ISLAND - When We're Still (2019)

Label: Beatnik

1. Just That Time of the Night (4:20)
  2. All in My Head (4:24)
  7. She [Instrumental] *
  8. Lyra [Instrumental] *
  9. Lyra [2014 Demo] *
avatar van blur8
Ik mag deze geldingsdrang graag zien. Vorig jaar het debuutalbum en 9 maanden later doorpakken met een nieuwe single. Deze EP bevat geen restmateriaal, maar nieuwe songs. En in de tussentijd bijna permanent op tour. De inspiratie van vreemde steden wordt dan ook on the road verwerkt in nieuwe songs.
Toby vertelde dat She als werktitel "San Diego" had, de stad waar ze geschreven is.
Om zoveel mogelijk airplay te behalen wordt elke track eerst als single uitgebracht en geef ze eens ongelijk. Want het is nu al 3x raak: Bull, Bull, Bull.

Just That Time of the Night heeft de lekkerste variant op de herkenbare ISLAND gitaarsound van jack. En wie het nummer life gehoord heeft weet dat het slot een stuk rockender bedoeld is dan in de studio hoorbaar.

All-in My Head : De inventief gezongen coupletten, de ritme wissel, de inzet van de bas, de break.
Overal sparkelende gitaren en die drums. Die roffels op de enige plek waar ze moeten zitten.

She is z’n schoolvoorbeeld hoe je van een in wezen simpel muziekidee, een kei van een songs maakt, gewoon door met volle overgave te zingen. En dat heerlijke bas outro, als extra toefje.

Iemand nog benieuwd naar mijn score over 2 weken, als ook nr.4 te beluisteren is? Tuurlijk niet.

avatar van blur8
Lyra is Een onvervalste Blues song tot slot. Het is een gevarieerde EP geworden.
Hard, Zacht, Rauw en Soft, blijf me er over verbazen hoeveel Rollo met zn stem kan.
En met z'n gemak. alsof het gewoontjes is. Kan er geen genoeg van krijgen. I love it.

Dat is nu weer jammer: releasedatum verschoven naar 12 april.

avatar van blur8
De Blue Vinyl versie van de EP kent een B-kant met 4 instrumentale versies van de A-kant.
Daar wordt ik erg blij van dit soort extra's, speciaal voor fans.
Plus een demo versie van Lyra uit 2014 !

In the night I was always afraid in the dark
Don´t start a fire your be burning our homes