Threshold - Psychedelicatessen (1994)

Label: Giant Electric Pea

1. Sunseeker (8:16)
  2. A Tension of Souls (7:10)
  3. Into the Light (10:02)
  4. Will to Give (5:01)
  5. Under the Sun (3:05)
  6. Babylon Rising (4:32)
  7. He Is I Am (5:52)
  8. Innocent (4:37)
  9. Devoted (7:43)
  10. Lost * (2:42)
  11. Intervention * (8:25)
avatar van Rockfan
Een dikke vier sterren voor dit album is toch wel een beetje te veel goede, want deze valt na het debuut toch een beetje tegen nmm.

avatar van rushanne
Integendeel, een geweldige cd, met een hoofdrol voor zanger Glynn Morgan!! Liefhebbers van zijn stem, check Mindfeed, daar heeft hij 2 prima cd's mee gemaakt.

avatar van itbites
Ja moeilijk. Glynn Morgan is een hele goeie zanger, maar is wel héél anders dan Damian Wilson. Daardoor was deze tweede CD een beetje wennen. Ik vond de drums een beetje hard, maar op de heruitgave op Inside Out is dat al minder. Mijn favorieten zijn A Tension of Souls en Into the Light, toch de meer epische nummers op deze CD. Innocent zou een echte single kandidaat geweest zijn.
Al met al haalt dit album het toch niet bij het debuut wat mij betreft.

avatar van notsub
Een zeer herkenbare Threshold plaat met de typische Threshold sound: progrock met veel gitaar, maar niet zo hard dat het label Metal erop past. Het is dus eigenlijk noch vlees, noch vis, maar wel makkelijk te indentificeren. Het licht verteerbare songmateriaal is verzorgd, maar nergens spectaculair. Het rustige Innocent is voor mij het hoogtepunt.

avatar van Metal-D78
Britse degelijkheid. Mij bevalt Glynn Morgan als zanger wel. Heb de tweede plaat van Mindfeed ook waar Innocent in de Mindfeed variant staat. Deze plaat is nergens spectaculair en ken geen uitschieters als Paradox.

avatar van Edwynn
Ik vind het wel een tof album eigenlijk. Het lijkt wat steviger dan Wounded Land. Dat komt omdat de slaggitaar wat prominenter in de mix staat. En de stem van Glynn Morgan is wat ruwer dan die van Damian Wilson.

De plaat brengt niets verrassend. Maar voor de liefhebber van de wat meer traditionelere kant van de behoorlijk stevige hardrock is er voldoende te beleven lijkt me. Hoogtepuntje vind ik de prachtige akoestisch getinte ballade Under The Sun.

Ozric Spacefolk
Label klopt niet. Hij is inderdaad her-uitgegeven door InsideOut, maar origineel verschenen via Giant Electric Pea.

MindRuler
Klopt het dat er een gelimiteerde uitgave is van dit album met Livedelica als bonusdisc?
Wanneer ik Livedelica speel op de computer, krijg ik het artwork van Psychedelicatessen en de melding dat het de expanded versie betreft.

Ozric Spacefolk
De Giant Electric Pea (label van IQ) versies van de eerste 5 platen zijn uitverkocht.

InsideOut heeft Wounded Land (met bonustracks), Extinct Instinct (met bonustracks) heruitgegeven. Livedelica en Psychedelicatessen zijn samengevoegd tot een dubbelcd en Clone is gewoon niet meer verkrijgbaar.

avatar van Metal-D78
Ik heb de versie van een ander label dan Inside Out, maar ook dan van Giant Electric Pea. Ik zal vanavond nog eens kijken. Extinct Instinct heb ik net als Wounded Land ook van dat label.
Ben overigens meer fan van de muziek die met Mac is gemaakt, al vind ik Clone het zwakste album van Threshold. Ben erg benieuw of er nog een nieuwe studioplaat gaat komen. Dead Reckoning is alweer 4 jaar oud!

avatar van Edwynn
De oorspronkelijke uitgave komt inderdaad van het Giant Electric Pea label. Ook Wounded Land, Extinct Instinct, Livedelicatessen (ooit mee in de hand gestaan + niet meegenomen=spijt) en Clone verschenen oorspronkelijk via dat label. Met uitzondering van Livedelicatessen heb ik ze allen in de kast staan.

@Ozric: correctie al verstuurd, neem ik aan?

Ozric Spacefolk
Ik heb de correcties al in gestuurd, inderdaad.

Ik heb Livedelica overigens ook toegevoegd, recentelijk.
Erg goede liveplaat.

Dit was ooit mijn eerste kennismaking met Threshold en ik trek de cd ieder jaar nog een paar keer uit de kast, ik draai hem dan meestal meerdere malen in een korte tijd. De sfeer die het album oproept vind ik nog altijd lekker

Ozric Spacefolk
Het typische aan deze plaat zijn de door Glyn geschreven songs: Innocent en WIll to Give. Vallen uit de toon bij Threshold, maar geeft daardoor wel meer kleur aan de plaat.
Niet vaak laten Groom/West/Midson/Jeary een ander songs aandragen.

