The Tallest Man on Earth - I Love You. It's a Fever Dream. (2019)

Zweden
Folk
Label: Rivers

1. Hotel Bar (4:29)
  2. The Running Styles of New York (5:11)
  3. There’s a Girl (3:21)
  4. My Dear (3:42)
  5. What I’ve Been Kicking Around (3:28)
  6. I’m a Stranger Now (4:21)
  7. Waiting for My Ghost (3:55)
  8. I’ll Be a Sky (3:52)
  9. All I Can Keep Is Now (3:45)
  10. I Love You. It’s a Fever Dream. (3:38)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release deze vrijdag, via een stream van NPR first listen

Kristian Matsson ken ik alleen van de laatste twee albums die ik allebei op 3,5* heb staan. Ik denk dat ik iets te veel tegen zijn stem aanhik en dat is hier niet geheel anders.
Iets te nadrukkelijk aanwezig denk ik. Moeilijk uit te leggen.

Prima album, maar ik mis de grote klik net als bij de voorgangers. Tijd om het op te geven wellicht?!

IsAllGoodMan
Haalt het niet bij z’n eerste drie albums, maar toch wel weer een pak beter dan nummer 4.

avatar van tumkie
Mijn eeuwige probleem met the tallest man on earth, zo braaf allemaal - barstend van het tallent maar o zo braaf en netjes binnen de lijntjes. Nooit eens verrassend.
Easy listening, kan zeker op de achtergrond maar ik heb het liever in my face

avatar van aerobag
tumkie schreef:
Easy listening, kan zeker op de achtergrond maar ik heb het liever in my face

Ik zou hem ook wel eens een richting in willen horen slaan op de manier waarop Neil Young liedjes zoals Like A Hurricane maakte, ik denk dat hij dat best zou kunnen als hij een goede band om zich heen verzameld.

avatar van Ducoz
Met The Tallest Man On Earth heb ik altijd het idee dat hij de titels voor zijn nummers random kiest.

avatar van Hedser
Braaf of niet, na twee luisterbeurten vind ik deze plaat vooral heel erg mooi. Absoluut een stap vooruit ten opzichte van zijn vorige. I Am a Stranger Now is geweldig.

avatar van Raoul
Ducoz schreef:

Hoezo dan? De titels passen superduidelijk bij de nummers of komen zelfs meerdere keren in de lyrics naar voren, enkele voorbeelden:

* 'Hotel Bar' gaat over het leven in NY (waar hij nu (gedeeltelijk) leeft), "I walked down to Atlantic / Long Island Diner is warm / (...) / I will just have dinner / (...) / Will there be people in the bar?
* 'The Running styles of NY', gaat ook over zijn leven in NY - waar iedereen op een andere manier en tempo leeft, door elkaar heen, met elkaar of los van elkaar.
* 'There's a girl' gaat letterlijk over een meisje/vrouw: "There’s a girl that tells me I’m all right /
I hope she means it / (...) / She will find me when I stumble"
* 'My Dear' is een liefdesbrief. Over het moment dat alles verandert: "And then you walk on by"
* 'What I've been kicking around'. Gaat over zijn hang naar 'kluizenarij'/binnenblijven. "And days wanting to stay within, without, keep my green eyes open for what I've been kicking around", zaken die hij al tijden uitstelt.
* 'Waiting for my ghost', ik zie dit als zijn zucht naar enthousiasme, tijden waarin hij zich door dagen heen ploetert. Dit album heeft hij bijna compleet op zijn kamer in NY opgenomen, in interviews heeft hij aangegeven dat hij enkele keren het wilde opgeven omdat hij dacht dat hij op een verkeerde manier bezig was en toch door ging hopend op een moment van creativiteit: "And this old room is now my ship somehow / In here waves crashing over me / Waiting for my ghost to return"
* 'I'll be a Sky', zoals duidelijk is uit zijn album(covers/titels) is TTMOE nogal fan van luchten en vogels. "I'll be a sky so full of empty now / That little falcons dive into (...) / So when I'm restless they can lead somehow / What in the world I'm going to do out here".
*'All i can keep is now', een liedje voor zijn nieuwe liefde (New York) is een beetje mindfulness. 'Zijn in het moment', niet vooruit of achterom kijken.
* 'I Love you, it's a fever dream', een positief nummer over dat problemen maar tijdelijk zijn. Misschien heftig en energieslurpend, maar ze gaan voorbij. "I love you all, it's just a fever dream / That's been closing in to our hearts / But we will travel past the beating rain / And be graceful, after all"

Misschien bedoel je het anders, maar al zijn titels zijn juist ondersteunend, het onderwerp of een directe afspiegeling van het idee van elk nummer.

avatar van Ducoz
Ik bedoel dat ze over de gehele span van zijn oeuvre 9 van de 10 keer nergens op slaan(buiten dat ze dus terug komen in de tekst, die vaak ook Dylanesque bokkesprongen maakt) en vaak enige logica in taal ontbreekt; licht vervreemdend/absurdistisch zonder echt gek te zijn, maar in een Tallest Man on Earth wereld helemaal op zijn plek vallen; er is niemand anders die 't zo doet.

avatar van Mausie
Ik snap de kritiek op zich wel, maar onder de streep kom ik toch krap op 4* uit. Echt hele slechte nummers staan er niet op, wellicht twee die amper een voldoende scoren. En daar tegenover staan zeker een vijftal echt mooie nummers. Vooral I’m a Stranger Now is echt waanzinnig. Maar ook I'll Be a Sky mag er zijn, met dat lekkere Nick Drake-achtige getokkel.

avatar van Supersid
Waar zijn vorige worp me helemaal niet kan boeien en hoogstens "degelijk" mag genoemd worden, heeft deze plaat me helemaal bij de lurven! Een lekkere, ouderwetse groeiplaat die nog steeds groeit. Vandaag besloten om voor de volle mep te gaan, dus op dat gebied kan er niet veel meer "gegroeid" worden Eindejaarslijstjes niveau!

avatar van ZERO
Binnen de voornemens om meer recente albums te ontdekken en meer singer-songwriter te luisteren was deze een dubbelslag. The Tallest Man On Earth kende ik al een tijdje van naam, maar het was er nooit van gekomen om er ook eens naar te gaan luisteren.

Tot nu dus! En ik moet zeggen, wat een ontdekking! Voor mij één van de beste singer-songwriter-albums van de voorbije jaren. Elk nummer op de plaat is voor mij raak, met een aantal absolute uitschieters er bovenop.

Er zit in elk nummer veel gevoel, vooral door zijn stem. Ook zit er voor mij zeker voldoende afwisseling in het album, wat soms bij Singer-Songwriter al eens durft ontbreken.

Favorieten zijn voor mij The Running Styles of New York, Waiting for My Ghost en I'm a Stranger Now. Omdat die laatste al vaak als favoriet werd aangegeven, heb ik de eerste 2 maar aangevinkt.

avatar van Toob
Erg mooi, zijn beste tot nu toe. Onverwacht pareltje

avatar van MeesBowieFan1
eerste indruk: mooie warme muziek

avatar van Lars11
Ben blij dat hij zijn gemaakte nasale knijpstemmetje achter zich heeft gelaten. Dit klinkt veel opener en minder geforceerd.