Adrian Borland - Lovefield (2019)

Label: Sounds Haarlem Likes Vinyl

1. Love = Fire (3:55)
  2. Under Your Black Sun (4:37)
  3. Yesterday's Fire (4:23)
  4. Eternal Something (4:12)
  5. Kingdom of the Night (4:09)
  6. Don't Let Go (5:06)
  7. Darkest Heart (4:01)
  8. Terminal (3:34)
  9. Across the Border (4:48)
  10. Baby Moon (5:07)
avatar van Alicia
Ik ken alleen The Lovefield Demos met een paar andere tracks, maar wel met o.a. Under Your Black Skin, Darkest Heart en Terminal, maar hier mis ik dan de nummers Coal , Scales of Love and Hate en Die Dunkle Macht pt.1.
Deze demo's zijn echter nooit officieel uitgebracht, maar als 'bootleg' altijd wel érgens te vinden.

Zijn deze demo's dan nu toch eindelijk officieel én geremasterd op cd en lp verschenen? Dat is mooi! Maar zo te zien met een iets andere tracklist dus.

Ik ben benieuwd!

Alicia schreef:

Ik ben benieuwd!

Wordt idd gereleased op record store day

avatar van Alicia
Opdat men hem nooit vergeten zal!
Weer een mooi eerbetoon aan Adrian Borland, wat mij betreft!

avatar van Chameleon Day
Vandaag meteen besteld. Uitgebracht door Sounds Haarlem. Geremastered. Maar kennelijk niet volledig, dwz er zijn meer Lovefield-demo's? Jammer dat die nummers hier dan weer niet op staan. Lovefield had overigens een band moeten worden, maar zover is het niet gekomen. Druk baasje, onze Adrian...

Waarom staat deze eigenlijk onder verzamel? The Amsterdam Tapes staat toch ook niet onder de verzamelalbums? Zou dit niet gewoon als een postuum regulier album aangemerkt moeten worden? Opnames stammen uit 1993 dacht ik.

RIP

Chameleon Day schreef:

Omdat discogs dit aangaf Adrian Borland | Discography & Songs | Discogs

avatar van Mjuman

Lijkt me een beetje kort door de bocht, dwz zonder enige toelichting op herkomst etc. Moet iemand naar kijken, ik niet nu - ga zo op bedevaart (naar de Jaarbeurs).

Chameleon Day schreef:

Dat weet ik niet. Dat weten waarschijnlijk alleen de luitjes die de originele tapes (of nu de rechten) in hun bezit hebben. Ik heb op Lovefield Demo's twaalf nummers staan, maar dat zijn allemaal matige mp3's en die wil ik heel graag vervangen, dus schaf ik de cd sowieso aan.
En... misschien zijn dat ook weer andere opnamen? Ik ben nog niet echt aan een min of meer 'een op een' vergelijk toegekomen.

avatar van Chameleon Day
Deze staat inmiddels ook op Spotify. Ik heb hem zelf nog niet beluisterd.

avatar van Alicia
Ik heb nog niet alle nummers op andere albums teruggevonden en dat gaat waarschijnlijk nu ook niet lukken, maar een verzamelalbum lijkt mij logischer omdat sommige nummers ook op andere albums te vinden zijn zoals Darkest Heart (The Amsterdam Tapes, eigenlijk al een verzameling oude demo's) en Baby Moon (5:00 AM).

Under Your Black Sun lijkt mij echt zo'n verloren parel... dit prachtige nummer ben ik in al die jaren nog nergens anders tegengekomen.

avatar van Chameleon Day
Ik wacht de ontvangst van de cd af. Daar zullen liner notes bij zitten die wellicht meer licht op dit project werpen. Maar als deze demo's een album hadden moeten worden - evenals de demo's destijds voor wat uiteindelijk is uitgebracht als The Amsterdam Tapes - dan zie ik niet in waarom dit geen postuum uitgebracht 'regulier album' zou kunnen zijn. Geldt toch ook voor The Amsterdam Tapes?

Ja... is ook zo.

avatar van Rainmachine
CD en LP vandaag ontvangen, op zich prima gedaan en mooi dat de nummers nu voor iedereen beschikbaar zijn. Degene die ze gemixed heeft had wel wat meer zorg aan de geluidskwaliteit kunnen besteden want de hoge tonen zijn er teveel uit gemixed waardoor het erg dof klinkt. Ik heb de bootleg opnames en die klinken veel frisser. Anyway, mooi initiatief en eerbetoon aan Adrian, ik had hem graag nog onder ons gehad want de man was begenadigd met een prachtige stem en kon de mooiste liedjes uit zijn muzikale hoed toveren. Ik zou er graag 4 sterren of hoger van maken maar de geluidskwaliteit doet mij toch wat lager stemmen.

