Full of Hell - Weeping Choir (2019)

Punk / Metal
Label: Relapse

1. Burning Myrrh (2:12)
  2. Haunted Arches (1:07)
  3. Thundering Hammers (1:54)
  4. Rainbow Coil (3:08)
  5. Aria of Jeweled Tears (1:28)
  6. Downward (1:35)
  7. Armory of Obsidian Glass (6:55)
  8. Silmaril (1:14)
  9. Angels Gather Here (2:40)
  10. Ygramul the Many (1:31)
  11. Cellar of Doors (1:03)
avatar van Don Cappuccino
Full of Hell gooit er nog een schep bovenop ten opzichte van Trumpeting Ectasy. Weeping Choir verkent ontzettend veel terrein, maar is ook ongelofelijk consistent binnen zijn 25 minuten. De band heeft in de laatste jaren zijn deathmetalinvloeden meer naar de voorgrond laten komen en dat is hier ook weer het geval. Toch blijft daar de furieuze grindcoresound inzitten. Full of Hell gaat op deze plaat heel erg hard, maar biedt genoeg duidelijkheid. Wat dat betreft doet Full of Hell me best wel denken aan Brutal Truth.

De band onderscheidt zich van genregenoten en zet echt een eigen geluid neer. De harsh noise is wat sterker terug (Rainbow Coil) en het zeven minuten durende Armory of Obsidian Glass is een van de mooiste tracks die ze tot nu toe hebben opgenomen: een rollercoaster die van doom naar post-rock en zelfs wat blackmetal gaat. Het spookachtige ''koor'' op de achtergrond is van Kristin Hayter (Lingua Ignota). Angels Gather Here is een donderende industrialtrack die mij doet denken aan Author & Punisher en The Body en in Ygramul the Many vergezelt een piepende en scheurende saxofoon de deathgrindmanie.

Dylan Walker laat horen een van de beste extreme metalvocalisten van dit moment te zijn. Zijn grunts zijn ongelofelijk diep, zijn krijsen waanzinnig hoog en tergend en voor de rest nog een heel scala aan onmenselijke klanken en rochels.

avatar van AOVV
Zo, Armory of Obsidian Glass is alvast huiveringwekkend, en beklemmend mooi tegelijk!

Nu de rest van de songs (die een pak korter van stof zijn) nog wat beter doorgronden, maar dit lijkt me toch een indrukwekkende plaat.

avatar van Banjo
Maximale agressie !
Ik draai de plaat altijd om me zelf op te laden en er zit warempel ook nog punk stukken in lekker hoor!

avatar van ASman
En we hebben de eerste metalen topper van 2019 beet!
De tweede is al in aantocht

avatar van aminam19
ASman schreef:
En we hebben de eerste metalen topper van 2019 beet!
De tweede is al in aantocht

Dit jaar weer erg in de greep door metal. Welke topper is er nog in aantocht?

avatar van ASman
aminam19 schreef:

Dit jaar weer erg in de greep door metal. Welke topper is er nog in aantocht?

Deathspell Omega. Ik had hem nog niet beluisterd, maar uiteindelijk sluipt die toch ook in de toplijst van het jaar. Daarbij mag de nieuwe Misthyrming zich ook tot de toppers rekenen. Het debuutalbum van de nog minder bekende death metal band Hath mag er ook zeker wezen, maar heeft nog enkele luisterbeurten nodig van mijn kant.

avatar van aminam19
Thanks! Deatspell omega kende ik wel, nieuwe album nog niet gehoord. De andere twee zijn mij onbekend, benieuwd naar de albums!

avatar van Banjo
Aria of Jeweled Tears is gewoon pure terror niet normaal meer en het is ook nog maar 1 man die die grunds uitvoert !

FULL OF HELL live at Saint Vitus Bar, Jun. 11th, 2018 (Late Show) - YouTube.