Swimming Tapes - Morningside (2019)

Label: Hand in Hive

1. Passing Ships (3:06)
  2. It Gets Old (3:50)
  3. See It Out (4:22)
  4. Mirador (2:50)
  5. Out of Line (3:17)
  6. 10.05.17 (0:38)
  7. Silhouette (3:19)
  8. Say It Isn't So (5:11)
  9. Pyrenees (2:23)
  10. Keep Her Closer (3:37)
  11. In the New Year (3:20)
avatar van blur8
Ken meerdere Britse band(jes) die songs schrijven met rustgevend gitaargepingel: Ten Fé, Leif Erikson, Seafret, bijvoorbeeld. Swimming Tapes is de ergste in deze soort DreamPop. Ze zijn met zn vijfen (!) en spelen met 4 gitaren, die nergens uit de band springen en er wordt meerstemmig zo harmonieus mogelijk gezongen. En nu komt het: vindt het prachtig. Geloof direct dat bij een vluchtige beluistering snel wordt doorgeskipt naar wat meer sturm’n’drang, Heb het effe wat meer tijd gegeven en dat loont; op het juiste moment van de avond bevalt dit super fijn.

Er zijn al 2 Ep’s die natuurlijk door niemand zijn opgevallen en nu komt er een album . Benieuwd wat dat gaat opleveren, want de 2 vooruitgeschoven songs (Passing Ships & Pyrenees) zijn direct het beste so far, naar buiten gebracht. Precies de muziek waar ik nu effe behoefte aan heb.

avatar van blur8
Na de worsteling met het album van theNational was ik zoooo toe aan gewoon 'n echt fijne luisterervaring.
De Swimming Tapes komen precies op het juiste moment aanwaaien.

Het zijn 10 zalvende juweeltjes, maar de meest subtielste track is : Say It Isn't So

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Singles klinken erg fijn. Vrolijke indie rock/pop die mij meteen erg doet denken aan Real Estate. Deze gaat in de playlist voor de zomervakantie in Toscane, daar zal hij vast goed tot zijn recht komen

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Swimming Tapes - Morningside - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Swimming Tapes - Morningside
Natuurlijk klinkt Morningside van Swimming Tapes hopeloos zoet, braaf, zwoel en zorgeloos, maar beluister het album op het juiste moment en je wilt niet meer zonder

Puur toeval dat ik het debuut van de Britse band Swimming Tapes juist op een prachtige zomerdag uit de speakers liet komen. Op zo’n mooie zomerdag zijn de zonnige en zorgeloze klanken van de band vrijwel onweerstaanbaar. Het zijn klanken die keurig of zelfs braaf binnen de lijntjes kleuren, maar het zijn ook klanken die herinneren aan een aantal onweerstaanbare bands uit het verleden. En luister net wat beter en je hoort dat er niets mis is met de prachtige gitaarlijnen, zachte zang en songs die de zomer omarmen. De zomer kan in Nederland zomaar weer verdwijnen, maar met dit album uit de speakers weet je direct weer hoe het voelt.

Morningside van de Britse band Swimming Tapes is zo’n album dat 9 van de 10 keer of misschien zelfs wel 99 van de 100 keer geruisloos aan mij voorbij zal gaan. De gitaarpop van de Britse band is aangenaam, maar zal vaak het ene oor in en het andere oor weer uit gaan.

Ik beluisterde het album echter op een lome zondagmiddag waarop de temperatuur zomaar opeens opliep tot 30 graden. Op deze warme en lome zondag was het debuut van Swimming Tapes precies wat ik nodig had en sindsdien heb ik een enorm zwak voor dit album.

Swimming Tapes is zoals gezegd een band uit Londen en het is een band die zonnige en zorgeloze gitaarpop maakt. De band versierde de covers van haar eerdere EP’s met beelden van zomerse stranden en ook de cover van het debuut van de band heeft iets zomers. Het zijn beelden die perfect passen bij de muziek van de band.

Morningside staat vol met ingetogen gitaarpop die bestaat uit meerdere lagen gitaarakkoorden, een subtiele ritmesectie, fluisterzachte zang en hier en daar wat aan Westcoast pop herinnerende koortjes of een beetje elektronica. Het is muziek die nauwkeurig binnen de lijntjes kleurt en op veel dagen wat braaf en zoet zal klinken, maar op een broeierige zomerdag wil je echt niets liever dan dit.

Het doet wel wat denken aan bands als Real Estate en The Shins, maar het debuut van Swimming Tapes herinnert ook aan een Britse band als Travis (met name de dromerige tracks op The Man Who) of uit een nog verder verleden aan bands als The La’s en Aztec Camera, stuk voor stuk bands die ik hoog heb zitten. Verder doet Morningside me flink denken aan een van mijn ‘guilty pleasures’ uit de jaren 80, No Sense Of Sin van The Lotus Eaters, maar ik hoor ook flink wat van The Beach Boys en Belle & Sebastian om nog maar eens twee namen te noemen.