Rainmachine schreef:

Adrian had inderdaad een hele fijne stem om naar te luisteren. Ik krijg er soms nóg kippenvel van. Het valt mij echter op dat deze uitgave via Spotify juist wel goed klinkt. De kwaliteit tussen de verschillende liedjes wisselt wel een beetje.

De liedjes zijn in ieder geval de moeite waard en dit is uiteraard weer zo'n absolute 'must have' voor de fans!

avatar van Chameleon Day
Geluidskwaliteit op Spotify is inderdaad gewoon goed.

avatar van Rainmachine
Het is ook niet slecht, ik vind het hoog te gecomprimeerd (vlak) klinken. Ik had er stiekem meer van verwacht denk ik, iets beter als gewoon goed... Maakt ook niet uit, ik ben blij dat het uitgebracht is en wens iedereen veel luisterplezier toe. Let wel ik bedoel de CD en LP, Spotify doe ik niet aan...

avatar van Chameleon Day
Geluidskwaliteit van de cd valt inderdaad tegen. Te weinig hoog in de mix. Best irritant eigenlijk. Jammer. Vreemd dat de geluidskwaliteit op Spotify beter lijkt...

avatar van Alicia
Ja, dat is zeker heel vreemd!

avatar van Rainmachine
Ja dat is zeker vreemd, ook omdat de "originele" demo's helder klinken, er zit zelfs wat ruis in van de tape. Ik heb toch het vermoeden dat ze de hoge tonen teveel weg gemixed hebben om de ruis eruit te krijgen. Dat zou dan wel betekenen dat ze dezelfde MP3 bestanden hebben gebruikt voor de mix. Waarom het op Spotify dan wel goed is en op CD niet, is heel bijzonder. De LP moet ik nog beluisteren...

Rainmachine schreef:

Jeetje, wie doet dat nou?!
Muziek van cd zou altijd beter moeten klinken dan Spotify als het goed is. Tenminste, dat is mijn ervaring. Dat hóór je op een goede installatie. Daarom koop ik meestal óf cd óf hi-res digitale albums en luister ik meest naar Spotify om eerst even iets te beluisteren. Een lp gebakken van dezelfde mp3's zal naar alle waarschijnlijkheid niet beter klinken dan de cd.

avatar van Rainmachine
Alicia, ik heb er geen antwoord op. Ik kan alleen maar constateren wat ik hoor. Ik had gehoopt op de goede originele opnames, de nummers zijn namelijk erg fraai en verdienen het zeker om uitgebracht te worden. Mijn hoop was dus gebaseerd op de originele hoge kwaliteitsdemo's van DAT naar CD met met een goede mastering. Ik hoor dat er helaas niet aan af. Borland was een behoorlijke perfectionist dus de originele opnames moeten gewoon van goede kwaliteit zijn zou je zeggen. Tenzij die er niet meer zijn en de al circulerende demo's zijn gebruikt en opgepoetst. Wie het weet mag het zeggen...

avatar van Alicia
Het is zeker zonde van al die mooie liedjes. Onbegrijpelijk dat men daar dan ook zoveel geld voor durft te vragen. Als je zelf deze mp3's al jaren hebt, zou het namelijk zó fijn zijn om toch ook ooit eens een betere kwaliteit te kunnen beluisteren. Inderdaad, als de originele opnamen nog werkelijk zouden bestaan. Ik hoop van wel natuurlijk.

Jean-Maurice
Vinden jullie het geluid zo tegenvallen? Staat nu op en het klinkt toch best goed. Op de binnenhoes staat dat het origineel werd opgenomen met een six-track cassetterecorder dan vind ik het geluid eigenlijk erg goed klinken. Je hoort duidelijk dat het gemasterd (Reinier Rietveld) is vind ik. Ben hier heel erg blij mee. Wat een geweldige liedjes! Het voelt een beetje als een nieuw album van The Sound. Ik kende de demo's nog niet.

avatar van Rainmachine
Als je demo's nog niet kende dan is het natuurlijk een hele leuke opsteker. Dat het voor jou voelt als een nieuw album van The Sound vind ik wat vreemd, het heeft voor mij alle kenmerken van een typische Borland solo-plaat. Ook spelen hier mensen op mee die ook op Beautiful Ammunition meespeelden. De sound van The Sound (ja,ja) had toch wel een andere muzikale handtekening, vooral door de inbreng van de andere leden (waarvoor hulde). De stem van Borland kan wel doen denken aan The Sound natuurlijk. Wat betreft de mastering, dat is IMHO slecht gedaan ik heb de CD nu op verschillende sets gedraaid en het blijft een dof en basserig gebeuren. Reinier Rietveld kan zich beter bezig houden met drummen, mastering is IMHO niet zijn forte. Zoals ik eerder al zei klonken de originele demo's helderder, misschien moet je die nog een keer op de kop tikken.

