The Fading Collection - Interactive Family Radio (2003)

Electronic / Pop
Label: BoyGirl

1. Grief (4:59)
  2. Blood Red My Shovel (4:25)
  3. Strangers (5:58)
  4. Try (5:36)
  5. Eulogy (4:15)
  6. The Prince (4:50)
  7. Tired & Bored (5:18)
  8. Reverse Psychology (2:01)
  9. Nightmare (5:33)
  10. Black Boxes (5:43)
  11. Space (5:20)
  12. Quiet Amplifier (4:12)
avatar van Onderhond
Bij gebrek aan deftige benaming staat het hier onder avant-garde/pop, maar het is dus feitelijk gewoon Trip-Hop. Een genre dat ik ben beginnen appreciëren door het aanschaffen van Lamb - What Sound (impulsieve aankoop). The Fading Collection is een gelijkaardig duo, komende van Seattle, maar met een ietwat andere sound (ivm Lamb zijn de jazz/dnb invloeden heel wat minder). Een soort van samplematige benadering van pop, waar een extreme controle over de muziek wordt tentoongepreid, ipv een zanglijn over wat muziekinstrumenten eronder.

De openingstrack zet de standaard, met een LPachtige klank, twee zangkanalen (afzonderlijk bewerkt), nogal ongewone compositie met naar het einde toe een complete switch in toon (van donker naar hemels, met Sarah McCulloch's prachtige stem en zweverige strings, en een sample van een geweer dat geladen wordt). De tracks blijven lekker zwoel en donker, zanglijnen blijven zich opstapelen (in Strangers zingt McCulloch met zichzelf en daarboven nog een mannenstem), en de nummers barsten van de leuke, onorthodoxe samples. Het eerste deel van het album bevat allemaal kwalitatieve tracks, maar de uitschieters bevinden zich op het tweede deel. "Tired and Bored" begint met een heerlijk upgefuckte zanglijn, lekkere delay op de stem, en een schattig melodietje in schril contrast met de tekst. Een cute chill nummertje. "Nightmare en "Reverse Psychology" behoren ook tot de betere tracks, maar het hoogtepunt van de CD is ongetwijfeld "Black Boxes", met daarna "Space".

"Black Boxes" brengt een combinatie van accoustische gitaar met een electronic deuntje, een resem aan stemvervormingen. Niet het meest complexe nummer, maar wel het nummer waar de zanglijnen het best als instrument gebruikt worden. Klanken worden vervormd en misbruikt, en de stemklank wordt gepromoveerd tot volwaardig instrument. Iets wat in bijna alle "songs" genegeerd wordt, en waar de zangstem meestal als heilig en onraakbaar beschouwd wordt. "Space" is de slow van het album, en is dan ook effectief slow. Een nummer dat zich voor mijn part best kan meten met Gorecki, al is het maar omdat McCulloch's stem allesverwoestend engelachtig is. Een nummer om helemaal bij weg te smelten, en in romantisch gezelschap een uiterst manipulatieve track . "Quiet Amplifier" is de perfecte afsluiter van het album, een lekkere uitboltrack die je voldaan achterlaat.

Een woordje over de teksten moet ik jullie schuldig blijven, al kan ik wel zeggen dat zelfs al lees je ze na in't boekje, je er niet echt wijs uit wordt. Misschien dat de poëten onder ons er extra waarde in kunnen vinden, maar ik neem ruim genoegen met de muzikale kant van de zaak. 5* voor een prachtig album.

website : hier
samples van alle tracks : hier

avatar van Jordy
Samples klinken erg gedateerd. Voegt dit nog iets toe aan de triphop-lading van halverwege jaren '90? Maar goed ben toch geïnteresseerd, maar 's helemaal luisteren

avatar van Onderhond
Hangt er vanaf wat jij bedoelt met 'die triphop lading'. Als je het hebt over Portishead, Massive Attack en andere soortgelijke muziek, vind ik dit minstens een paar niveau's hoger. Al zal het ook wel grotendeels afhangen van de zangeres in kwestie. Bij Portishead was dat een doorn in't oog.

avatar van tovenaar
Wauw, wát een ontdekking! Thanks Onderhond!

