Hugh Marsh - Violinvocations (2019)

1 stem

Canada
Electronic
Label: Western

1. I Laid Down in the Snow (6:34)
  2. Miku Murmuration (8:10)
  3. Thirtysix Hundred Grandview (7:14)
  4. The Rain Gambler (4:51)
  5. A Beautiful Mistake (3:08)
  6. Da Solo Non Solitario (6:13)
  7. Across the Aether (4:48)
  8. She Will (9:21)
De violist Hugh Marsh is in het filmmuziek wereldje al een gevestigde naam. Hij verleende zijn kwaliteiten aan grote, maar ook minder grote scores waarbij componisten als Harry Gregson-Williams en Hans Zimmer zich aan verbinden. Toch heeft de in Montreal geboren Canadees zijn oorsprong in de jazz en popmuziek. Na zijn samenwerking met Bruce Cockburn werd hij gevraagd door Dalbello, Loreena McKennitt, Iggy and the Stooges en Robert Palmer om nummers van een mooi arrangement te voorzien. Zelfs in het postpunk kamp was hij te vinden. Als trouwe metgezel van Bauhaus frontman Peter Murphy stond hij naast hem op het podium tijdens de Just For Love tour. Een veelzijdige muzikant dus, die zich niet laat onderbrengen in een stroming, al heeft hij zijn roots in de jazz, wat zeker terug te horen is op zijn album Violinvocations.

Violinvocations is een breed opgezette resultaat, waarbij de basis zich vormt in de door een viool gestuurde ambient soundscape. Dat Marsh hierbij zijn spel durft te onderdompelen in een meer elektronische benadering is een gedurfde maar zeker geslaagde opzet. Bij I Laid Down in the Snow hoort het gekraak van een oude versleten antieke langspeelplaat, om je vervolgens te laten mee voeren in een oase van totale rust. Hierdoor worden al je gedachtes opzij gezet om volledig geschoond van invloeden van buitenaf deze luisterbeurt te ondergaan. Wat volgt is een Wellness stilte al wordt er hier niet in kalm water gebaad, maar in de geluidsgolven.

Het met stemeffecten opgevrolijkte Miku Murmuration gaat met deze benadering de Japanse Casio kant op. Deze vervreemde retro eighties computerbliepjes werken niet in het voordeel, maar roepen irritaties op. Gelukkig wordt er vervolgens veel goed gemaakt als Thirtysix Hundred Grandview hier op aansluit. Ondanks dat de basis hier ook in de Oosterse wereld lijkt te liggen, gaat het verder waar I Laid Down in the Snow eindigde. Meer avontuurlijk wordt het na de toevoeging van de eenvoudige percussie. Daaraan gekoppeld wordt een breed uitgespannen licht symfonisch synthesizersound.

De kern van The Rain Gambler is klein gehouden. Meer minimalistischer wordt er gezocht naar een aangename aansluiting van het geluid. Met nieuwe toevoegingen als de vallende regendruppels vervolgen we de weg. Het hoogtepunt komt vervolgens met het geslaagde intro van A Beautiful Mistake, waar vlagen van hiphop samplers en een overstuurde gitaar terug te horen zijn. Die laatste krijgt vervolgens een aangename Hendrix achtige rol in de dominerende tegen de noise leunende effecten van de track. een grotere opbouw was hier wel degelijk op zijn plek geweest.

Meer pastoraal en met behulp van een orgel dwalen we af in Da Solo Non Solitario, hierbij is zijn achtergrond in de soundtracks duidelijker terug te horen. Op die positie zou het ook stukken meer tot zijn recht komen. Het gekraak waar Violinvocations meer begon is weer terug te horen in het overspannen intro van Across the Aether, ook hier lijken Oosterse instrumenten hun intrede te doen. Als een samenvatting van eerder horende invloeden wordt de reis in stilte vervolgt. Afsluiter She Will is met zijn Celtische geluidsvelden weer aangenaam filmisch. Helaas hoor je op de nummers weinig terug van zijn Jazz verleden. Vaak valt hij thematisch terug op dezelfde basis, terwijl hij het vermogen bezit om het meer uit te diepen.

Hugh Marsh - Violinvocations | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com