Ook Morningside van Swimming Tapes wilde ik in eerste instantie omarmen als ‘guilty pleasure’ tot ik me begon af te vragen wat er in artistiek opzicht nu precies mis is met de muziek van de band uit Londen. Niets, was uiteindelijk mijn conclusie. Natuurlijk klinkt het debuut van de Britse band honingzoet en klinken de meeste songs op het debuut bijna naïef zorgeloos, maar wat is er mis met een roze bril wanneer het leven je toelacht?

De gitaarlijnen op het album zijn al even zonnig en helder en roepen hier en daar wel wat herinneringen op aan de dreampop, maar het zijn ook de gitaarlijnen die de muziek van Britse en Amerikaanse bands uit het verleden zo onweerstaanbaar maakten.

Af en toe hoop je dat de muzikanten van de band even uit hun rol vallen, maar Morningside blijft maar vertroetelen met honingzoete klanken en zorgt ervoor dat de zomer nog even in je bol blijft. 11 songs, 35 minuten en het is afgelopen. In die 35 minuten heb je alleen maar gedacht aan luieren in de zon en hoop je dat de zomer nooit meer voorbij gaat. De zomerse temperaturen van het afgelopen weekend waren zo weer verdwenen, maar met Morningside van Swimming Tapes hou ik de zomer nog even vast. Erwin Zijleman

avatar van blur8
Nu we behoefte hebben aan zo relext mogelijke zomerse begeleiding nog even de Simming Tapes onder de aandacht.
Het intro van Say It Isnt So kan niet lang genoeg duren.
Magistraal, zal wel niet de juiste benaming zijn, maar dat is het wel.

avatar van Premonition
Christopher Cross begeleidt door The Church van circa Heyday, was mijn eerste gedachte, toen ik dit hoorde. Aangename pop dat soms neigt naar West Coast en dan weer naar Shoegaze en hoor er soms zelfs The Durutti Column in.
Bij deze tropische temperaturen passende (achtergrond)muziek, maar of ik dit in de herfst ook opzet?

avatar van FoolsGold
De laatste tijd ontzettend verslaafd geraakt aan dit bandje. Hele fijne catchy zomerse riedeltjes.

avatar van FoolsGold
Mausie schreef:

Real Estate was ook de eerste band die in mij opkwam.

avatar van blur8
Met dat subtiele verschil dat voor mijn oren Real estate erg gemiddeld blijft. en ik van swimming tapes elke keer opnieuw een warm zomers gevoel krijg.

Je hebt moeilijke, doordringende muziek, en er bestaat ook zoiets als gemakzuchtige, saaie muziek. Swimming Tapes lijkt op dat laatste begrip patent te hebben, en er een super lichte variant daarvan op de markt gebracht te hebben. Morningside is een niks aan de hand plaat. Alsof de vijf leden in de ochtend genieten van de eerste opkomende zonnestralen, en bewegingloos op die plek blijven staren, totdat uren later de zon weer onder gaat. In de speeltijd van ruim een half uur gebeurt er vrijwel niets. Deze zinloze ervaring komt nog het dichtste in de richting van een filosofisch consulent van twee zwaar onder invloed zijnde studenten. De enige weg die deze jongeren lijken af te leggen is van de bank tot aan de koelkast, en weer terug. Met een biertje in de hand kijken of er iets gebeurd.

En toch luistert het allemaal prima weg. Natuurlijk is er in deze dreampop plaats voor zwevende gitaargolven die de ruimte aangenaam bevolken. Morningside ademt het gevoel uit van thuis komen. Na een drukke werkdag schoenen uit, en met de beentjes op de bank. Een warme kop thee, en verder tot rust komen. Niks avontuurlijks, maar eerder met een mediterende werking. Het uit Londen afkomstige vijftal laat hun geheimen de eerste paar luisterbeurten nog geconserveerd rond dwalen in vrolijk verpakte liedjes. Pas dan ontdek je de schoonheid van het sterk door de jaren tachtig new wave georiënteerde gitaarspel. Het suffe karakter maakt plaats voor innerlijke warmte. De eenvoud is meer schijn, en daaronder zitten genoeg lagen die zo perfect in elkaar over gaan, waardoor er een natuurlijke sound ontstaat. Morningside is de onschuld van een kleuter, die elke belevenis als iets nieuws ervaart. Waar een volwassene gejaagd door het leven gaat, wordt hier stil gestaan bij elke kleine subtiele verandering.

Eigenlijk zouden er meer bands als Swimming Tapes moeten zijn. Vergeet de haastige skip maatschappij, en wordt gedwongen om je meer te richten op het bezinnige tijdloze. Het is juist niet nostalgie waar hiervan sprake is, het is meer een vorm van stil blijven staan in het heden, de omgeving in je opnemen, een plek geven, en vol zekerheid de volgende stap durven zetten. Ondanks deze aangename bewustwording blijft het een plaat welke erg gemakkelijker verteerbaar is. Uiteindelijk verlang je naar het kauwen en proeven van voedzame stukken, niet in een fijn gepureerde hap slik weg maaltijd.

Swimming Tapes - Morningside | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com