Kan me herinneren dat in later tijden Mac ook eens een song had, die maar als bonustrack werd meegenomen. Hoe dan ook, zijn toevallig die twee genoemde tracks voor mij de knallers van de plaat.

Innocent had ook een muziekvideo. Weet iemand of het ook een single was?

Ozric Spacefolk schreef:

Innocent had ook een muziekvideo. Weet iemand of het ook een single was?

Volgens wikipedia wel....
Threshold (band) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Verder weet ik nu waar de schoen wringt bij dit album. Muzikaal is dit prima maar die produkitie is nogal belabberd. Alle warmte is eruit gefilterd. Nu heb ik het niet over de remaster, want die heb ik (nog) niet,maar over de uitgave van Giant Electric.

Ozric Spacefolk schreef:

Moet dat geen Nuclear Blast zijn ? Bij Inside Out gekeken maar... geen Threshold.

avatar van Metal-D78
Nee, Nuclear Blast is pas van de laatste jaren.

avatar van MetalMike
Fantastische plaat, volgens mij zelfs nog elpee van de maand geweest in de Aardschok.
Moest eerst wennen aan het feit dat er een andere zanger was, maar dat duurde niet lang, Morgan won zich vrij vlug voor mij in. Stukje heavier dan het debuut, althans zo lijkt het, maar kan ook door de productie komen die wat scheller is en de nummers wat meer recht toe recht aan zijn, directer.
Heerlijk lang uitgesponnen nummers toch ook weer, ondanks dat het simpeler oogt, voldoende afwisseling ook in de nummers zelf. Een favoriet toch ook is de ballad, de cd uitvoering dan... de video uitvoering is een aanfluiting, ingekort zoals zo vaak gebeurd, ik haat dat zo ontzettend.
"A Tension of Souls", "Babylon Rising", "Devoted" behoren allemaal tot het beste wat deze band heeft uitgebracht. "He Is I Am" net zo goed.
Mijn oordeel over deze plaat gaat wel over de originele mix, die uitvoering geef ik 4 sterren, in cijfers echter een 8,5! De nieuwe mix kon ik niet uitstaan. Geluid was wel beter in balans, maar er werden bliepjes, toeters en belletjes aan toegevoegd waar ik mij kapot aan ergerde.

avatar van ZAP!
Goeie titel.

avatar van Mssr Renard
Toentertijd één van de hardere platen uit d GEP-stal, opgericht door leden van IQ, en deze gaf ook platen uit van IQ, Jadis, Big Big Train en dus ook Threshold, die zichzelf een metal-sound aanmat.

Erg lijkend nog op een kruising tussen Fates Warining, Queensrÿche en Dream Theater was de band niet heel erg origineel, maar had wel een typisch brits element. Ik kan dat niet echt uitleggen.

Dit is de eerste plaat met zanger Glynn Morgan die ook een lekkere metal-strot heeft. Na deze plaat en een liveplaat vertrekt hij weer, maar tegenwoordig is hij weer de vaste zanger.

De twee meest afwijkende songs op deze plaat zijn van hem (goede songwriter dus). Ik heb het hier over Will to Give en de ballad Innocent, waar ook een muziekvideo van is.

Op deze plaat vind ik He Is I Am en Babylon Rising, samen met de wat flauwe ballad Under the Sun, niet helemaal overtuigend en veel van hetzelfde worden. Maar de afsluiter Devoted en de fantastische powerballad Innocent maakt weer veel goed. Mijn absolute favoriet is het mooie en ook stevige Into the Light. Een geweldige prog-epic met flink wat dynamiek en verrassingen.

Toen deze uitkwam, vond ik de sound wat matig (wat vlak en het miste de spreekwoordelijke punch). Maar intussen is die versie niet meer te horen. Dus iedereen die deze plaat later heeft leren kennen, kent alleen de opgepoetste sound. De plaat is namelijk in 2001 flink geremixt. Waar met name de drums en bas wat meer tevoorschijn komen. Ook zijn er in de opgepoetste versie extra toetsenpartijen toegevoegd (opgenomen in de Thin Ice-studios, waar ook de remix plaats vond).

Ik denk dat deze plaat (toen ik hem kocht) de hardste plaat was, die ik had. Ik vond het wel stoer, mijn eerste echte metalplaat. Ik kende wel al Iron Maiden en Black Sabbath, maar vond dit toch veel gaver, omdat het technischer was en precies de juiste snaren bij mij raakten. Na deze plaat is mijn liefde voor Threshold geplant en nooit meer verdord.

avatar van MetalMike
Denk dat de hoes die nu te zien ook van een remix is!? Zelfde ontwerp, maar net wat anders in gekleurd dan de schijf die ik heb.

avatar van Mssr Renard
MetalMike schreef:

Je hebt gelijk. Het effect van de deur is ook weg bij deze hoes. De oorspronkelijke hoes leek ook een beetje met kleurpotlood te zijn gemaakt en gad daarmee ook een overeenkomst met IQ.

Dit is de originele hoes.

Mssr Renard schreef:

Dit is de originele hoes.

Yep, da's 'em !