Bastille - Doom Days (2019)

Label: Virgin EMI

1. Quarter Past Midnight (3:19)
  2. Bad Decisions (3:09)
  3. The Waves (4:00)
  4. Divide (3:52)
  5. Million Pieces (4:11)
  6. Doom Days (2:18)
  7. Nocturnal Creatures (3:52)
  8. 4AM (4:07)
  9. Another Place (3:31)
  10. Those Nights (4:30)
  11. Joy (3:12)
avatar van Grecio
Gaat wel behoorlijk achteruit deze band Tuurlijk lag de pop bij deze band er altijd dik bovenop maar bij de vorige twee albums wilden ze nog wel eens iets proberen wat anders klonk. Hier is het allemaal wel heel erg binnen de lijntjes. Ik zal hem nog een paar keer draaien maar denk dat dit niet hoger gaat worden dan 2/5.

avatar van Marco van Lochem
Bastille werd in 2010 opgericht door Dan Smith. Allereerst was het een solo project van de zanger en componist, maar werd op een gegeven moment uitgebreid met drummer Chris Wood, toetsenist Kyle Simmons en gitarist Will Farquarson. De band brak door met de aanstekelijke single “POMPEIÏ” dat in Nederland in 2013 een hit werd, plaats 14 in de Top 40. Het debuutalbum “BAD BLOOD” verkocht ook goed en stond vol met aanstekelijke songs, waarbij de drums een prominente plaats innemen. Ondanks airplay van onder andere “THINGS WE LOST IN THE FIRE” scoorden ze in ons land geen hits meer die van het debuut af werden gehaald. Het tweede album “WILD WORLD” verscheen in 2016 en met “GOOD GRIEF” scoorden ze in Nederland weer een behoorlijke Top 40 hit, maar het album verkocht beduidend minder dan het debuut. De songs waren minder catchy en leken veel op muziek van generatiegenoten als Imagine Dragons. Dat is ook wel een beetje het geval voor album nummer 3, “DOOM DAYS”. De prominente drums van het eerste album zijn voorgoed (?) verdwenen en daarvoor zijn ritme uit een drumcomputer in de plaats gekomen. Toch klinkt “DOOM DAYS” niet verkeerd en is Bastille erin geslaagd om pakkende melodieën te componeren en variatie aan te brengen in de songs. Persoonlijk blijft het debuutalbum de topper in het oeuvre van deze Engelse band en zijn ze er nog niet in geslaagd om een topsong zoals “POMPEIÏ” op te nemen, maar dat kan nog. Met dit album blijven ze in de schijnwerpers staan en de 40 minuten muziek zorgen absoluut niet voor een “doom day".