Wat een ontzettend warm, strak geproduceerd, kippenvel bezorgend album is dit. Één van de hoogtepunten is de opening van Tired & Bored, mooi geknipt en geplakt waardoor de stemmen een nog grotere meerwaarde krijgen (fucking fucking papercuts!). Ook de momenten waarop de stemmen distorted worden (Reverse Psychology) blijft het nog beheerst, the way I like it. Dit album heeft me de laatste tijd behoorlijk veel kippenvel bezorgd... lap! 5 sterren . Black Boxes is ook al zo'n gevoelig nummer... damn.

Snel het andere album ook maar gekocht via de website, ben benieuwd of het net zo sterk is!

avatar van Onderhond
Tja, als je OMR en een Tara King kan appreciëren, kan je eigenlijk weinig fout doen met TFC. Maar die 5*

avatar van Goodfella
..dan ga ik niet meer dwarsliggen natuurlijk

Denk dé mooiste triphopplaat die ik ken. Geweldig volle nummers, ongelofelijk sfeervol gefilterde en gelaagde zang.. dé cd om vanaf je balkon of het strand een zomerse mensenmassa in te pompen. In het genre sowieso een vette 5*, maar ik heb d'r verder werkelijk níets op aan te merken. Hurrah!

avatar van Onderhond
Nog meer . Jammer dat het enthousiasme zo weinig aanstekelijk blijkt

avatar van BoordAppel
Ik ben ook al enthousiast gemaakt. Heb het nog niet helemaal beluisterd maar wat ik hoorde klonk erg goed. Neemt niet weg dat ik lekker wél dwars ga liggen . Zal wel op een 4 of 4,5 uitkomen.

Gelukkig zijn de laatste nummers de beste, dus zal het wel een 4.5* worden

Wat haal jij er trouwens als favoriet uit Goodfella ?

avatar van Goodfella
The Prince is alleen vanwege het bloedstollende refrein (dat ik overigens nauwelijks versta) onvoorstelbaar mooi. "Nooo I think I'm fine..." .. opvallend genoeg nog geen één keer genoemd hier.

Tired & Bored is uiteraard hét bewijs dat dit allesbehalve gedateerd is (cd al beluisterd, Jordy? ), heerlijk verknipt zanglijntje. En Space is gewoon lief

Maar eigenlijk zou ik vooral willen zeggen dat ik het als geheel vooral heel erg mooi vind

avatar van BoordAppel
Wat heeft die zangers een mooi stemgeluid zeg, echt prachtig. Ze vult de muziek erg goed aan. Omdat ik me nooit echt verdiept heb in het triphop genre kan ik niet goed beoordelen of dit allemaal erg origineel is. Kan er wel wat Massive Attack in herkennen en zelfs Nine Inch Nails. Maar who cares als het allemaal goed klinkt? Ik niet in ieder geval.

The Prince vind ik ook het mooiste nummer op het album. De rest is allemaal erg goed maar er springt verder nog niet iets echt uit, dus laat ik het voorlopig maar bij een 4.

avatar van Onderhond
Ben nu voor de eerste keer Mezzanine aan't luisteren. Persoonlijk zie ik maar weinig overeenkomsten. Dit album vind ik een pak muzikaler, minder dof en beteuterd. Of kan ik maar beter een ander Massive Attack album gaan luisteren ?

Goodfella schreef:

cd al beluisterd, Jordy?

Kan 'm helaas niet vinden

avatar van Jordy
Klinkt toch wel erg goed, het spul op hun website. Zal het album bestellen wanneer dat weer kan.

avatar van Jordy
Ik ga helaas niet helemaal mee in de feestvreugde bij dit album.

Het doet me allemaal nogal aan als huisvrouwentriphop. Muziek waarbij elk scherp kantje weggeschuurd is. De beats, scratches en samples zitten er wel in, maar zijn zo in de verte weggemixt dat er vaak alleen maar een kleurloze brei overblijft.

