FEET - What's Inside Is More Than Just Ham (2019)

Rock / Pop
Label: Clapped

1. Good Richard's Crash Landing (4:18)
  2. Ad Blue (3:49)
  3. English Weather (3:25)
  4. Petty Thieving (4:01)
  5. Outer Rim (2:29)
  6. Dogwalking (3:41)
  7. Chalet 47 (3:43)
  8. Axe Man (3:24)
  9. What's Inside Is More Than Just Ham (4:12)
  10. Wiggy Pop (2:40)
avatar van blur8
Zelf omschrijven zich influenced by Zappa, Pavement, ChiliPeppers, Libertines. Allemaal onzin.
Gewoon the Jam & een vrolijke Blur, inclusief lullige koortjes, Maar ook met scherp Gitaargeweld.
Ik zeg hardop JA. Dat is slechts gebaseerd op 2 beschikbare songs en een ouder EP-tje, maar ik weet genoeg.

avatar van blur8
releasedatum verschoven naar 4 oktober. Jammer... 'k wacht wel effe.
Nieuwe single Outer Rim verhoogd de verwachtingen nog maar een keer

avatar van Lura
Hoe grillig het weer in Engeland kan zijn, bleek maar weer eens de afgelopen week tijdens het wereldkampioenschap wielrennen in Yorkshire.

Hetzelfde gaat op voor de liedjes op het debuutalbum What’s Inside Is More Than Just Ham van de groep FEET. Deze jonge honden, die barsten van de energie, scheppen er een genoegen in om hun liedjes te voorzien van de nodige tempowisselingen.

Deze voormalige studenten aan de Universiteit van Coventry besloten op 30 januari 2016 voor de lol een bandje te beginnen. Tot hun grote verbazing hadden ze eind 2017 meteen succes met hun 7 inch Petty Thieving/Macho Macho. Petty Thieving is trouwens terug te vinden op hun debuut.

In het persbericht wordt hun muziek omschreven als Britpop meets indie-punk en wordt gesteld dat ze beïnvloed worden door Shame, Parquets Courts en Blur. Maar ik hoor ook bijvoorbeeld invloeden van The Jam en The Clash. Wie goed luistert hoort ook invloeden uit andere genres, zoals bijvoorbeeld uit de Braziliaanse muziek in Chalet 47 tot aan doowop invloeden in het titelnummer.

Overigens komt het Engelse weer te sprake in English Weather. In het refrein zingen ze “You better pack an umbrella.”. Voor hun muzikale carrière lijken ze die paraplu niet nodig te hebben, want ik zie een zeer zonnige toekomst in het verschiet. Eerder dit jaar waren ze reeds te zien op Eurosonic, ik verwacht niet dat het lang gaat duren voordat dit energieke gezelschap hier de podia opnieuw onveilig gaat maken.

avatar van blur8
Yes Yes Yes. Geheel eens Lura. Ook mijn hoge verwachting is zeer positief ingevuld. Super geïnspireerd gezongen, overal lekkere gitaarrifs en regelmatig ontregelende tempowisselingen of BritPop vreemde genre flirts, De smeltkroes aan verwijzingen is zo creatief gehusseld dat ik er alleen maar vrolijk van wordt.

Het is een onvervalst 10 out of 10 album, ondanks het hergebruik van het bijna 2 jaar oude Petty Thieving. Maar omdat de nieuwe studio-opname ook nog eens 'n verbetering is, vergeef ik ze. Want kan me goed voorstellen dat nog langer wachten met een debuutalbum niet meer kon. En dat daardoor mijn verwachting op een lange track met een zwaar ontsporend epos niet is ingewisseld, maakt voor dit album ook nix uit.
Ga heel erg uitkijken naar de eerste liveconfrontatie.

"live" .......
Dinsdag 3 december in Paradiso-Up.

avatar van blur8
Door optreden nog meer overtuigd dat FEET aan de vooravond staat van grotere dingen.

