Waste of Space Orchestra - Syntheosis (2019)

Finland
Metal / Rock
Label: Svart

1. Void Monolith (5:05)
  2. The Shamanic Vision (4:30)
  3. Seeker's Reflection (5:04)
  4. Journey to the Center of Mass (10:36)
  5. Wake Up the Possessor (8:38)
  6. Infinite Gate Opening (6:51)
  7. Vacuum Head (4:48)
  8. The Universal Eye (5:35)
  9. Syntheosis (13:02)
avatar van Don Cappuccino
In het kader van Roadburn 2018 schreven Oranssi Pazuzu en Dark Buddha Rising samen een muziekstuk onder de naam Waste of Space Orchestra voor eenmalige uitvoering. Ik was vorig jaar aanwezig bij deze uitvoering, een indrukwekkende ervaring. Toch was het ook behoorlijk veel om in één zitting te registreren, dus ik ben blij dat het stuk ook als een studioplaat is opgenomen.

Oranssi Pazuzu en Dark Buddha Rising behoren tot de beste en spannendste metalbands van dit moment. Syntheosis laat geen gemakzuchtige combinatie horen van de twee bands, maar brengt echt weer een nieuwe sound. Wel is het zo dat de sound het meeste richting Oranssi Pazuzu gaat: een flinke scheut krautrock en psychedelische rock. Daar waar Oranssi Pazuzu bij vlagen behoorlijk explosief uit de hoek kan komen, is deze plaat vooral een sluiper met een sporadische uitbarsting. Dat is een karakteristiek dat weer bij de sound van Dark Buddha Rising past, die altijd behoorlijk repetitief en hypnotiserend te werk gaan. Fantastische plaat!

avatar van Leeds
Don Cappuccino schreef:

Mooi verwoord Don. Zeer sterke plaat moet ik zeggen. Mijn score volgt nog.

avatar van namsaap
Wat geweldig dit! Intense, hypnotiserende en bezwerende muziek. Vanaf opener Void Monolith tot het fantastische Wake Up The Possessor is het een lange luistertrip dit alleen verstoord wordt doordat de LP omgedraaid dient te worden. Daarna ga het momentum even verloren op kant C maar met Syntheosis sluit het collectief af op een hoogtepunt.

Wat moet het een geweldige ervaring zijn geweest om dit werkstuk live te hebben mogen horen. Gelukkig kan ik met deze LP alsnog de schade een beetje inhalen. Ik ga gelijk ook maar eens in de discografie van Oranssi Pazuzu en Dark Buddha Rising duiken.

Score: 88/100

Poa
Wat een geniale vocalen hier; gorgelend, krijsend, kolkend, zwaar.

Seeker's Reflection is mokerhard. De tweede helft van het album vind ik een tikkeltje minder.