Underworld - DRIFT Episode 2 (2019)

Alternatieve titel: “ATOM”

Electronic
Label: Smith Hyde Productions

1. Appleshine [Film Edit] (9:40)
  2. Molehill (5:35)
  3. Threat of Rain (14:50)
  4. Brussels (4:18)
  5. Soniamode (3:30)
  6. Appleshine Continuum (47:17)

met The Necks

Man man man! Wat is dit?
Techno? Klassiek? Jazz?
Meesters!
Ik denk dat Miles D. dolgelukkig zou worden van dat laatste nummer. Een riante track van 45 minuten van puur eargasm. Piano, beat, acoustische bas. Geen gezing. Mozart ook denk ik.

Hyde en Smith op dreef.
Nogmaals: Meesters!

Een sterk vervolg op Drift episode 1!

Is op het afsluitende nummer een Hammond-orgel de toonaangevende geluksbrenger?

Ik ben een liefhebber en géén kenner. Daarom dus.

avatar van Shelter
Tering wat een vette plaat, zag deze niet aankomen.
Vooral erg techno met hele vette atmospheric samples en Tom Yorke achtige zang.
4.5* voor nu en als de houdbaarheid er is wellicht meer

-SprayIt- (moderator)
Ok, Threat of Rain is niét normaal. Ik zit hier met mijn koptelefoon op, het is even na 1 uur op de zondagavond en word volledig weggeblazen door deze track. Hier heb je echt geen drugs voor nodig, snoeihard gaan, in het kwadraat keer 2. Wat zit dit verschrikkelijk goed in elkaar, het is ongelofelijk. Lang geleden dat ik zo onder de indruk was van een eerste luisterbeurt. De absolute grootmeesters in het genre, dat bewijzen ze hier wel weer. Misschien wel één van de beste tracks die ik in jaren heb gehoord...

Soniamode kan mij een stuk minder bekoren en ook zijn de vocalen her en der net niet optimaal, maar het sluitstuk geeft me geen andere keuze dan meteen 4,5* toe te kennen. Diepe buiging, deze zag ik echt niet aankomen, maar hier doen we het voor!

avatar van Dance Lover
Zit nu na alle enthousiaste spamberichten van -SprayIt- voor de eerste keer dit album te beluisteren. Appleshine was al erg fabelachtig, maar inmiddels aanbelandt bij Threat of Rain, en dat is echt WOW! Underworld zwaar buiten hun comfortzone met die industriële spookgeluiden doorheen de track, plaat weet absoluut de aandacht te grijpen, postuum kippenvel!

En zo zijn ze de laatste jaren ineens weer behoorlijk productief en relevant ( 2016 album en samenwerking met Iggy Pop was ook al fijn ). Gaan we dit jaar bij Down the Rabbit Hole zeker niet alleen maar voor hun hitjes ''Born Slippy, Rez & Cowgirl vooraan staan beuken.

Edit: Soniamode juist fijn anders en wat luchtiger dan al het voorgaande, laatste track onnavolgbaar boeiend tot nog toe; heerlijke naïeve meanderende krautrock/haast klassieke composities met hints naar de dansvloer om hopeloos in te verdwalen en waar je gemakkelijk op voort kan zweven. Sommige stukken bevatten ook genoeg suggestie en pit om het geheel spannend te houden.

Edit 2: Wacht nu na 30 minuten een beetje op een lekkere drop nadat het nummer blijft versnellen. Hij gaat harder en harder en daar is een beat en panfluit? Ja, raak geleidelijk helemaal in extase nu, wordt bedwelmd hier!!!!! En dan weer rustig afsluiten, prima hoor maar laatste 6 minuten wel een klein beetje filler.

-SprayIt- (moderator)
En dan krijg je het magistrale Appleshine Continuum nog. Ik luister nu weer Threat of Rain en ben wéér van mijn sokken geblazen. Het doet me ook denken aan het beste van Hawtin, dat zegt ook wel wat. Ik blijf nog even spammen her en der, want deze mag voor de liefhebber niet ongezien voorbij gaan.

avatar van Dance Lover
Doe vooral zo voort, de hype is terecht! Ouderwets verrast

Ik moet héél eerlijk bekennen, dat ik sinds een lange tijd een fanboy ben van deze mannen op leeftijd. Voor mij is het kunst. Niet alleen op albums, maar ook qua tekst en live. Sterker nog: ik heb artwork in mijn huiskamer hangen van Karl Hyde. BPM - Underworld - underworldlive.com (2 uit die collectie).

Maar het grappige en het bewijs dat ze gewoon onafhankelijk zijn en doen wat ze willen is wel het feit, dat ze Drift 1 en 2 vooraf gewoon gratis ter download beschikbaar hebben gesteld. Daarnaast nog een aantal (live)rehearsals en rariteiten.

Als échte fanboy heb ik ondanks, dat ik ze al gratis had verkregen, de albums alsnog gekocht.
Part 1 is goed, 2 groeit voor mij naar 5 sterren.

avatar van Bert Wasbeer
Ok, dit is natuurlijk een dikke voldoende, zeker voor iets dat klinkt alsof het een uit de hand gelopen jam is. Maar eerlijk, dat cijfer vind ik wel overdreven hoog. Dit kan toch niet tippen aan de meesterwerken van de nineties? Daarvoor vind ik een deel van de composities echt te vrijblijvend. Dat laatste ellenlang doordreinende jazztechnoding, begint ok maar het punt was na een minuut of twaalf toch wel gemaakt? Rond minuut 25 vond ik het zo lang doordreunen, het voelde ineens als achtergrondbehang, als muzak voor de intratuin of h&m. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest.

Maar goed, er staan ook toffere dingen tussen en ik heb na het beluisteren behoorlijk veel zin in dtrh, dat dan weer wel

avatar van trebremmit
Dan raad ik je niet aan om een album van The Necks te proberen.

Bert Wasbeer schreef:

Ach.....als je vergelijkingen wilt maken met Intratuin of H€M, dan raad ik je aan het nieuwe ding van Beyonceee te beluisteren.

Dat dreunt pas écht door. Of nederwaarts.

Underworld doet dingen die menig oor niet kan verdragen. Het vooral commerciele oor.

Ik kan intens genieten van de meeslepende passie waarmee ze musiceren. Dat uit de geschiedenis ontsproten Hammond/orgel etc....

Hulde voor die, die doen wat ze willen. En een stukje minder hulde voor de slaven die doen wat de producers willen voor de poen.

-SprayIt- (moderator)
Blijf deze zo lekker vinden. Luister nu wat uitgekomen is op DRIFT 3 en ook dat klinkt weer super, ze zijn lekker bezig!