Carly Rae Jepsen - Dedicated (2019)

Canada
Label: 604

1. Julien (3:54)
  2. No Drug Like Me (3:28)
  3. Now That I Found You (3:20)
  4. Want You in My Room (2:46)
  5. Everything He Needs (3:38)
  6. Happy Not Knowing (2:41)
  7. I'll Be Your Girl (2:58)
  8. Too Much (3:17)
  9. The Sound (2:51)
  10. Automatically in Love (3:33)
  11. Feels Right (2:43)

met Electric Guest

12. Right Words Wrong Time (3:20)
  13. Real Love (3:54)
  14. For Sure * (3:04)
  15. Party for One * (3:03)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Reikhalzend kijkt vast iedereen die een kaartje heeft voor Best Kept Secret uit naar het optreden van Carly Rae Jepsen. Wat dit popprinsesje komt doen op BKS is mij volstrekt onduidelijk, maar naast nummers van deze plaat gaat ze vast ook het ultra catchy Call Me Maybe spelen. En wie wordt daar nou niet vrolijk van

Rudi1984
Het zou voor mij de enige reden zijn om naar BKS te gaan. Als ik een uurkaartje kon kopen, deed ik het.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik ga ook zeker kijken hoor. De programmering in al het indiegeweld is echter opmerkelijk.

avatar van Arrie
Maartenn schreef:

Ja, toffe boeking! Oh je was sarcastisch?

Call Me Maybe heb ik nooit echt zo leuk gevonden, I Really Like You ook niet. Maar verder maakt Carly heerlijke popmuziek hoor. Moet gewoon kunnen op BKS!

Party for One heb ik al grijsgedraaid.

Dit gaat al meer richting Robyn op de singles afgaande. Zo waar aanhoorbaar, kan ik de boeking al iets beter begrijpen.

Julien

Rudi1984
Hij wil maar niet binnenkomen. Het klinkt zoals altijd wel lekker, maar vooralsnog mis ik iets wat die vorige zo onweerstaanbaar maakte.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Carly Rae Jepsen - Dedicated - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Carly Rae Jepsen - Dedicated
Madonna deed de afgelopen week publiek troonafstand, maar gelukkig staat Carly Rae Jepsen klaar als nieuwe Queen of Pop

Je moet er van houden, maar als je er van houdt zijn de perfecte popalbums van Carly Rae Jepsen albums om in de gaten te houden. E-MO-TION werd eind 2015 terecht overladen met positieve recensies en ook het nu verschenen Dedicated is een heel goed popalbum. Carly Rae Jepsen werkte dit keer met meer dan 20 (!) producers, maar houdt zelf de regie op een album dat binnen de pop een breed spectrum verkent. De ene keer gaat de Canadese terug naar de jaren 70 en 80, de volgende keer staat ze met beide benen in het heden. Alles is even knap gemaakt, met de prima zang en de persoonlijkheid van Carly Rae Jepsen als bonus. Krachtvoer voor de liefhebber van pure pop.

Muziekliefhebbers die niet zijn uitgerust met een zwak voor goed gemaakte popmuziek kunnen na het lezen van deze zin direct afhaken, terwijl muziekliefhebbers met dit zwak juist de oren en ogen moeten spitsen. Vandaag gaat immers alle aandacht uit naar de Canadese Carly Rae Jepsen.

Deze Carly Rae Jepsen debuteerde in 2008 als jonge twintiger nog weinig succesvol, maar leverde in 2012 het zeer succesvolle Kiss af. Kiss dankte het wereldwijde succes vooral aan de wereldhit Call Me Maybe, maar was verder geen heel opzienbarend album, al was de belofte wel te horen.

Het aan het eind van 2015 verschenen E-MO-TION was wat mij betreft wel een opzienbarend album en maakte de belofte meer dan waar. Dat was deels de verdienste van een heel legioen aan hippe producers, maar de Canadese muzikante slaagde er wat mij betreft ook in om een eigen stempel op haar songs te drukken.

