelijk, wat duidelijk zijn weerslag heeft gehad op het eindresultaat.

Net als op de voorganger schreef hij, op één na, alle liedjes met iemand anders. Met daaronder rijzende ster Amy Helm, dochter van de legendarische zanger/drummer Levon Helm van The Band. Amy is te horen in het heerlijke Something to Lose, vooral het orgel is hier onweerstaanbaar.

Muziekliefhebbers, die net als ik van soulvolle achtergrondkoortjes houden komen hier volledig aan hun trekken. Koortjes die verzorgd worden door de onvolprezen McCrary Sisters. Maar ook de blazers vormen geregeld een belangrijk ingrediënt en daarnaast leidde Steve Dawson als producer alles in goede banen. Diens gitaar- en orgelspel zijn trouwens regelmatig om je vingers bij af te likken.

Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat afsluiter Quarter on the Ground het album zou halen. Het liedje is een ode aan zijn overleden oom Tony. Matt nam het op met alleen The McCrary Sisters en was bedoeld als een emotioneel cadeautje voor zijn moeder. Zijn manager wist hem uiteindelijk toch te overtuigen het liedje ook met de buitenwacht te delen.

Overigens is het album opgedragen aan oom Tony, zijn aller trouwste fan, die van al zijn albums vijf exemplaren kocht en vervolgens nooit uit het cellofaan haalde. Gevraagd naar het waarom, antwoordde hij dan “ooit worden ze veel geld waard”.

Het zeer soulvolle Halfway Home by Morning is intussen zijn tiende album en nu al mijn favoriete uit die reeks. Aanstaande woensdag komt de sympathieke zanger zijn album presenteren in TivoliVredenburg. Het publiek zal vooraf een half uur lang opgewarmd worden door de uitstekende Belgische singer-songwriter Dries Bongaerts.

Matt Andersen live:

20-03 UTRECHT: TivoliVredenburg support act Dries

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Matt Andersen - Halfway Home By Morning - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Matt Andersen - Halfway Home By Morning
Ervaren Canadese muzikant imponeert al heel wat jaren op het podium, maar ook dit album is van een bijzonder hoog niveau

Matt Andersen heeft een geweldige reputatie als live-muzikant, maar zijn albums ken ik eerlijk gezegd niet zo goed. Als ze net zo goed zijn als zijn nieuwe album heb ik heel wat gemist, want Halfway Home By Morning is een heerlijk album met vooral invloeden uit de blues, soul en rootsrock. De band is uitstekend, Matt Andersen is een geweldig gitarist en schrijft uitstekende songs en is ook nog eens voorzien van een rauwe en soulvolle strot. De zwoele soul en blues doen het uitstekend op de achtergrond, maar luister net wat beter en je hoort hoe goed deze Canadese muzikant is. Topalbum.

De Canadese muzikant Matt Andersen staat minstens 200 keer per jaar op het podium en houdt dit inmiddels al bijna 20 jaar vol. Het heeft hem zowel in Canada en de VS als in Europa een live-reputatie opgeleverd om bang van te worden, maar zijn albums trekken vooralsnog minder aandacht.

Daar heb ik me zelf ook schuldig aan gemaakt, want tot voor kort had ik geen enkel album van de Canadees in de kast staan. Hoe zijn nieuwe album zich verhoudt tot zijn voorgangers kan ik dan ook niet zeggen, maar dat Halfway Home By Morning een uitstekend album is, is voor mij zeker.

Matt Andersen maakt op het podium een mix van blues, soul en rootsrock en dat doet hij ook op zijn nieuwe plaat. De Canadees heeft een prima band om zich heen verzameld en laat zich begeleiden door een aantal heerlijk soulvolle achtergrondzangeressen. Het levert een lekker vol geluid op met fraai orgelspel en hier en daar moddervette blazers, maar er is gelukkig nog alle ruimte voor het gitaarspel en de stem van Matt Andersen.

De Canadese muzikant is een overtuigend bluesgitarist, die niet eindeloos soleert, maar heerlijke bluesy licks speelt. Hij is ook nog eens voorzien van een opvallend rauwe en doorleefde strot en het is een strot vol soul. Bij eerste beluistering van Halfway Home By Morning had ik vooral associaties met de muziek van Robert Cray en die heb ik heel hoog zitten. Ook bij Matt Andersen gaan de songs voor het gitaarwerk en net als Robert Cray kan Matt Andersen niet alleen rauw en doorleefd, maar ook heerlijk soepel zingen.

De criticus zal beweren dat er niet veel nieuws is te horen op Halfway Home By Morning. Dat is op zich waar. Matt Andersen kleurt op zijn nieuwe plaat vooral binnen de lijntjes van de soulvolle en bluesy rootsrock, maar dat doen er wel meer in dit genre. Het gaat om de details en die zijn prachtig.

Zo is het gitaarspel van de Canadese muzikant van een bijzonder hoog niveau. Matt Andersen verliest zich maar zelden in langere solo’s, maar schept er net zoveel genoegen in om slechts een paar noten te spelen, maar wel noten die dwars door de ziel snijden. Datzelfde doet hij met zijn stem. Matt Andersen beschikt over een bijzonder krachtige soulstem, maar hij doseert deze op Halfway Home By The Morning op grootse wijze.

Zeker wanneer de emotie het wint van de kracht, is de zang van Matt Andersen van een bijzondere schoonheid en ontroert hij bijzonder makkelijk. Als dan ook nog eens Amy Helm opduikt voor een bijzonder fraai duet, speelt Matt Andersen een gewonnen wedstrijd. Halfway Home By Morning is dan pas drie tracks oud, maar ook de tien tracks die volgen zijn wonderschoon.

De laid back tracks slepen je het diepe Zuiden van de Verenigde Staten in en ontroeren, zeker wanneer de Canadees in de uiterst ingetogen slottrack zijn overleden oom eert met een song die garant staat voor heel veel kippenvel. Prachtmuzikant. Prachtalbum. Erwin Zijleman