Enthroned - Cold Black Suns (2019)

Belgiƫ
Label: Season of Mist

1. Ophiusa (3:42)
  2. Hosanna Satana (2:16)
  3. Oneiros (6:26)
  4. Vapula Omega (4:45)
  5. Silent Redemption (6:11)
  6. Aghoria (4:10)
  7. Beyond Humane Greed (4:59)
  8. Smoking Mirror (7:05)
  9. Son of Man (8:57)
avatar van Edwynn
Sinds Carnage In Worlds Beyond volgde ik de Belgische strijders van Enthroned slechts nog mondjesmaat. Ik was wat murw van de steeds generieker wordende rondraasmetal van de band. Het in juni verschenen Cold Black Suns schudde mij even bruut wakker uit die winterslaap.

Vileiner en gemener dan ooit slaat het collectief keihard toe met een album waarop sterke afwisselende tracks extra ondersteuning vinden in een grimmige atmosfeer waar soberheid in alles centraal staat. Korte, snelle geweldserupties of uitgesponnen hypnotiserende stukken, het komt allemaal voorbij op deze ode aan de voorbije tijden van de opmars van de tweede blackmetal golf. Tierelantijnen worden tezamen met een bak wijwater naar verre oorden verbannen.

De Zweedse concurrenten van Marduk wordt flink naar de kroon gestoken. Knap gedaan.