Vitesse - From the Stable (The Lost Tapes) (2019)

Label: O'Dike

1. Heaven Is on the Line (2:41)
  2. Do It (2:57)
  3. Don't Worry (1:53)
  4. First Train Home (3:41)
  5. Springtime Confusion (2:59)
  6. Spine Pain (3:26)
  7. Pretty Pamela (3:57)
  8. Back to Love (4:24)
  9. Back on the Corner (1:52)
  10. Funky but Clean [Take 2] (2:57)
  11. Money Honey (3:00)
  12. Preoccupied (4:38)
  13. Peter Frost (3:38)
  14. Whole Lot of Travelin' (4:45)
  15. Screwed Blewed & Tattooed (1:53)
  16. Work It Loose (2:25)
  17. Comin' Home (3:10)
  18. Split (4:10)
  19. Surinam Airways (2:13)
avatar van spoiler
Deze moet nog bij me op de deurmat vallen.
Kan haast niet wachten.

avatar van spoiler
Dit is ook een mooie CD voor Herman Brood liefhebbers.
De nummers 6 t/m 11 zijn door hem gezongen. En sommige nummers verschenen in een andere versie op latere albums.

GEWELDIG! Wat een plaat!!!! Genieten van begin tot eind.

avatar van gaucho
Wat zijn dit eigenlijk? Opgepoetste demo's of tracks die toch wel behoorlijk 'af' klinken?

gaucho schreef:

Dit zijn niet zomaar opgepoetse demo's.
Enkele nummers hebben nooit de reguliere platen gehaald en veel nummers uit de eerste bezetting met Herman Brood.
En andere versies van reeds bekende nummers.

Het geluid is beregoed overigens. Alle nummers zijn opgenomen in de Stable Studios in Arnhem van Roel Toering (die kort na de release overleden is helaas) en hebben jaren op de plank gelegen.

avatar van gaucho
Dat klinkt in elk geval veelbelovend. 'Ns kijken of ik 'm ergens kan beluisteren.

gaucho schreef:

Staat op Spotify

avatar van gaucho
Ik zag het net ook. Huiswerk voor komend weekend...

Geweldige plaat! Heb 'm nu een paar weken (sinds de release party) maar al vele keren gedraaid. Nog niet in huis? Kopen!!!

Goh nog nooit eerder uitgebracht materiaal van mijn jeugdhelden Vitesse. ik zal er eens iets van opzoeken, ik ben benieuwd. Hoe zal het trouwens met Herman van Boeijen gaan?

avatar van gaucho
Ook een tweetal keren geluisterd. Eerste indruk is erg goed. Dit doet maar weinig onder voor een regulier album van Vitesse in hun toptijd. Het rockt allemaal heerlijk weg, zeker de nummers uit de Brood-tijd. Want er staan ook een zestal tracks op waar Herman Brood op meedoet. Zodra hij gaat zingen, is het net alsof je naar een 'lost track' van Brood zelf met de Wild Romance luistert.

Geluidskwaliteit is inderdaad ook opvallend goed - dit zijn over het algemeen echt voltooide opnamen, zo te horen, of in elk geval opnamen die rijp waren voor een eindmix.

Die Stable Studio lijkt me een goudmijn van 'vault recordings van Nederlandse bands. Ik lees hier bijvoorbeeld ook dat er kennelijk een nooit uitgebracht, maar wel voltooid album, plus een aantal live-opnamen, in de kluis liggen van de Raiders of the Last Corvette, een band met o.a. ex-Vitesse-leden Cooymans, Englebert en Carlton, die maar twee singles heeft uitgebracht in zijn korte bestaan, maar die ik wel meerdere keren live heb gezien. Dat maakt op zijn minst nieuwsgierig, al zeggen ze er ook meteen bij dat die in de kluis zullen blijven. Jammer...

SoundWave, dit schreef DennizP in 2015:

Afgelopen woensdag ben ik bij Herman geweest. In alle bovenstaande gissingen zit wel een kern van waarheid. Herman lijdt aan het syndroom van Capgras. Niet best dus.
Hij zag er super verzorgd uit, geen rimpels, mooie verzorgde bos met krullen zoals we hem allemaal kennen. De vraag of we Herman ooit nog op het podium zullen zien kan ik beantwoorden met een 'NEE', dat is helaas uitgesloten …

Syndroom van Capgras - Wikipedia - nl.wikipedia.org