Richard Hawley - Further (2019)

Label: BMG

1. Off My Mind (2:41)
  2. Alone (2:47)
  3. My Little Treasures (3:25)
  4. Further (3:35)
  5. Emilina Says (3:02)
  6. Is There a Pill? (3:20)
  7. Galley Girl (3:04)
  8. Not Lonely (3:03)
  9. Time Is (4:01)
  10. Midnight Train (3:36)
  11. Doors (2:57)
avatar van Venceremos
Lekker puntig nummer, dat Off My Mind. De blazers maken het af. Album mag wmb in de sfeer van Lady's Bridge gaan klinken.

avatar van jerome988
Vergeleken met zijn laatste albums een opvallend korte speelduur, benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Off My Mind is qua drive vergelijkbaar met Which Way, de leadsingle van zijn vorige (bloedmooie) plaat.

avatar van Poles Apart
En het eerste album van Hawley dat in de titel niet niet verwijst naar een plek in Sheffield. Na 20 jaar als solo artiest wil 'ie duidelijk' further' en z'n vleugels uitslaan.

Beetje Mark Lanegan-achtig, dat "Off My Mind" trouwens.

avatar van blur8
Het is een afwissend album geworden met uiteindelijk maar 4 rocksongs (1 6 7 9).
2 x pop (2 3) en 5 x de combi Crooner/Folk/Country.
Voor mn gevoel is het een gemiddelde verzameling songs, zonder vernieuwingsdrang,
maar die wel lekker luistert. Meest uitgesproken is Off My Mind,. maar dat wisten we al.

avatar van Lura
Dick Hovenga van Written in music is beduidend positiever dan jij, volgende week vrijdag eens luisteren wie er van jullie gelijk heeft.

avatar van Lambchop
Beter dat er meer crooner nummers op staan dan, dat is in mijn ogen toch wel z'n handelsmerk. Ben paar keer naar z'n concert geweest wat was dat waanzinnig.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Richard Hawley - Further - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Richard Hawley - Further
Het was een paar jaar stil rond Richard Hawley, maar gelukkig is de Brit terug met een verrassend veelzijdig, maar wederom ijzersterk album

Het duurde even voor het succes Richard Hawley toelachte, maar sindsdien behoort de muzikant uit Sheffield tot de smaakmakers van de Britse popmuziek. De Brit manifesteerde zich op zijn laatste albums als een volleerd crooner en dat is een kwaliteit die ook op Further alle ruimte krijgt. Op zijn nieuwe album gaat Richard Hawley echter ook aan de haal met stevigere rocksongs en met songs die in het hokje Britpop passen en ook dit zijn songs die zich uiteindelijk makkelijk weten te onderscheiden. Het levert het zoveelste uitstekende Richard Hawley album op.

Het is een tijd stil geweest rond de Britse muzikant Richard Hawley. Het laatste serieuze wapenfeit van de Brit stamt uit 2015 toen het fraaie en van melancholie overlopende Hollow Meadows verscheen. Met dit album schaarde de Britse muzikant zich definitief onder de beste Britse crooners van dat moment.

De carrière van de muzikant uit Sheffield is op zijn minst bijzonder te noemen. Met zijn band The Longpigs wist Richard Hawley de subtop van de Britpop niet te ontstijgen, waarna hij veroordeeld leek tot het spelen in dienst van anderen (zo was hij een tijd lang extra gitarist bij Pulp). Het veranderde allemaal met zijn titelloze solodebuut uit 2001, waarna de uitstekende albums elkaar in rap tempo opvolgden (met Truelove’s Gutter uit 2009 als mijn persoonlijke favoriet).

Richard Hawley heeft de tijd genomen voor zijn nieuwe album en Further blijkt een zeer gevarieerd album. Natuurlijk laat Richard Hawley ook dit keer horen dat hij een volleerd crooner is, maar Further bevat ook een aantal stevigere rocksongs en een aantal songs die als Britpop zijn te classificeren. Persoonlijk hoor ik de muzikant uit Sheffield het liefst als crooner en het zijn dan ook de tracks waarin Richard Hawley deze kwaliteit uitbuit die me in eerste instantie het best bevielen.