E-MO-TION stond vol met bijzonder lekker in het gehoor liggende popliedjes die de perfectie in het genre benaderden. Het waren ook nog eens popliedjes die niet alleen in het heden stonden, maar ook teruggrepen op aanstekelijke popmuziek uit de jaren 80 en Europese elektronische popmuziek uit de late jaren 90 en vroege jaren 00 (met Robyn als hoorbaar voorbeeld), terwijl Carly Rae Jepsen ook in tekstueel opzicht een persoonlijk tintje aan haar songs wist toe te voegen.

Bijna drieënhalf jaar na E-MO-TION is een een nieuw album, Dedicated, dat de lijn van zijn voorganger doortrekt. Om te genieten van het nieuwe album van de Canadese muzikante is een zwak voor pure pop zoals gezegd een vereiste, maar ook het ontbreken van een allergie voor een dichtgesmeerde en opgepoetste productie is een voorwaarde voor het kunnen genieten van het nieuwe album van de Canadese muzikante.

Ik ben zelf niet vies van pure pop en kan het af en toe wel waarderen als producers een grote en zeer goed gevulde trukendoos open trekken. Het gebeurt absoluut op Dedicated, dat werd gemaakt met meer dan 20 (!) verschillende producers. De meeste van deze producers duiken slechts in een van de 15 tracks op het album op en moeten in de meeste gevallen de credits nog delen ook. Alle reden dus om stevig uit te pakken en dat is te horen.

Dedicated is een stevig geproduceerd album en het is een album dat meerdere kanten op schiet. Invloeden uit de jaren 80 zijn net wat minder nadrukkelijk aanwezig dan op E-MO-TION, terwijl modernere elektronische popmuziek aan terrein heeft gewonnen. Hier laat Carly Rae Jepsen het niet bij, want ze sleept er ook wat jaren 70 disco bij en vindt bovendien aansluiting bij de popprinsessen van het moment.

Het knappe is dat ze ook dit keer buiten de lijntjes weet te kleuren. Dedicated heeft een aantal funky uitstapjes, biedt hier en daar ruimte aan een onverwacht instrument (als een saxofoon) en kan stuwende elektronische popmuziek moeiteloos afwisselen met buitengewoon lichtvoetige kauwgomballen pop, die herinnert aan Cyndi Lauper.

Over één ding heb ik het nog helemaal niet gehad en dat is over de zang van Carly Rae Jepsen. Die zang is prima. De Canadese muzikante kan in 1001 genres uit de voeten en trekt uiteindelijk vrijwel alle songs op het album over de streep. Of ik er heel vaak na ga luisteren weet ik niet, maar als ik behoefte heb aan goedgemaakte en in artistiek opzicht net wat interessantere hedendaagse popmuziek, weet ik Dedicated van Carly Rae Jepsen zeker te vinden. Erwin Zijleman

Rudi1984 schreef:

Ik geef het op. Flinke teleurstelling helaas na het heerlijke Emotion. Het is allemaal zo gezichtsloos; geen enkel nummer blijft hangen.

avatar van Ataloona
En toch zijn liedjes als Happy Not Knowing, Real Love en Feels Right regelrechte bangers in de trand van Your Type, Run Away with Me, Warm Blood en Fever. Na een aantal luisterbeurten sprankt de catchyness er wel weer vanaf, al is het geheel niet zo goed als Emotion (sides A en B).

Vind 'm ook vooralsnog wat minder dan die geweldige voorganger, maar dat kan ook een kwestie van indalen zijn. De singles vind ik bijvoorbeeld allemaal meer dan goed. Happy Not Knowing en Feels Right zijn ook lekker, inderdaad. Ik wil daar ook nog wel Automatically In Love aan toevoegen: erg fijn.

avatar van MIAB
Dit album heeft even tijd nodig, maar is niet zo fijn als de voorganger. 3,5*