The Lumineers - III (2019)

Folk
Label: Dualtone

1. Donna (3:05)
  2. Life in the City (3:51)
  3. Gloria (3:36)
  4. It Wasn't Easy to Be Happy for You (3:34)
  5. Leader of the Landslide (5:54)
  6. Left for Denver (3:16)
  7. My Cell (3:16)
  8. Jimmy Sparks (5:55)
  9. April (0:50)
  10. Salt and the Sea (4:30)
  11. Democracy * (6:44)
  12. Old Lady * (4:17)
  13. Soundtrack Song * (2:01)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Lumineers - III - dekrentenuitdepop.blogspot.com

The Lumineers - III
The Lumineers worden vaak versleten als eendagsvlieg, maar maken nu diepe indruk met een gedurfd en bloedmooi album van jaarlijstjesniveau

Denk aan The Lumineers en vrijwel iedereen zal op de proppen komen met het niemendalletje Ho Hey. Je zou bijna vergeten dat de Amerikaanse band al twee uitstekende albums maakte en deze twee albums worden nu op alle fronten overtroffen door het prachtige III. III vertelt een aantal prachtige verhalen, maar maakt vooral indruk met een uiterst sobere instrumentatie en met zang waar de emotie en melancholie van af spat. III is een introspectief album zonder enige opsmuk, maar het is ook een album met songs die stuk voor stuk onder de huid kruipen en die je na één keer horen alleen maar wilt koesteren. Voor mij een van de mooiste en meest indrukwekkende albums van 2019 tot dusver.

De Amerikaanse band The Lumineers dook in 2012 op met het niemendalletje Ho Hey. De eerste single van de band uit Denver, Colorado, klonk op het eerste gehoor misschien nog wel aardig, maar na een paar keer horen werd het bloedirritant. Helaas wordt de band sindsdien vereenzelvigd met het eerste wapenfeit en dat is zonde, doodzonde zelfs.

Het titelloze debuut van The Lumineers was buiten Ho Hey een prima album en het door de critici volledig afgebrande Cleopatra vond ik nog veel beter en zelfs bijna van jaarlijstjesniveau. Deze week verscheen III en ik vrees dat ook het derde album van The Lumineers op weinig positieve woorden van de critici hoeft te rekenen. Ik begrijp er helemaal niets van, want ook het derde album van de Amerikaanse band is van hoog niveau.

III is niet alleen het derde album van de band, maar ook een album dat bestaat uit drie delen. III opent fraai ingetogen met het door piano gedomineerde Donna, dat uiteindelijk vooral wordt gedragen door de vocalen vol emotie. Zanger Wesley Schultz maakte indruk op de vorige twee albums van de band, maar zingt nog veel beter op het derde album van de band.

The Lumineers doken ooit op in het kielzog van bands die oude folk omarmden en invloeden uit de folk zijn ook op III nadrukkelijk aanwezig. De band uit Denver, Colorado, laat zich op haar nieuwe album echter minstens net zo stevig beïnvloeden door de tijdloze popmuziek uit de jaren 70 en creëert een geluid dat zich lastig laat vergelijken met de muziek van anderen, al komt het af en toe in de buurt van het eveneens door mij bewonderde The Love Bellow.

Vergeleken met zijn twee voorgangers is III een nog wat meer ingetogen plaat. De meeste songs op het album zijn voorzien van spaarzame akoestische klanken met hier en daar fraaie pianoaccenten maar verder zonder al te veel opsmuk. Het accent ligt daarom op de zang en op de songs en beiden zijn op III van hoog niveau. Wesley Schultz heeft een bijzonder stemgeluid en zingt op het nieuwe album van The Lumineers vol gevoel, terwijl de songs op het album, ondanks het sobere geluid, makkelijk overtuigen en even makkelijk blijven hangen.

De ingetogen songs vertellen mooie verhalen over verschillende personages die het leed in bakken krijgen aangedragen. Het voorziet de ingetogen songs op het album van extra lading en gevoel en dat laat je als luisteraar niet onberoerd. Iedere keer dat ik naar III luistert maakt het album meer indruk en iedere keer komen de songs van de band wat meer aan. The Lumineers zullen waarschijnlijk voor eeuwig worden geassocieerd met de meezinger Ho Hey, maar iedereen die het nieuwe album van de band om die reden laat liggen doet zichzelf flink tekort.

III is een donker album vol ruwe emotie en schoonheid dat na drie delen ook nog wat extra’s biedt, waaronder een hele fraaie versie van Leonard Cohen’s Democracy. Cleopatra, het vorige album van The Lumineers, noemde ik eerder al een album van bijna jaarlijstjesniveau. Dat jaarlijstjesniveau wordt op III 50 minuten lang gehaald en ik heb het idee dat de sobere songs van de Amerikaanse band nog lang niet zijn uitgegroeid. Erwin Zijleman

avatar van koosknook
De eerste twee platen van The Lumineers waren vervelend en, bij tijd en wijle, zelfs afstotend te noemen, met de single Hey Ho als fakkeldrager. Er was in mijn optiek weinig beleving te gewaren: Plastic Folk, zeg maar.
Op dit album is er veel meer beleving en zijn de composities sober gehouden, maar worden daardoor juist efficiënter. Niet alle nummer zijn in de roos, maar toch zeker wel de helft. Ik vind persoonlijk dat de zang er wel erg hard wordt in gezet. Maar ik moet daarbij wel aantekenen, dat dat, na enkele luisterbeurten, ook wel een speciaal effect geeft: Het effect van 'in your face'.
Ik vind dat een ieder die de band alleen beoordeeld op de singles van het eerste uur, deze band toch nog eens een kans moet geven, want dit album is toch wel andere koek!

avatar van Bartjeking
Ik heb hem maar eens even verhoogd. Gisteren in een ruk alle clips bekeken, zelden zoveel toegevoegde waarde meegemaakt door een visualisatie van een album. Erg goed gedaan. Dit album kun je dus bingewatchen.
Bij de laatste clip (salt and the sea) staat ook een mooie analyse over het verhaal dat dit album vertelt.

avatar van dion.ollie
Bartjeking schreef:

Vandaag ook tegenaan gelopen. Inderdaad een heel sterk verhaal. In mijn ogen wel essentieel om de nummers eerst te luisteren zonder beeld, want hoewel het beeld bij de tekst aansluit, ging dat laatste tijdens het kijken een beetje aan me voorbij.