Further opent met een van de stevigere songs op het album en het is een song die op het eerste gehoor wat gewoontjes aandoet. Net als in alle andere songs op het album komt de kwaliteit echter snel bovendrijven. Further laat track na track horen dat Richard Hawley een geweldig zanger is, die in meerdere genres uit de voeten kan. Het tilt alle tracks op het album naar een hoger plan, maar ook buiten de geweldige zang valt er veel te genieten op het nieuwe album van de Britse muzikant.

In de openingstrack valt direct het prachtige gitaarwerk op, maar ook de wijze waarop strijkers worden toegevoegd aan het geluid van Richard Hawley is van grote schoonheid. De strijkers doen het uiteraard uitstekend in de songs waarin Richard Hawley zijn kwaliteiten als crooner nog maar eens een boost geeft, maar uiteindelijk vallen alle songs op het album op door een prachtige instrumentatie en productie.

Further is het zoveelste Richard Hawley album waarvan je hoopt dat Morrissey of Marc Almond ze ooit nog eens maken, maar het is de muzikant uit Sheffield die het ene na het andere prachtalbum aflevert.

Bij eerste beluistering van Further vond ik het jammer dat Richard Hawley dit keer heeft gekozen voor een behoorlijk gevarieerd geluid, maar het is uiteindelijk ook de kracht van het album. Op Further grijpt Richard Hawley terug op het verleden met Britpop die hij ook al met zijn band Longpigs maakte of met gitaargeweld dat ook het fraaie Standing At The Sky’s Edge uit 2012 een belangrijke rol speelde.

Op zijn vorige album was de gitarist Richard Hawley minder vaak te horen, maar Further staat vol met geweldig gitaarwerk, dat hier en daar mag ontsporen in prachtige solo’s, maar ook prachtig zwoel kan klinken.

Richard Hawley kijkt op Further ook vooruit en hij doet dat met een blik die een stuk optimistischer is dan op zijn vorige album. Ook op Further is er ruimte voor melancholie, zeker in de stemmige ballads, maar de zon mag ook schijnen op een volgend album van Richard Hawley dat de middelmaat ruimschoots overstijgt en het talent van de muzikant uit Sheffield nogmaals onderstreept. Erwin Zijleman

avatar van Venceremos
Naast de stem zijn de arrangementen zijn weer formidabel. Prachtig vakwerk weer Mr. Hawley. Elke generatie heeft een crooner nodig.

avatar van Zwaagje
Album is al te beluisteren via Spotify en de eerste indruk is goed. Fijne afwisseling in nummers, waar ik het vorige werk nog wel eens eenvormig vond. Benieuwd hoe het album landt.

avatar van brt
brt
Venceremos schreef:
Elke generatie heeft een crooner nodig.

Mooi gesproken.

En een paar meer zou ik ook niet erg vinden
Jammer van de stevigere songs, ben altijd meer van zijn ballads geweest

avatar van Stefan1979
Poles Apart schreef:
Beetje Mark Lanegan-achtig, dat "Off My Mind" trouwens.

eerste wat ik dacht.. gaaf numme ook

En dan daarna het 2e nummer doet me denken aan Sivert Høyem

avatar van Lambchop
Beetje saai, ben groot fan maar vind het niet nieuw genoeg of oud genoeg klinken. Weet niet. Als ik true love gutter opzet dan luister ik echt naar iets speciaals, dit is 13 in een dozijn.

Prachtplaat, van begin tot einde

avatar van Zwaagje
dranky schreef:
Prachtplaat, van begin tot einde

Ik begin het album ook meer te waarderen. 5,0* is voor mij teveel van het goede, maar een halfje er bij is voor mij terecht. 4,0*