Buddy & Julie Miller - Breakdown on 20th Ave. South (2019)

Country / Roots
Label: New West

1. Breakdown on 20th Ave. South (3:54)
  2. Feast of the Dead (3:59)
  3. Everything Is Your Fault (3:14)
  4. Unused Heart (2:43)
  5. I’m Gonna Make You Love Me (4:47)
  6. Till the Stardust Comes Apart (2:13)
  7. Underneath the Sky (5:10)
  8. Spittin’ on Fire (3:05)
  9. Secret (3:12)
  10. War Child (4:13)
  11. Thoughts at 2AM (3:36)
  12. Storm of Kisses (3:07)
avatar van Gladius
Wauw, deze had ik niet zien aankomen! Na 10 jaar opnieuw een album van Buddy én Julie Miller!
'De combinatie van ernstige gezondheidsproblemen van de zangeres en het drukke werkschema van Buddy' zijn hier verantwoordelijk voor blijkbaar.
Ik heb nog geen enkele slechte plaat van hem/hen gehoord, dus ik zal deze ook maar blind aanschaffen.
Buddy & Julie Miller – Breakdown On 20th Ave. South | Roots | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Buddy & Julie Miller - Breakdown On 20th Ave. South - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Buddy & Julie Miller - Breakdown On 20th Ave. South
Buddy en Julie Miller tillen elkaar nog maar eens naar grote hoogten op een rootsalbum dat net als zijn voorgangers dwars door de ziel snijdt

De gezondheid van Julie Miller stond een nieuw gezamenlijk album van Buddy en Julie Miller lange tijd in de weg, maar gelukkig is Breakdown On 20th Ave. South nu toch verschenen. Buddy en Julie Miller maakten hun nieuwe album grotendeels zelf, waarbij Buddy Miller verantwoordelijk is voor prachtig gitaarwerk en een gruizige tweede stem en Julie Miller de songs schreef en tekent voor zang vol emotie die uit de tenen komt. De vorige twee albums van Buddy en Julie Miller waren in no-time klassiekers en dat zal voor Breakdown On 20th Ave. South niet anders zijn. Prachtplaat weer van dit bijzondere duo.

Julie Miller (geboren Julie Griffin) streek als tiener neer in de muziekscene van Austin, Texas, om haar geluk te beproeven in de Texaanse muziekstad. Ze liep daar al snel Buddy Miller tegen het lijf en trouwde met hem. Julie Miller maakte in eerste instantie albums met christelijke popmuziek, maar schoof gedurende de jaren 90 op richting de Amerikaanse rootsmuziek van haar echtgenoot.

Buddy en Julie Miller zijn al sinds halverwege de jaren 90 op elkaars platen te horen, maar het eerste gedeelde album van het echtpaar uit Austin, Texas, stamt uit 2001. Het bleek een gouden greep. De uit duizenden herkenbare stem van Julie Miller vloeide prachtig samen met de ruimtelijke gitaarlijnen van haar echtgenoot en zijn gruizige stem, waardoor het titelloze debuut van Buddy & Julie Miller uitgroeide tot een klassieker.

De samenwerking tussen de twee smaakte direct naar meer, maar door gezondheidsproblemen van Julie Miller, moesten we helaas tot 2009 wachten op het nog mooiere en indringende Written In Chalk. Met de gezondheid van Julie Miller gaat het sindsdien helaas niet veel beter. Buddy Miller was de afgelopen tien jaar een belangrijke speler in de muziekscene van Austin, Texas, en liet zich niet alleen gelden als producer, maar ook als sessiemuzikant en songwriter. Zijn vrouw Julie zat noodgedwongen vooral thuis, maar was gelukkig wel in staat om songs te schrijven en dat deed ze dan ook in ruime mate.

Deze songs werden vervolgens in de echtelijke slaapkamer opgenomen en later verder uitgebouwd in de studio. Breakdown On 20th Ave. South is een album waarop vooral Julie Miller mag stralen. Buddy Miller laat de lead vocalen op het derde gezamenlijke album vrijwel volledig over aan zijn vrouw, maar tekent uiteraard wel voor prachtig snarenwerk. In muzikaal opzicht is het sowieso smullen op Breakdown on 20th Ave. South, want naast het prachtige gitaarwerk van Buddy Miller trekt ook het briljante drumwerk van meesterdrummer Brady Blade zo nu en dan nadrukkelijk de aandacht.

De belangrijkste plek in de spotlights is echter voor Julie Miller die alle songs op het album schreef. Verder neemt ze zoals gezegd de lead vocalen voor haar rekening en de vocalen van Julie Miller zijn altijd bijzonder. De Texaanse singer-songwriter is voorzien van een bijzonder stemgeluid, dat ook op de door haar inmiddels bereikte leeftijd nog wat meisjesachtig klinkt. Het zijn op hetzelfde moment vocalen die bijzonder emotievol en doorleefd klinken, waardoor de bijzondere stem van Julie Miller veel impact heeft.

Het mooist zijn wat mij betreft de momenten waarop de stemmen van Buddy en Julie Miller tegen elkaar aan schuren, maar ook als Julie het in haar eentje moet opknappen snijden de vocalen op Breakdown on 20th Ave. South dwars door de ziel. Het effect wordt nog eens versterkt door zeer smaakvolle en trefzekere instrumentatie op het album en door de indringende verhalen die Julie Miller vertellt in haar persoonlijke songs. Op de gezamenlijke albums van Buddy en Julie Miller moeten we steeds lang wachten, maar het was het wachten ook dit keer meer dan waard. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Breakdown on 20th Ave. South (vier sterren) - digitalekrant.volkskrant.nl
Vaak ontdek ik een (voor mij) nieuwe artiesten door Mm, maar vaak ook door De Volkskrant en dit is weer een fijne ontdekking voor mij. Voor een stem is het nog te vroeg; ben met de eerste luisterbeurt bezig, maar het intrigeert.

avatar van Zwaagje
Fijn plaatje; sfeer is goed. Mooie productie; mooi authentiek stemgeluid en gitaarspel. Ben alleen niet helemaal ondersteboven van het song materiaal. Ik hou het voorlopig op 4.0*

avatar van Gladius
Ik geraak er maar niet doorheen, en dat toch wel na een luisterbeurt of vijf. Waar ik bij de vorige albums (vooral de eerste twee) vrijwel meteen viel voor die aanstekelijke (alt-) country rock, is er op dit album eigenlijk niets dat blijft hangen. Not my cup of tea..?