Het was bij dit Londons 5-tal een vrolijke boel in Paradiso. De smeltkoes aan indie-Britpop, rock, vlarden latin kwam met een tomeloze energie vanaf het podium. Van de 3 gitaristen maakt vooral Nhs indruk door elke tempowisseling te voorzien van de meest idiote dansjes.

Ook de rustige tracks zoals Dogwalking en Charlet47 krijgen een veneinige livekick mee die bewijst dat FEET mijn band is. De aanstekende energie vanaf het podium vraagt om beantwoord te worden. En met de finale, PettyThieving en Outer Rim was het feest compleet.

In mn jaarlijst 2019 staat FEET zeer verdient in de top 3.

De Britten hebben een gevoel van humor waarin de nodige zelfspot verborgen zit. Vaak staat hierin het leven van de gewone man centraal, en weten ze het op een gentlemen achtige manier te verpakken. Veel minder plat dan hun Amerikaanse variant, met goed doordachte grappen. Zelfs bij de als maar voortdurende Brexit klucht is er in het parlement ruimte voor een lolletje. Juist de typische zelfspot getuigd van een hardheid die te relativeren is in het dagelijkse leven.

Ook in de muziek zijn er tig voorbeelden te vinden die dit op een aangename manier weten te combineren, zo waren de heren van The Kinks, Madness, Pulp, Kaizer Chiefs en Blur daar meester in. Het uit Coventry afkomstige FEET bezit die kwaliteit (nog) niet, ondanks de geslaagde parodie op het kenmerkende Engelse ontbijt, welke centraal staat op de albumhoes van What’s Inside Is More Than Just Ham. De hamvraag is (om maar in het flauwe thema te blijven) of FEET een goede plaat heeft afgeleverd?

Natuurlijk hebben ze dat! Al is deze op geen enkel vlak origineel te noemen. Zelf gun ik elke band de kans om hun eigenheid te bewijzen. Iedereen is beïnvloed door andere acts, het mooie is om hiermee aan de slag te gaan om te komen tot een eigen sound. FEET heeft op dat vlak totaal geen moeite genomen. Nogmaals, ik vermijd het liever, maar ik kan niet anders dan concluderen dat dit wel een behoorlijke rip-off van Blur is. We gaan terug naar 1995, en we draaien de albums Parklife en The Great Escape helemaal grijs.

Wat is het hilarisch om Blur niet te noemen bij de grote voorbeelden en interesses. Frontman Jeep ademt in alles Damon Albarn uit. Ik verwacht zelfs dat hun voeten hetzelfde zullen ruiken. Ook de achtergrondkoortjes zijn letterlijk en figuurlijk geknipt en geplakt. Met moeite kan ik dit gegeven los laten. En toch staat er dus geen slechte song op de plaat. Het is allemaal zo strak, catchy en punky, en het luistert heerlijk weg. Met net een tikkeltje steviger rockwerk wordt een poging ondernomen om er een eigen draai aan te geven, maar ze raken hierdoor alleen meer verstrikt in hun eigen camouflagenet.

Laten we reëel zijn, er is buiten de Britpop wel wat ruimte voor retro dansinvloeden in de discosong Ad Blue. De veelzijdigheid die op de plaat vrijwel ontbreekt, is er dus wel. Zo sterk zijn bassist Oli en drummer Hookings op elkaar ingespeeld. Die basis staat hier absoluut als een huis. English Weather heeft het dromerige van de Madchester rage, en bij Axe Man is ergens de funkende postpunk uit de jaren tachtig terug te vinden. Het zal in het thuisland met gemak de nieuwe hype kunnen worden, maar hier ligt What’s Inside Is More Than Just Ham wat zwaar en ongezouten op de maag. Geef de peper even door alstublieft.

FEET - What's Inside Is More Than Just Ham | Rock | Written in Music - writteninmusic.com