Santana - Africa Speaks (2019)

Label: Concord

1. Africa Speaks (4:47)
  2. Batonga (5:43)
  3. Oye Este Mi Canto (5:58)
  4. Yo Me Lo Merezco (6:12)
  5. Blue Skies (9:08)
  6. Paraísos Quemados (5:59)
  7. Breaking Down the Door (4:30)
  8. Los Invisibles (5:54)
  9. Luna Hechicera (4:47)
  10. Bembele (5:51)
  11. Candombe Cumbele (5:36)
avatar van E-Clect-Eddy
Eind januari kwam de EP In Search of Mona Lisa (2019) uit meteen met de aankondiging voor dit album.

Breaking Down the Door is de tweede single na Los Invisibles van het komende Afrikaans geïnspireerd album, geproduceerd door Rick Rubin en beide single worden gedragen door de Spaanse Latin Jazz zangeres Buika.

Volgens de song credits heeft Manu Chao meegeschreven aan de tweede single... of zouden ze een sample geleend hebben? Bij de credits van de eerste single is dan weer Steve Hillage genoemd... vooralsnog komen die twee namen nog niet voor bij de albumpagina op Wikipedia.

Het zal een fusie worden van Rock, Latin, Jazz en dus Afrikaanse inspiratie, die op de singles vooral tot uiting komen in de percussie / beats en de chants in de koortjes.

Hopelijk een waardig vervolg op Santana IV (2016)

Santana - Los Invisibles feat. Buika - YouTube - audio

avatar van Masimo
'Africa Speaks'? Door een Mexicaan, zijn Amerikaanse vrouw en met een Amerikaanse producer, in samenwerking met een Spaanse en een Britse zangeres (fair: die eerste is dochter van Equatoriaal-Guineaanse ouders). Toch denk ik dan al snel: Santana, spreek toch gewoon voor jezelf!

avatar van E-Clect-Eddy
De opvolger van de tweede single Breaking Down the Door is Yo Me Lo Merezco met meer 'Arabische' zanglijnen en een 70s vibe. Heerlijk nummer... Carlos op dreef.

Yo Me Lo Merezco = ik verdien het / ik ga het verdienen

avatar van E-Clect-Eddy
De intro en terugkerende thema van Yo Me Lo Merezco doet mij denken aan een nummer van Donna Summer's eerste album Lady of the Night

Santana - Yo Me Lo Merezco (Animated Video) - YouTube

Vs.

Born to Die Donna summer - YouTube - audio

avatar van Poles Apart
5-sterren recensie in de nieuwe uitgave van MOJO. Die zijn lovend over dit album.

avatar van Zwaagje
Nieuwsgierig naar dit album. In search of.......was een aangename verassing.
De vrijgegeven nummers klinken heerlijk en wat klinkt de gitaar gedreven en vertrouwd.

avatar van Zwaagje
Aan de eerste luisterbeurt bezig en ik heb wat gemengde gevoelens. Het positieve is dat alle ingrediënten die Santana voor mij zo onweerstaanbaar maakt aanwezig zijn. Wel in een andere context; Afrikaans ipv Latijns Amerikaase accenten. Dat zorgt wel voor veel percussie en fijne ritmes, aangevuld met de typische Carlos solo's op de gitaar. Heerlijke ouderwetse Santana sound. Ook de productie is fijn; beetje jaren 70 sfeer, vermengd met het spatzuivere geluid van nu.
Waar ik het minder mee heb is de bijdrage van zangeres Buika. Het zorgt in mijn oren voor een geforceerde Afrikaanse zanglijn. Daarnaast vind ik haar stemgeluid wat eenvormig met weinig afwisseling.
Ik stem nog niet; daarvoor heb ik te weinig luisterminuten gemaakt. Ik neig naar 3.5/4.0*, maar misschien gaan de nadelen te zwaar wegen en verdwijnt de plaat uit het vizier.

avatar van E-Clect-Eddy
Ben net aan de eerste beluistering begonnen.

Buika is een Spaanse Jazz/Flamenco zangeres met roots in Equatoriaal Guinea die op zich geen logische keus lijkt voor dit project. Zij is wel goed vertrouwd met die typische Afrikaanse zangstijl die me doet denken aan Mory Kanté en Youssou N'Dour (al zijn dat dus mannen).

Buika's laag hese en wat schele stem zit dus wat timbre betreft dicht in de buurt van die heren. Plus ze spreekt Spaans... en dat verstaat Carlos wel Maar Buika heeft dus niet die zangstem die in het Westen typisch is voor vrouwen: hoog, zoet, dromerig. Dat is dus wel wat wennen.

Aan Blue Skies, een Latin Jazz / Jazz Rock nummer, is meegeschreven door Laura Mvula, die ook de zang op zich neemt.

Veel fijne percussie in de laatste twee nummers Bembele en Candombe Cumbele en ook drummer / ega Cindy Blackman-Santana krijgt veel ruimte op het slotnummer.

Oye Este Mi Canto > hoor dit mijn lied
Yo Me Lo Merezco > ik ben het waard / ik verdien het / ik ga het verdienen
Paraísos Quemados > afgebrande paradijzen
Los Invisibles > de onzichtbaren
Luna Hechicera > heksenmaan

Favoriete nummers: Yo Me Lo Merezco en Candombe Cumbele

avatar van Bartjeking
Heel fijn dit. Een paar jaar geleden bij het uitbrengen van 'Guitar Heaven' dacht ik dat het qua inspiratie wel een beetje voorbij was bij Carlos, maar na Santana IV is dit toch wel weer een puike plaat. Beetje A-typisch, maar dat is goed. Het maximaal aantal ritmes op de vierkante meter wordt op deze plaat wel aangetikt.

avatar van esteban
Ow, ik heb deze helemaal gemist. Mijn vader is een Santana-fan (zeker van z'n instrumentale nummers), dus ik ga hem zeker eens checken, aangezien Afrikaanse vibes mij meestal ook wel liggen.

avatar van esteban
Not bad, not bad. Maar voorlopig ben ik er niet zó wild van. De combinatie van typisch Santana gitaarwerk en de Afrikaanse sounds gaan voor mij niet altijd even vlot samen. Beide afzonderlijk ervaar ik ze als fantastisch, maar eens de zang er nog bovenop komt, wringt het hier en daar een beetje. Buika klinkt op zich best aangenaam, alleen heeft ze weinig variatie te bieden. Zo klinkt deze plaat als één lange song. Soms is dat goed, in dit geval is het net iets te veel. Althans naar mijn gevoel. Benieuwd wat ik er op termijn van zal vinden. Wel aangenaam om op de achtergrond te laten spelen.

Africa Speaks (vier sterren) - digitalekrant.volkskrant.nl

Positieve recensie in de Volkskrant. Ik merk dat ik zelf ook positiever wordt over het album; toch wel weer erg knap en fijn. Halfje er bij....

avatar van Zwaagje
Inmiddels op vinyl. Mooie uitklaphoes en informatieve binnenhoezen. Geluid is prima en ik ben helemaal tevreden.