Jean-Maurice
Zo heeft iedereen toch een eigen beleving denk ik. Ik ben tevreden en blij met dit album en vind het geluid zeer geslaagd, het is natuurlijk geen officieel studio-album. Ik zal eens kijken of ik de originele demo's nog eens kan bemachtigen om te vergelijken.

avatar van Manfield
Hier heb ik al weer behoorlijk wat uren luisterplezier aan gehad. Enkele nummers waren me natuurlijk al bekend. Ik vind de toevoeging van dit album echt een verrijking; er staan enkele prachtige tracks op. Vooral Under Your Black Sun. Ik ben het daarin helemaal eens met Alicia. Wat een stem heeft Adrian toch en zijn voordracht is echt fantastisch.

Het album mag dan wel geen originelen uit 2019 bevatten, maar hoog op mijn jaarlijst komt dit album zeker.

DjFrankie (moderator)
Prima plaat, geen problemen met het geluid. Under Your Black Sun en Terminal mijn favorieten.

avatar van Chameleon Day
Is de Adrian Borland website uit de lucht? Weet Rainmachine daar wellicht meer van?

avatar van Rainmachine
Ja die is uit de lucht, ik heb daar na 20 jaar de stekker uit getrokken en deze komt ook niet weer online. Met het overlijden van Adrian's vader is voor mij de laatste directe link verdwenen en ik heb niets met de mensen die nu aan de touwtjes trekken en allerlei rare beslissingen nemen. Die mogen nu laten zien hoe het moet, dat kunnen ze volgens hen heel goed. Teveel egotripperij, ik heb het altijd gedaan voor de muziek en niet om zelf in de spotlight te staan. Ik heb de website doorgekoppeld naar de Facebook pagina dus het is niet helemaal verdwenen, ik ga er alleen zelf geen energie meer insteken en wil er verder ook helemaal niets meer mee te maken hebben. Ben zelf met Borland pensioen nu, nieuwe ronde en nieuwe kansen voor de nieuwe beheerders.

Gisteren deze plaat op vinyl aangeschaft. In het kader van Black Friday was deze met 50 % korting. En wat is het dan leuk het rode (!!) vinyl uit de binnenhoes te halen en deze op de platenspeler te leggen en langzaam de naald te laten zakken.
Ik was (en ben nog steeds) een fan van the Sound. De energie van deze band blijft voor mij prachtig. Ik heb daarna ook nog wel wat muziek van Adrian Borland aangeschaft, maar heeft me nooit zo geraakt dan vooral de eerste twee platen van the Sound. Dat blijft voor mij buitencategorie. Ik begrijp dat deze plaat na het Sound tijdperk en Adrian Borland and the Citizens is gemaakt, maar wel voor het eerste solo album. Met een band waarin ook Mark Hunitzer een belangrijke rol in had. Eigenlijk was de bedoeling dat Adrian Mark zou helpen bij zijn album, maar al snel ging het net andersom. Met deze 'band' moet er nog een aantal keer zijn opgetreden in Londen. Maar na een paar keer optreden was er een eerste zelfmoordpoging van Adrian, lijdend aan schizofrenie. De 'plaat' is opgenomen in Londen op een 6 sporen (cassette) recorder. Dat betekent inderdaad dat de geluidskwaliteit niet erg open klinkt. Maar al met al ben ik wat blij met deze aankoop. Het zijn prima Borland nummers. Borland is intussen wat ouder geworden, de rauwe kantjes zijn er wel wat af, zijn ziekte speelde misschien ook al mee. Al met al een mooi album, ik ken alle bootlegs niet die misschien beter klinken. Dus moet ik het hier mee doen en dat is zeker geen straf.

avatar van Alicia
Er komt weer een 'nieuw' album met de naam Lovefield uit. Ben benieuwd welke liedjes daarop staan.

Lovefield (Neon and Stone) (LP) | Record Store Day - recordstoreday.nl