Dirty Three - Ocean Songs (1998)

Australiƫ
Label: Touch and Go

1. Sirena (4:06)
  2. The Restless Waves (5:09)
  3. Distant Shore (5:50)
  4. Authentical Celestial Music (10:04)
  5. Backwards Voyager (4:34)
  6. Last Horse on the Sand (4:52)
  7. Sea Above, Sky Below (6:04)
  8. Black Tide (4:35)
  9. Deep Waters (16:27)
  10. Ends of the Earth (5:11)
avatar van De-noir
Mooie plaat, maar wel een waar ik echt voor in de stemming moet zijn. Prachtig gitaar- en vioolwerk; een combinatie die het bij trouwens altijd wel goed doet. Maar toch merkte ik dat ik hem vanmiddag nog nét wat te traag vond. Voor nu een mooie 3,5*, maar in de toekomst kan daar makkelijk een half tot een heel punt bijkomen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Niet mijn ding, komt bij mij erg saai over als is het 1 lang nummer. Ook de traagheid werkt bij mij niet, als achtergrond muziek kan het er mee door.

avatar van Nubis
Bij toeval ontdekt en vind het erg mooi. Heb alleen nog dit album beluisterd, maar al wel lekker op repeat tijdens het schrijven van m'n scriptie, dus datt klinkt veelbelovend.

Klein puntje: het valt me elke keer op dat in 'Deep Waters' het ritme met name tegen het einde aan niet erg strak meer wordt aangehouden. Dit is echter niet enorm storend aangezien het gehele nummer me toch eerder doet denken aan een lekkere jamsessie (misschien is het dat ook?).

avatar van Paalhaas
Ik heb "Deep waters" toevallig al een week op repeat in de auto, dus ik kan meepraten, haha. Het ritme is op deze hele plaat eigenlijk verre van strak. Het golft als de zee en wisselt eb af met vloed. Toch verbaast het me dat je het einde van dat nummer noemt, want dat is juist een weergaloos crescendo van een minuut of zeven, dacht ik zo. Ik kan me vergissen, maar het ritme is daar behoorlijk steady en neemt slechts zeer subtiel in snelheid toe. Misschien zet het 'losse' drumwerk van Jim White je op het verkeerde been? Nog altijd een nummer trouwens dat mij op een goede dag in een totaal gelukzalige trance weet te brengen, iets wat nou ook weer niet heel erg eenvoudig is.

avatar van keijzm73
Bij uitgekomen door YouTube waar ik 'Nick Cave' als zoekopdracht had opgegeven. Kwam uit bij deze video Sea Above, Sky Below. Wat een bijzonder maar bovenal getalenteerd gezelschap. 'Nick Cave' en 'Warren Ellis' (vioollist) waren al bekend bij me, maar de percussionist 'Jim White'. WauW! Niet normaal, die tegenstijdige drumritmes en 'brushstrokes'. Echt geweldig om te zien in die video. En Ellis uiteraard, die compleet uit z'n dak gaat Het blijkt dat de albumversie dergelijke dynamiek niet kent

Het album doet me vooralsnog niet zoveel. Instrumentale albums grijpen me over het algemeen toch al minder. En had er iets meer van verwacht na het zien van die video! Wordt een mooie sfeer neergezet waar je ook wel aan toe moet zijn. Opbouw van 'Distant Shore' is wel erg fraai! Sluit ook mooi aan bij de titel van het nummer..

Blijven proberen. Ik vind Dirty Three al jaren leuker dan Nick Cave eigenlijk.

avatar van Tupelo
Yep, sterk Dirty Three album met een strak volgehouden sfeer en thematiek. Ook de piano op een viertal nummers doet het erg goed - brengt ook wat afwisseling en maakt bijv. Sea Above... en Ends of the Earth tot heel mooie nummers.

avatar van chevy93
Hmm, ja, leuk en vooral erg mooi, maar tegelijkertijd ook wel erg zijig af en toe. En als de plaat dan meer dan een uur duurt, is de lol er op den duur toch wel van af.

avatar van popstranger
Wat is Deep Waters een godsgruwelijk mooi nummer... De hele plaat is enorm intens en meeslepend.

avatar van Niek
Mooi hoor. Duurt wel wat lang..