Het zelfde geld een beetje voor het vocale deel. Weinig bijzondere zangeres met een veel te "lief" stemmetje, weinig bijzondere teksten, en het kleine beetje gevoel wordt totaal weggeproduceerd door bijna geen zangpartij onaangeraakt te laten, er lijkt weinig vertrouwen in de songs te zijn.

Goede nummers zijn dingen als Reverse Psychology waar de muziek wél wat scherper durft te zijn, en bv. The Prince (prachtig nummer) dat op zichzelf gewoon een erg sterke song is.

een krappe 3*

avatar van Jordy
Ik zou hier persoonlijk overigens gewoon "electronic/pop" als genre zetten

wat er nu ook staat

Klinkt erg mooi allemaal: alleen is mijn vraag of dit nog ergens te krijgen is (behalve via de site van de band)???

aERodynamIC schreef:

Tweedehands bij mij

avatar van VanDeGriend
Mijn gebruikelijke reflex bij een album dat zich mag verheugen in een positieve waardering van vriend Onderhond, dient hier onderdrukt te worden. Dit lijkt zowaar een mooi album te zijn met muziek . Wat is je prijs Jordy ?

avatar van Onderhond
Tja, ik ben nu eenmaal niet verantwoordelijk voor de karikatuur die door sommigen van mij gemaakt wordt.

avatar van VanDeGriend
Fair enough. Heb m besteld evenals de twee andere releases van de band. Tevens gelijk een bandje dat ALU heet besteld, puur op aanbeveling van de site. Wie niet waagt wie niet wint. Iemand ooit van gehoord ? Schijnt mix tussen Massive Attack en Tori Amos te zijn, al is de zang op eerste gehoor meer te vergelijken met die van Anneke van Giersbergen van het, stylistisch verder niet verwante, the Gathering.

avatar van Onderhond
Voor mij ook een nieuwe naam. Maar voor meer van dit soort werk kan je misschien Tara King Th en OMR een keertje proberen. Al vind ik het steeds erg moeilijk om trip-hop aan te raden, aangezien het bij mij ook vaak erg hit or miss is.

avatar van VanDeGriend
Trip-hop lijkt soms inderdaad een genre met twee gezichten, of heel spannend of vervelend obligaat. Toch veel mooie dingen in gehoord dus ga je tips zeker uitproberen.

Overigens is CD Baby waar ik deze cd heb besteld, een leuke site om onafhankelijke artiesten te ontdekken. Je typt een door jou bewonderde "grote naam" in en je krijgt suggesties welke onbekende artiesten je mogelijk leuk zou kunnen vinden. En niet al te duur. Dit album van Fading Collection was 12 dollartjes al is het handig direct wat meer te bestellen om verzendkosten acceptabel te houden.

avatar van VanDeGriend
Reeds na eerste beluistering kan ik enige mate van euforie niet helemaal onderdrukken. Voorzichtigheid is vooralsnog echter geboden daar ik nog geen zicht heb op een eventuele nasmaak na diverse luistersessies. De vooruitzichten zijn echter prima

avatar van bonothecat
Prachtige tip uit de top 10 van Onderhond. Het doet mij heel erg denken aan Lamb. Misschien moet ik me toch maar eens gaan storten op wat meer luisterbare muziek van onze Belgische vriend

avatar van doornappel
super goede plaat, heerlijke trip-hop! erg nieuwsgierig naar de overige albums!

Schitterende plaat inderdaad. Wat een lekker tempo, wat een heerlijke stem van de zangeres en wat een leuk geklooi met sampletjes. Erg blij met de ontdekking van The Fading Collection. En CD-Baby is zeker een leuke site met geweldig goede service. Dus bestellen die hap!

Het wordt eens tijd deze te verhogen naar 5*, want ik luister hem regelmatig en vind ieder nummer erg fijn.

avatar van doornappel
'erg fijn' jando? pak je roze teddy en klim op je stapelbed! =8-)