Abbath - Outstrider (2019)

Noorwegen
Label: Season of Mist

1. Calm in Ire (Of Hurricane) (4:32)
  2. Bridge of Spasms (3:49)
  3. The Artifex (4:09)
  4. Harvest Pyre (4:12)
  5. Land of Khem (4:08)
  6. Outstrider (5:39)
  7. Scythewinder (4:17)
  8. Hecate (4:25)
  9. Pace Till Death (3:41)
avatar van Sir Spamalot
De eerste tonen en beelden zijn beschikbaar: Abbath - Harvest Pyre (official music video) - YouTube.

avatar van Eddie
Best een lekker voorproefje. Het lijkt of Abbath een beetje het vertrouwde Immortal geluid vaarwel aan het zeggen is. Het klinkt transparanter, meer midtempo en vooral veel agressiever en bozer dan ik van Abbath gewend ben. Vooral vocaal klinkt het erg lekker. Ik proef een soort venijn in het nummer alsof Abbath aan zijn oude strijdmakkers wil laten zien wie er de baas is!

Topplaat. Hard en venijnig. En ook goed geproduceerd... Hetgeen in het genre niet altijd een evidentie is.
Als zowel abbath als immortal onafhankelijk van elkaar platen blijven uitbrengen van het niveau van hun laatste (allebei) dan is de split zeker geen drama

avatar van Edwynn
Ik kan voorlopig niet veel met wat Demonaz en Abbath allemaal doen. Te braaf, teveel leentjebuur en gewoon teveel net niet.
Op Pace Till Death klinkt Abbath lekker smerig en onstuimig. Maar ja, das dan weer een cover...

avatar van jurado

Kom óp zeg, dit kán toch niet meer.
In je leren pakje, panda schmink op je porem, met een speelgoed bijltje door de sneeuw banjeren.
Olve Eikemo, in welk jaar leven wij?

...of begrijp ik de grap niet?

avatar van Edwynn
Call Of The Wintermoon revisited

avatar van HammerHead
Een flink aantal keer beluisterd nu de afgelopen weken en dit is gewoon een lekker vettig en smerig zwart metalen schijfje. De stijl houdt ergens het midden tussen Immortal en Abbath's eerdere project I van een dik decennium geleden. Nergens vernieuwend of origineel, maar nummers als Harvest Pyre, Outstrider en de al door Edwynn aangehaalde Bathory cover Pace Till Death laten een Abbath in solide vorm zien wat mij betreft. Ik vind deze poging ook duidelijk beter dan de titelloze debuutplaat van een paar jaar terug.

Prima plaat, 3,5*

avatar van Rudi S
jurado schreef:
in welk jaar leven wij?

Huh, 2019.

avatar van jurado
Rudi S schreef:

Huh, 2019.
Juist, jij snapt het. Abbath blijkbaar niet.

avatar van Eddie
Hahaha het is inderdaad wel heel minimalistisch